رهبر انقلاب در مورد عملیات کربلای پنج جمله‌ای دارند با این مضمون: «شب‌های عملیات کربلای پنج، شب‌های قدر انقلاب اسلامی بود». شب قدر، شب رقم خوردن مقدرات است. شبی که معلوم می‌شود سرنوشت هر فرد برای یک سال آینده‌اش چیست. آیا زنده می‌ماند و یا اینکه اجلش می‌رسد.

مقدرات انقلاب هم در شب‌های سخت کربلای پنج رقم خورد. شب‌هایی که در آن بقا، رشد و گسترش انقلاب تضمین شد. کربلای پنج عملیاتی بود سخت و پرهزینه ازنظر تعداد شهدا و مجروحین اما در نهایت، به پیروزی و اقتدار ایران انجامید. این شب‌ها با خون دل خوردن و خون تن دادن و هفت‌خوان گذراندن به سر شد اما اقتدار انقلاب و نظام ایران را تثبیت کرد. اگر همین تثبیت اقتدار را معیار تعیین مقدرات انقلاب در شب‌های کربلای پنج در نظر بگیریم، شب‌های اربعین هم شب‌های قدر جامعه و تمدن اسلامی است. شب‌هایی که در آن اقتدار فرهنگی شیعه تثبیت می‌شود و هویت سرخ و‌ شهادت‌طلبانه آن حول محور حسین‌بن‌علی علیهماالسلام، به گوش جهانیان می‌رسد.

این شب‌ها البته هرچند سخت است اما با امنیت و کرامت همراه است. آنچه غنا و قوت فرهنگی یک‌ مکتب را عیان می‌سازد باید هم تا این حد نرم، لطیف، انسانی و مبارک باشد. یک نظام برای تثبیت قدرت سخت خود، باید در آزمون کربلای پنج که آزمون خون دادن و جنگ است سربلند شود. اما یک‌ مکتب برای اثبات زیبایی و حقانیت خود باید در آزمون خانه دادن و جود موفق باشد. حیات اجتماعی اربعین همان بهشتی است که‌ مکاتب الحادی شرق و غرب با وعده‌ووعید آن به قدرت رسیدند. اما این‌ مکاتب هیچ‌کدام در کنار وعده‌های خود، یک طرح اولیه و یک نسخه آزمایشی ارائه ندادند تا مردم جهان در مقیاسی کوچک‌تر آن‌ها را بیازمایند.

اما مراسم عاشقانه اربعین، یک نمونه بتا، یک پیش‌درآمد و یک طلیعه برای جامعه‌ای است که حول محور ولایت و محبت امام شکل‌گرفته باشد. این وظیفه‌ای است که بر عهده جمهوری اسلامی ایران نیز می‌باشد. اگر اربعین پیش‌نمایش جامعه اسلامی است، ایران باید به نقطه‌ای برسد که پیش‌نمایش دولت و تمدن اسلامی باشد. اربعین می‌تواند ارزش‌های خود را بسط دهد و فرهنگ حکمرانی را نیز بهبود ببخشد.