به گزارش پارس، دکتر سیروس باور، کارشناس معماری و مدرس دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، گفت: به تنها چیزی که در معماری امروز اهمیت داده می شود، مسئله ی سودآوری و مال اندوزی است. همین موضوع باعث شده است که در مناطق مختلف تهران شاهد ساخته شدن آسمان خراش هایی باشیم که با سبک زندگی ایرانی و اسلامی هیچ تطابقی ندارند.

او افزود: کپی برداری از معماری نوین غرب و استفاده از مولفه های ساختمان سازی اروپایی نیز از مسائلی است که امروزه به معضلی در معماری شرق تبدیل شده است. کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند به هیچ وجه به هماهنگی محیط زندگی با فرهنگ و هویت یک جامعه توجه نمی کنند و تنها به دنبال سود بیشتر هستند.

باور در ادامه به لزوم تخصص مدیران و مسئولان شهری اشاره و اظهار کرد: راه حل این مسئله این است که در دولت جدید افرادی در مصدر کار قرار بگیرند که در حوزه ی کاری خود تخصص داشته باشند. این موضوع هم فقط مربوط به این حوزه نیست و اگر در هر حیطه ای اشخاصی روی کار بیایند که تخصص لازم را نداشته باشند، مشکلات گاه جبرای ناپذیری به وجود خواهد آمد.

او ادامه داد: وزیر مسکن و شهرسازی که وارد کار می شود نه تنها باید در این زمینه تبحر داشته باشد، بلکه باید تحصیلات خود را در ایران به پایان رسانده باشد. بسیاری از افرادی که سر کار می آیند تحصیل کرده ی دانشگاه های خارج از کشور هستند و آموخته های خود را که با معماری و سبک زندگی ایرانی سنخیتی ندارد، عملیاتی می کنند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: آپارتمان سازی های بی رویه و متضاد با فرهنگ و نیاز جامعه ی ما نتیجه ی همین بی تجربگی و نبود تخصص در مدیریت و قسمت عملیاتی کار است. آپارتمان هایی که با همان شکل ها و فرم های غیرواقعی چهره ی شهر را زشت و زندگی را سخت کرده اند.