به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک هیئت آمریکایی در گفت‌وگو با همتایان انگلیسی خود در ماه مه ۲۰۱۹ گزارش‌های طرف انگلیسی مبنی بر امن بودن تجهیزات ۵G شرکت هواوی را رد کرده و به معنای واقعی کلمه طرف انگلیس بر سر آن‌ها فریاد کشیدند تا از همکاری با هواوی منصرف شوند.

هوآوی

دو واکنش متفاوت به مکالمه انگلیسی خیابانی

ریچارد کرباج، نویسنده انگلیسی در کتاب جدیدش که به زودی منتشر خواهد شد به نقل از یک مقام اطلاعاتی انگلیسی حاضر در این گفت‌وگو نوشته است که متیو پاتینجر، معاون امنیت ملی وقت آمریکا «فقط فریاد می‌زد و تمایلی به شنیدن تحلیل انگلیسی‌ها» درباره امنیت محصولات هواوی نداشت.

مقام اطلاعاتی انگلیس می‌گوید: پیام طرف آمریکایی به ما این بود که «نمی‌خواهیم این کار را انجام دهید، به هیچ وجه نمی‌دانید که چین تا چه حد شرور و بد است». آن جلسه، پنج ساعت داد و فریاد بود و از روی متنی پیش می‌رفت که از قبل نوشته شده بود، متنی عصبانی که به شکل عجیبی بوی تهدید داشت. سعی کردیم که پیشنهاد بحث درباره خط مشی‌ها را مطرح کنیم، اما پاتینجر علاقه‌ای نداشت. ما حتی گفتیم که با تحلیل خطرات چین مخالف نیستیم و مسائلی مربوط به جزئیات فنی یا حقوقی خود را توضیح دادیم، اما مقامات آمریکا تمایلی به شنیدن گفته‌های ما نداشتند. رفتار پاتینجر در تمام مدت آن جلسه زننده و بی‌ادبانه بود.

کرن مارتین، رئیس سابق مرکز امنیت ملی سایبری انگلیس که مسئول تجزیه و تحلیل تجهیزات شرکت هواوی در ستاد ارتباطات دولت انگلیس بود هم در این جلسه حضور داشت.

مارتین گفت: ما تمایل داشتیم که با آمریکا برای مقابله با جاه‌طلبی‌های چین همکاری کنیم، اما مشکل این بود که نمی‌دانستیم نقش محدود هواوی در شبکه ۵G انگلیس، مهم‌ترین مسئله مورد توجه آمریکا در میان طیف وسیعی از چالش‌های استراتژیک بود. به دلایلی نامشخص، آمریکایی‌ها تنها به این مسئله توجه نشان دادند.

علاوه بر این، مقامات اطلاعاتی آمریکا دیگر کشورهای اتحادیه اطلاعاتی «پنج چشم» را هم تحت فشار قرار دادند. نیوزیلند و استرالیا در اواخر ۲۰۱۸ هواوی را تحریم کردند، کانادا هم تا ماه مه ۲۰۲۲ مقاومت کرد، اما نهایتا هواوی را تحریم کرد. در فوریه ۲۰۱۹ مایک پامپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا به انگلیس هشدار داد که استفاده از تجهیزات شرکت هواوی در خاک انگلیس، به ضرر منافع ملی آمریکاست! همزمان با جلسه مذکور مقامات آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۱۹،  وزارت بازرگانی آمریکا شرکت هواوی و چندین شرکت وابسته‌اش را در لیست سیاه تجاری واشنگتن قرار داد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم در این کارزار ارعاب و تهدید نقش داشت. کرباج می‌گوید سازمان سیا تلاش کرد تا موضع انگلیس را در نگاه فرانسه، آلمان، ایتالیا و نروژ تخریب کرده و نگرانی‌هایی سطحی و بی‌مایه نسبت به «قضاوت اشتباه» انگلیس در این مسئله مطرح کند. مقامات اطلاعاتی انگلیس این رفتار سازمان سیا را نمونه بارز یک «عملیات ویژه» علیه یکی از متحدان آمریکا دانسته و آن را محکوم کردند.

عکس الهام پاوه‌نژاد روی مجله انگلیسی

گفته می‌شود که مارتین به همتایان آمریکایی خود اطمینان داده که حضور هواوی در شبکه ارتباطی انگلیس امنیت کانال‌های ارتباطی «پنج چشم» را به خطر نمی‌اندازد، زیرا این اتحادیه از کانال‌هایی مجزا استفاده می‌کند که هواوی به آن‌ها دسترسی ندارد. با این حال، این تضمین‌ها برای طرف آمریکایی قانع‌کننده نبوده است.

کیم داروچ، سفیر وقت انگلیس در آمریکا گفت: هیئت آمریکایی واقعا هیچ استدلال فنی قانع‌کننده‌ای علیه تحلیل‌های انگلیس نداشت. این جلسه نشان داد که رویکرد آمریکا در این مسئله کاملا سیاسی بوده و ربطی به مسائل فنی ندارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ابتدا در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرد، اما نهایتا در ژوئیه ۲۰۲۰ در عمل انجام شده قرار گرفت و از این قرارداد با هواوی خارج شد. این پس از آن اتفاق افتاد که واشنگتن استفاده از تراشه‌های آمریکایی در تجهیزات فناوری ۵G هواوی را ممنوع اعلام کرد. این اقدام موجب بروز تاخیری پیچیده در استقرار فناوری ۵G در انگلیس شده و اقتصاددانان می‌گویند حذف کامل تجهیزات هواوی تا پایان ۲۰۲۷، حدود دو میلیارد پوند (۲,۳۶۴,۸۵۰,۰۰۰ دلار) هزینه خواهد داشت.

با خروج اجباری هواوی، انگلیس شدیدا به شرکت‌های نوکیا و اریکسون وابسته شده است. مارتین گفت: چه تضمینی می‌دهیم که این دو شرکت هک نشوند؟ توسط روسیه که در نزدیکی آن‌هاست... یا به دست چین.

هواوی مکررا اعلام کرده که شرکتی مستقل بوده و تجهیزاتش برای جاسوس توسط مقامات دولت چین استفاده نخواهد شد. این شرکت همچنین پیشنهاد کرده تا عدم استفاده از تجهیزاتش برای جاسوسی در راستای منافع دولت چین را تضمین کند، ضمانتی که هیچ یک از رقبای غربی‌اش حاضر به امضای آن نیستند.

کتاب جدید کرباج با نام «تاریخ محرمانه پنج چشم» قرار است در اوایل ماه سپتامبر سال جاری منتشر شود.