براساس آمارهای رسمی منتشر شده از تلفات جنگی نظامیان خارجی در افغانستان ، از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳ هزار و ۵۹۶ نظامی خارجی بر اثر درگیری‌ها در افغانستان کشته شدند.

از این میان آمریکا با ۲ هزار و ۴۵۲ و انگلیس با ۴۵۵ نتظامی کشته شده بیشترین تعداد تلفات جنگی را بین نیروهای خارجی در افغانستان دارند.

براساس آمارهای رسمی، از زمان حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان تاکنون ۵۳۰ نظامی آمریکایی نیز بر اثر رویدادهایی که مربوط به درگیری نبود کشته شدند و مجموع زخمی‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز ۲۰ هزار و ۶۶۳ اعلام شده است.

نمودار

گفتنی است که برخی ناظران شمار تلفات نیروهای خارجی را بیشتر از آمارهای رسمی منتشر شده می‌دانند.بر اساس توافقنامه طالبان و آمریکا که در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ به امضا رسید، همه نیروهای خارجی باید تا ۱۱ اردیبهشت سال جاری افغانستان را ترک کنند اما هنوز «جو بایدن» تصمیم خود را درباره خروج نیرو اعلام نکرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حدود دو ماه قبل در نخستین دیدارش از وزارت دفاع این کشور به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا اظهار داشت که ممکن است مهلت خروج نیروها از افغانستان در ماه می سال جاری میلادی را کنار بگذارد.از سوی دیگر، طالبان بارها تاکید کرده است که خروج آمریکا در زمان تعیین شده گام اساسی برای حل مشکلات افغانستان است.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان پیش از این بارها ضمن هشدار برای احتمال از سرگیری حملات علیه نیروهای خارجی اعلام کرده است که «اگر آمریکا به توافقنامه متعهد بماند ما نیز متعهد می‌مانیم، وگرنه آماده هرگونه قربانی برای استقلال خود هستیم».

کارشناسان با نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان و نشست صلح استانبول هشدار می‌دهد که گروه‌های قومی در این کشور در حال آماده شدن برای جنگ داخلی هستند که پس از تغییرات احتمالی جدید امکانپذیر می‌شود.