پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز (۲۸ تیر) به تهران آمد تا در اجلاس سران کشورهای عضو گروه آستانه که برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز جنگ داخلی سوریه تشکیل شده، شرکت کند. عزیمت پوتین به تهران، از دید محافل غربی نخستین سفر وی به کشورهای غیرعضو شوروی سابق از زمان تهاجم روسیه به اوکراین محسوب می‌شود. رسانه‌های آمریکایی نیز با توجه به آنکه چند روزی از تور خاورمیانه‌ای «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا نگذشته، در گزارش ها و تحلیل‌هایی این دو رخداد را مقایسه کرده و شکل‌گیری اتحاد تهران و مسکو را در صدر تحلیل‌های خود قرار دادند. فاکس‌نیوز: پوتین در بحبوحه جنگ مرگبار اوکراین، با سران ایران و ترکیه دیدار کرد.

ایران و روسیه

ازدواج دوم پوتین با حرفهایی که تمامی ندارد/شایعات درباره ازدواج دومبا «آلینا کابایوا» ژیمناست سابق روسیه+ تصاویر

این رسانه جمهوریخواه در تارنمای خود نوشت: دیدار پوتین تنها یک هفته پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و دیدارش با رهبران اسرائیل و عربستان سعودی و تلاشش برای دور ساختن کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از روسیه انجام شد.

به نوشته فاکس نیوز، تلاش کشورهای خاورمیانه برای منزوی ساختن روسیه دشوار خواهد بود به خصوص که این کشور در جنگ سوریه مشارکت داشته، در گروه اوپک پلاس عضو بوده و با تولیدکنندگان نفت عضو اوپک مراوده دارد.

آسوشیتدپرس: پوتین در تهران از حمایت قاطع ایران در جنگ اوکراین بهره‌مند شد

این خبرگزاری آمریکایی نیز در گزارشی نوشت: پوتین در تهران از حمایت قاطع ایران از کارزار نظامی کشورش در اوکراین برخوردار شد.

این رسانه افزود: همزمان با افزایش تحریم های غرب علیه روسیه و به درازا کشیدن کارزار نظامی پر هزینه این کشور، پوتین در صدد است تا پیوندهای مسکو با تهران را که خود هدف تحریم های مشابه روسیه بوده و شریک احتمالی نظامی و تجاری آن به شمار می رود، تقویت کند.

نیویورک‌تایمز: روابط مسکو با تهران در مسیر شراکتی گسترده‌تر 

این روزنامه نزدیک به دموکرات ها نیز در تحلیلی نوشت: سفر پوتین به ایران به جهان نشان داد که گرچه روسیه روز به روز منزوی تر می‌شود، روابط آن با تهران در حال تبدیل شدن به شراکتی گسترده‌تر است. پوتین در سفر به تهران تلاش کرد تا اتحاد ایران و روسیه را در برابر تلاش‌های آمریکا برای مهار کشورهای متخاصم با غرب، شکل دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، تائید جنگ روسیه علیه اوکراین به وسیله جمهوری اسلامی بسیار فراتر از حمایت محتاطانه چین بوده و مهر تائیدی بر موضع پوتین است که غرب را متهم می سازد راه دیگری در برابر روسیه جز اقدام نظامی باقی نگذاشت.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: روسیه با وجود آنکه همچون ایران، روابط خصمانه ای با آمریکا داشته و تهران و مسکو در سوریه همکاری نظامی می‌کردند، سالها احتیاط می‌کرد که چندان به تهران نزدیک نگردد.

نیویورک تایمز افزود: اما تهاجم روسیه به اوکراین این محاسبات را تغییر داد. روسیه که روز به روز از بازارهای غربی کنار گذاشته می شود، به ایران به چشم شریک اقتصادی و همچنین متخصص دور زدن تحریم ها نگاه می‌کند.

پاسخ غافلگیرکننده پوتین به سوال مجری آمریکایی

هنوز زود است که بتوان گفت آیا تهران می تواند به ایستادگی اقتصاد روسیه در برابر تحریم های غرب کمک کند یا آنکه رقابت در بازارهای جهانی انرژی یا منافع سیاسی متفاوت بار دیگر شراکت آنها را بر هم خواهد زد.

به عنوان مثال، روسیه به دنبال خریدار جدید نفت و دور زدن تحریم هاست و همزمان سهم دو متحدش یعنی ایران و ونزوئلا را ار بازارهای جهانی کاهش داده و جنگ قیمتی را کلید زده که به زیان تمامی آنها تمام خواهد شد.

ادعای بلومبرگ: پوتین با کاهش نفوذ خود در خاورمیانه روبرو شد

مقاله نویس تارنمای این شبکه اقتصادی آمریکایی، اهمیت برابر سفر پوتین با تور خاورمیانه ای بایدن را "توهم" دانست و ادعا کرد: جنگ پوتین در اوکراین وجهه این کشور در منطقه را تخریب کرده و روسیه به جای آنکه راه حلی برای مشکلات ژئوپلتیک، اقتصادی و امنیتی ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه باشد، خود تبدیل به منشأ جدید بحران شده است.

بلومبرگ مدعی شد: کمبود روزافزون غلات و تورم فزاینده مواد غذایی در کشورهای عربی نتیجه مستقیم جنگ پوتین است. تداوم حمایت وی از ایران منشأ استیصال اسرائیل و کشورهای عربی مخالف تهران شده است. 

علاوه بر رسانه های آمریکایی، برخی از مقام های این کشور نیز به اظهار نظر در زمینه سفر پوتین به تهران پرداختند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد: این سفر نشان می دهد که پوتین به دلیل حمله به اوکراین بسیار منزوی شده است. سفر پوتین به ایران نشان می دهد که مسکو در پایگاه دفاعی خود و تامین نیروهای روسیه در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز طی گفت‌وگو با سی ان ان در رابطه با سفر پوتین به ایران همزمان با نشانه‌ای از نگرانی‌اش نسبت به نزدیک‌تر شدن روابط تهران-مسکو گفت: ایران هم اکنون حق انتخاب دارد که وابستگی نسبی به روسیه ای که در جهان منزوی شده و فرصت همکاری اقتصادی با آن اندک است را برگزیند یا آنکه به توافق هسته ای که یک سال و نیم مشغول مذاکره بر سر آن هستیم، بازگشته و روابط اقتصادی عادی یا بهتر را با همسایگانش، اروپا و دیگر کشورهای جهان داشته باشد.

مارک گرین نماینده جمهوریخواه ایالت تنسی نیز در توییتی نوشت: امروز که پوتین در ایران حضور دارد، رئیس‌جمهور بایدن هنوز مشغول مذاکره بر سر توافق هسته ای ایران است. رقت‌انگیز است.