دمای هوا امروز انگلیس (دوشنبه) به ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسید که بالاترین میزان در طول سال انگلیس گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش دما و گرمای شدید در روزهای آینده انگلیس ادامه داشته و روز یکشنبه به ۳۴ درجه سانتی‌گراد برسد.

هوای انگلیس

دو واکنش متفاوت به مکالمه انگلیسی خیابانی

این احتمال وجود دارد که دمای هوا از رکورد ۳۵ درجه سانتی‌گراد عبور کند. کارشناسان می‌گویند هنگامی که دمای هوا در سال ۱۹۷۶ میلادی به ۳۵ درجه سانتی‌گراد رسید، دو دهه طول کشید تا این گرما دوباره در کشور تکرار شود. این درحالیست که از ابتدای دهه کنونی، گرمای شدید هوا هر سال تکرار می‌شود و این مساله نشان دهنده وخامت تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین است.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی آژانس امنیت بهداشت و اداره هواشناسی انگلیس منتشر شد به افراد توصیه شده که در معرض تابش نورم مستقیم آفتاب قرار نگرفته و با نوشیدن آب به مقدار کافی از گرمازدگی جلوگیری کنند. قدم زدن زیر سایه و اجتناب از بیرون رفتن در ساعاتی که تابش نور خورشید به حداکثر می‌رسد از دیگر توصیه‌های ارائه شده در این بیانیه است.

آگوستینیو سوزا رئیس بخش رویدادهای حاد و حفاظت از سلامت آژانس امنیت بهداشت انگلیس در بیانیه یادشده هشدار داد که بیشتر مناطق کشور با گرمای شدید مواجه هستند و این روند در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های انگلیسی روز دوشنبه گزارش دادند که بخش‌های چوبی از ریل ایستگاه قطار «بترسی» لندن به دلیل دمای بالای هوا آتش گرفت و آتش‌نشانی برای عملیات اطفای حریق وارد عمل شد. این حادثه حوالی ساعت ۶ صبح رخ داد و تحقیقات درباره آن جریان دارد.

بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه لنست منتشر شد، تقریباً ۸۰۰ مرگ ناشی از گرمازدگی در انگلیس و ولز در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ ثبت شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تلفات ناشی از دمای بالای هوا در مناطق شهری بیشتر رخ می‌دهد. طبق این گزارش در لندن، از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳.۲ مرگ‌ومیر ناشی از گرمازدگی ثبت شده است.

عکس الهام پاوه‌نژاد روی مجله انگلیسی

اما گرمای هوا در انگلیس در حالی تشدید می‌شود که شرکت‌های توزیع کننده آب در خصوص نحوه مصرف آن به مردم هشدار داده‌اند. گفته می‌شود که شرکت‌ها با افزایش مصرف آب قادر به انتقال و توزیع سریع آب به مصرف کنندگان نیستند. با اوج گرفتن دمای هوا احتمال قطع شدن آب هم در بخش‌هایی از انگلیس قوت گرفته است.

اما موج گرما نه تنها انگلیس که سراسر اروپا را فرا گرفته است و توده ای از هوای گرم از آفریقا و اسپانیا به سمت شمال اروپا در حال حرکت است. پیش بینی می شود دمای هوا امروز به ۳۸ درجه سانتیگراد در مادرید و ۴۷ درجه سانتیگراد در سویا برسد. فرانسه، آلمان و ایتالیا هم ممکن است شاهد افزایش دمای ۴۰ درجه سانتیگراد در آخر هفته آینده باشند.

گرمای زیاد در اروپا همواره همراه با تلفات بوده است. بیشتر این تلفات را افراد سالمند و تنهایی تشکیل می‌دهند که کسی به آن‌ها سر نمی‌زند. عامل دیگر خطرناک بودن گرما در اروپا کمبود زیرساخت‌های مقابله با آن و نبود فرهنگ زندگی در اقلیم گرم است. در کشوهای گرمسیر، آماده بودن زیرساخت‌ها و عادات مردم به آن‌ها اجازه می‌دهد که حتی با دماهای بالای ۵۰ درجه نیز کنار بیایند.

این درحالیست که دمای زمین تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر به نسبت سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است.

پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماه های سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.

به گفته این نهاد، متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود. این پیش بینی براساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.