لیز تراس عصر دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد: با توجه به شواهد قوی از جنایات جنگی، از جمله گزارش‌های مربوط به گورهای دسته جمعی و کشتار فجیع در بوچا، روسیه نمی‌تواند عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بماند و باید تعلیق شود. وی که به لهستان سفر کرده همچنین در نشست خبری مشترک با همتای اوکراینی خود خواستار وضع تحریم‌های جدید و سختگیرانه‌تری علیه روسیه شد و گفت که هنوز منابع مالی غرب به سمت مسکو جریان دارد و این روند باید متوقف شود.

روسیه

استقبال ایران از توافق روسیه و اوکراین

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به ضرورت ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین تصریح کرد، رفتار سختگیرانه تنها روشی است که علیه روسیه جواب می‌دهد. تراس با بیان اینکه «پوتین این جنگ را به راه انداخته است» افزود:« ما باید اطمینان حاصل کنیم که او در اوکراین شکست می‌خورد. »

پیشتر لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود که کشورش قصد دارد از مجمع عمومی این نهاد درخواست تعلیق عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر مطرح کند.

روسیه اکنون در دومین سال از دوره سه ساله عضویت در این نهاد حقوق بشری مستقر در ژنو قرار دارد. در صورت رای موافق دو سوم اکثریت ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عضویت یک کشور در این نهاد به علت ارتکاب دائم نقض آشکار و سازمان دهی شده حقوق بشر در دوره عضویت خود، به حال تعلیق در می‌آید.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند.

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد، قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می‌کند.

ادعای جدید آمریکا درباره روسیه و اوکراین

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی‌یف» و رسانه‌های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده‌اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می‌شود. کی‌یف روسیه را در این رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح  می‌کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

علت جنگ روسیه و اوکراین