دکتر سید علی مرعشی در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اعلام این مطلب افزود: تزریق واکسن مننزیت حجاج از امروز در ۲۳ استان آغاز شده است و در ۸ استان بزرگ کشور از روز پنج شنبه آینده (۱۲ خرداد ماه) شروع می شود. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به تزریق واکسن فلج اطفال (IVP) به زائران اشاره کرد و گفت: داروهای مورد نیاز برای حج و زیارت امسال به جز سرم و شربت از داخل کشور خریداری و تامین شده است و درحال پیگیری و هماهنگی برای انتقال آن به کشور میزبان هستیم.

حج تمتع

هشدار سازمان حج و زیارت در مورد فروش فیش فوری

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان حج و زیارت به استقرار تیم اعزامی این سازمان در عربستان و پیگیری امور اجرایی با طرف های سعودی اشاره کرد و از توافق طرف سعودی با انجام روزانه ۹ پرواز رفت و ۱۲ پرواز برگشت حجاج خبرداد و گفت: قرار است درپروازهای برگشت دیگر شرکت های داخلی به ایران ایر کمک کنند.

سید صادق حسینی همچنین درباره انتقال هزینه ارزی سفر حج به عربستان توضیحاتی داد و گفت: گزارش تیم اعزامی به عربستان از افزایش نرخ برخی از خدمات و کالاها در کشور میزبان حکایت دارد که تلاش داریم با مذاکره با طرف های سعودی این هزینه ها را تعدیل کنیم ولی بخش از آن نیز باید از زائر دریافت شود که اطلاع رسانی انجام خواهد شد. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز بر لزوم تلاش برای حذف و یا کاهش برخی هزینه ها که در سامانه «مسار» برای شرکت های خدمات دهنده سعودی پیش بینی و صدور روادید به پرداخت این مبالغ منوط شده است، تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب با بیان اینکه برای کمک به زائران بخشی از افزایش هزینه ها قرار است از منابع راهبردی سازمان حج و زیارت تامین شود، افزود: مبلغی که از زائران گرفته می شود علی الحساب است و اگر موفق شدیم با حذف برخی از موارد و گرفتن تخفیف، هزینه ها را کاهش دهیم مبلغ باقیمانده طبق روال قبل به زائران بازگردانده خواهد شد. 

خبر خوش حج و زیارت به زائران عتبات و عالیات

احتمال اعلام قیمت های جدید برای پر کردن ظرفیت باقیمانده در برخی کاروان ها

در ادامه این جلسه معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت از آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته در حوزه ثبت نام و اعزام حجاج گزارش داد و به احتمال اعلام قیمت های جدید برای پر کردن ظرفیت باقیمانده در برخی کاروان ها اشاره کرد. 

اکبر رضایی افزود: قراردادها در حوزه مسکن نهایی و در بخش های تدارکات و نقل با وجود گزارش افزایش قیمت ها در عربستان، تیم اعزامی در تلاش است که قراردادهای این دو بخش را نیز با تدبیر و استفاده از راهکار مناسب نهایی کند. 

در پایان این جلسه، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص روند اعزام کاروان های زیارتی به عتبات عالیات گزارش داد و به برنامه های این سازمان در حوزه عتبات دانشجویی اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی افزود: درحال حاضر روزانه بین ۷ تا ۸ هزار زائر در عراق داریم که غذای آنها از طریق آشپزخانه های مرکزی تامین می شود و با اقدامات صورت گرفته در حوزه های اسکان و تغذیه خدمات ارائه شده به افزایش رضایتمندی زائران و به حداقل رسیدن اعتراض ها منجر شده است.

سازمان حج و زیارت منافع اقتصادی را بر حیثیت کشور ترجیح می دهد؟