اکبر رضایی در گفت و گو با خبرنگاران از آغاز ثبت نام اعزام زائران حج ۱۴۰۱ به عربستان از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه جاری از طریق سامانه «رزرو» حج و زیارت خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اعلام شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان به متقاضیان بالای ۶۵ سال روادید ارائه نخواهد شد لذا در صورت عدم دریافت وجوه واریزی، اولویت تشرف این دسته از افراد برای حج آینده حفظ خواهد شد، از این دسته از افراد تقاضا می شود انصراف خود را ثبت نکنند تا در حج آینده از حق اولویت و امتیاز تثبیت نرخ ارز برخوردار شوند.

سازمان حج و زیارت

پایان کار سازمان حج و زیارت در مکه

وی تاکید کرد: در حج امسال حدود ۳۷ هزار نفر از زائران هموطن که در کاروان های حج ۹۹ ثبت نام کرده و به دلیل لغو حج موفق به تشرف نشدند و تمامی مراحل اعلامی از سوی این سازمان را به انجام رسانده و واجد شرایط اعزام هستند می بایستی نسبت به تکمیل نام نویسی و انتخاب کاروان خود اقدام کنند.

صدور روادید برای متولدین ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد

رضایی گفت: ظرفیت در نظر گرفته شده برای هموطنان به میزان ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر است که تعدادی از این سهمیه را نیروهای ستادی، اجرایی، پزشکان، حمل و نقل ، خدمات و غیره تشکیل خواهند داد.

وی تاکید کرد: با توجه به اعلام شرایط از سوی وزارت حج و عمره عربستان روادید حج برای متولدین ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد در حج تمتع سالجاری صادر خواهد شد. 

آسترازنکا و سینوفارم واکسن های مورد تایید عربستان

رضایی در خصوص شرایط بعدی عربستان در خصوص جلوگیری از گسترش بیماری کرونا نیز گفت: تمامی زائران واجد شرایط اعزام باید واکسن کامل را دریافت کرده باشند که از بین واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت عربستان واکسن آسترازنکا یا سینوفارم است که متقاضیان باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند و تا ۷۲ ساعت قبل از اعزام به حج اقدام لازم در خصوص تست pcr منفی را انجام داده و مدارک لازم را در دست داشته باشند.

معاون سازمان حج و زیارت اظهار داشت: از مهمترین اولویت بندی شرایط اعزام بر اساس تاریخ ثبت نام و انجام شرایط اعلام شده تا تاریخ ثبت نام اولیه ۱۳۸۶/۰۳/۲۲ برای اعزام خواهد بود.

هشدار سازمان حج و زیارت در مورد فروش فیش فوری

اعلام اولویت های بعد از خردادماه ۱۳۸۶ در صورت عدم تکمیل ظرفیت کاروانها

رضایی با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار نفر از ثبت نام شدگان حج سال ۹۹ بالای ۶۵ سال می باشند و این افراد در سال بعد برای تشرف به حج در اولویت هستند، گفت: در صورت عدم تکمیل ظرفیت کاروانها اولویت های بعد از خردادماه ۱۳۸۶ اعلام خواهد شد.

به گفته معاون سازمان حج و زیارت، مطابق روال سالهای قبل برای ایجاد توفیق تشرف برای تعداد بیشتری از متقاضیان ایرانی تشرف به حج، مکاتبات لازم در خصوص افزایش حدود ۵ هزار نفری با وزارت حج عربستان انجام گرفته و منتظر پاسخ آنان هستیم و در صورت این موافقت تعداد ۵ هزار نفر دیگر نیز بر اساس اولویت بندی و دارا بودن شرایط لازم به حج ۱۴۰۱ اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای اعزام تیم کارشناسی برای عقد قرارداد در خصوص انجام اقدامات لازم پیگیر و منتظر پاسخ وزارت حج عربستان و صدور روادید هستیم، تصریح کرد: تیم های اجرایی جهت انعقاد قراردادهای لازم در خصوص اسکان، حمل و نقل، خدمات تغذیه و تدارکات و غیره با طرف های قرارداد عازم خواهند شد. 

با توجه به شرایط کرونایی طی دو سال گذشته و تعطیلی حج تمتع در سالهای گذشته حدود ۸۵ هزار زائر ایرانی به حج تمتع اعزام می شد.

سازمان حج و زیارت منافع اقتصادی را بر حیثیت کشور ترجیح می دهد؟