سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه‌شنبه) ۲۰ اردیبهشت ماه در واکنش به فضاسازی رسانه‌ای پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر سه فردی که طبق ادعاهای بی پایه و اساس گفته شده با اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران که به صورت غیرقانونی در بلژیک زندانی است، مرتبط بوده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه امروز بار دیگر و به بهانه دادگاه تجدید نظر سه فرد یاد شده، شاهد دروغ پردازی‌های مهندسی‌ شده رسانه‌های غربی در مورد آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم.

خطیب زاده

خطیب زاده : هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نمی‌پذیریم

گفتنی است اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش از تیر ماه ۱۳۹۷ در بازداشت به سر می‌برد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همانطور که قبلاً هم گفته شده تمامی مراحل بازداشت، دادگاه و صدور حکم قضایی برای آقای اسدی در نقض فاحش مفاد کنوانسیون وین در مورد حقوق دیپلماتیک صورت گرفته و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران پیش از این به طور رسمی به کشورهای اتریش، آلمان و بلژیک اعلام و مکررا بر رد اتهامات وارده و آزادی فوری ایشان تاکید شده است. 

* آزادی فوری و موضوع جبران خسارت و اعاده حیثیت اسدی را پیگیری می‌کنیم

خطیب‌زاده این سناریونویسی را اقدامی از پیش تعریف شده خواند که با بازیگری یک گروهک تروریستی ( منافقین) و با هدف ایران هراسی انجام شده و در ادامه تأکید کرد: همزمان با اقدامات دیپلماتیک، پیگیری حقوقی موضوع همچنان فعالانه ادامه دارد و طرف‌های اروپایی دخیل در موضوع آقای اسدی به پاسخگویی فرا خوانده شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما علاوه بر آزادی فوری ایشان، موضوع جبران خسارت، اعاده حیثیت، و تعهد به عدم تکرار را پیگیری خواهیم کرد. 

خطیب‌زاده در پایان با بیان‌ این‌که حقوق بنیادین اسدالله اسدی در تمامی مراحل بازداشت تا فرآیند قضایی و حتی پس از صدور حکم، توسط مدعیان حقوق بشر، به شدت و به طرز تأسف باری نقض شده، بر پاسخگویی طرف‌های ذیربط در این خصوص تأکید کرد.

واکنش خطیب زاده به مشارکت جامع راهبردی ایران و چین

۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌‌اند.براساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بروکسل مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است. از سوی دیگر در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان (اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش) بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. در نهایت دوشنبه نهم مهر ماه ۱۳۹۷ دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک موافقت کرده است. در نهایت ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان این دیپلمات ایرانی در بلژیک زندانی است.

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ نیز سفیر بلژیک در تهران به منظور ابلاغ مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به حکم غیرقانونی دادگاه آنتورپ در خصوص اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی امروز به وزارت امور خارجه احضار شد. 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ صلاحیت دادگاه بلژیکی درباره اسدالله اسدی را مردود خواند و اعلام کرد: ایران حق خود را برای استفاده از تمامی سازوکارهای حقوقی از جمله پروتکل اختیاری کنوانسیون وین درباره حل و فصل اجباری اختلافات محفوظ می‌دارد.

واکنش خطیب زاده به شایعه گفتگوی ایران و آمریکا درباره زندانیان

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بهمن ماه در حاشیه پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با خانم «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک در مورد برخی موضوعات کنسولی از جمله وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک گفت‌وگو کرد.