مجید عشقی با اشاره به گسترش بازار سرمایه طی دو تا سه سال اخیر تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه قابل مقایسه با گذشته نیست و سرمایه‌گذاری مستقیم، با اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، یکی از دغدغه‌های جدی سازمان به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل اتفاقات و فراز و فرودهای اواخر ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، عدم آشنایی سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار سرمایه بود و ریزش بازار پس از این زمان، بی اعتمادی را در پی داشت که جبران این بی‌اعتمادی، زمان بر خواهد بود.

بورس

چالش‌های بازار سرمایه و راهکارهای آن

رییس سازمان بورس اقدامات صورت پذیرفته در بازار سرمایه را در راستای بازگشت اعتماد عمومی نسبت به این بازار برشمرد و گفت: اکنون باید تمرکز از سرمایه‌گذاری مستقیم مهار شود و با ایجاد بسترهای مناسب، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شدت توسعه یابد.

او شرکت‌های کارگزاری را همواره یک گام جلوتر از سازمان بورس و ارکان بازار برشمرد و عنوان کرد: اگرچه بیان این مطلب شاید از سوی رئیس سازمان بورس عجیب باشد، اما این واقعیتی است که وجود داشته و باید ارکان بازار و نهاد ناظر بازار با سرعت خود را به این حد برساند تا ترویج سرمایه‌گذاری غیر مستقیم با سرعت و شتاب بیشتری در جامعه نهادینه شود.

سهام و دارایی هفت شرکت در بازار سرمایه واگذار می‌شود

عشقی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم، هیجانات و فشار به سامانه‌ها را در پی دارد، اذعان کرد: ورود حجم گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران خرد به معاملات مستقیم بازار در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شود. ورود حجم بالای سرمایه‌گذاری خرد به بازار سرمایه در ایران و معامله خرد آنها، فشار سنگینی را به سامانه‌های نظارتی، سامانه‌های معاملاتی، تسویه و سامانه‌های کارگزاری‌ها وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وی در جریان بازدید از مرکز خدمات مشتریان کارگزاری مفید، با تأکید بر گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خاطرنشان کرد: سازمان بورس با صدور مجوزهای جدید برای صندوق‌ها، سبدگردانی و خدمات حول محور سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، تلاش کرده تا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را توسعه دهد. شرکت‌های کارگزاری نقطه اتصال بازار سرمایه و مشتریان هستند و شرکت کارگزاری مفید یکی از نهادهای مالی پیشرو در بازار سرمایه است. بنابراین، توسعه این نهاد مالی و مرکز خدمات کارگزاری مفید جای خوشحالی دارد و امید می‌رود سایر نهادهای مالی بتوانند خدماتی با این گستردگی و کیفیت ارائه کنند.

آشنایی با بازار سرمایه گذاری مالی، برای سرمایه های متوسط/ طلا، ارز، مسکن، بورس و بانک