سرمای بی سابقه در زمستان سال ۱۳۵۰ سردتر از هرسال بود. چنین سرمای بی سابقه ای را ایرانی‌ها در سال ۱۳۴۲ نیز تجربه کرده بودند، اما این کجا و آن کجا! از اوایل بهمن، بارش برف شروع شد و سرمای بی سابقه بیداد میکرد. حدود ۲ هفته در سراسر مناطق شمالی و مرکزی و غربی ایران ادامه داشت و داستانی شروع شد که روزنامه اطلاعات تیتر زد: «خدایا برف بس است!» و روزنامه‌های دیگر تیتر زدند: «٢٠٠ قریه در برف مدفون شد» و وضعیت این‌طوری بود: «در بعضی شهرها تا ۳۶ ساعت بارید و در تمام مناطق روستایی شمال‌غرب تا مرکز ایران به ارتفاع ۳ متر و در برخی نقاط جنوبی‌تر ارتفاع آن به ۸ متر رسید. دمای زنجان به ۲۴ درجه زیر صفر و دمای شهرکرد به ۲۷ درجه زیر صفر رسید. دمای فیروزکوه به منفی ۳۶ و خراسان نیز به منفی ۳۷ درجه رسید».

سرمای شدید خودرو را منجمد کرد/ عکس

سرمای بی سابقه

کولی ها از سرما خشک شده اند!

خبر بد روزنامه در روزهای طوفان تاریخی ایران که سنگین ترین و غم انگیزترین طوفان تاریخ معاصر بشریت نامیده شد، تمام نشده است. اتوبوسی با 30 مسافر در گردنه حیران تصادف کرد و سرنشینان آن جان خود را از دست دادند. به دلیل سرمای شدید هوا در تهران وضعیت بحرانی اعلام شده است. همچنین راه ارتباطی 3750 روستای آذربایجان قطع شد.

در دیگر نشریات خبر آمده بود: 20 هزار نفر از اهالی 150 روستای کشور نیز در محاصره برف قرار دارند… در شهرک های حمزه آباد و پیرانشهر 40 خانوار زیر بهمن مدفون شدند… 180 نفر در ارتفاعات ناپدید شدند. گیلان … روستایی در حوالی رضاجه بر اثر ریزش بهمن ویران شد و اجساد 18 قربانی از زیر برف بیرون کشیده شد … نخست وزیری از خفگی 60 نفر در زیر بهمن خبر داد. 40 نفر از این افراد اهل روستای سردشت بودند که در ریزش بهمن به خواب رفتند.

سرمای بی سابقه در تهران طی 30 سال گذشته

4000 نفر از اهالی روستای خضر استان سمیرم به مدت 20 روز متوالی در محاصره برف و کولاک قرار گرفتند و از وضعیت این گروه اطلاعی در دست نیست … یک دستگاه اتوبوس و مینی بوس در مسیر سراب به بستان آباد گرفتار شد. کولاک با مسافرانشان خبری در دسترس نیست…

در دامنه کوه عین علی تبریز، یک گروه سه نفره کولی ساکن چادر از سرما خشک شده اند … به گفته فرمانده وقت ژاندارمری آذربایجان شرقی، حدود 2 میلیون راس دام در محاصره برف قرار دارند که نمی تواند. کمک کنید زیرا همه راه ها مسدود است در شهرستان های خراسان برف می بارد و به دلیل بارش برف جاده های فریمان، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام بسته است. ارتباط تلفنی این شهرها با تهران قطع شده است.

27 ساعت از قطع برق شهرهای شهسوار و تنکابن می گذرد و کار حمام، نانوایی و سایر اماکنی که با برق سروکار دارند فلج شده است. انفجار چند پمپ آب در شهسوار بر اثر یخبندان شدید … بارش شدید برف جاده شاهرود به گرگان را بست و بیش از 100 دستگاه اتوبوس مسافربری، کامیون و خودرو در جاده ماند … وزارت راه از ریزش جاده هراز خبر داد. به دلیل سقوط بهمن چهارم در منطقه عباسی بسته شد. طول این بهمن ها 100 متر و ارتفاع آن 25 متر است.

روناک یونسی در سرمای شدید کانادا+عکس

سرمای بی سابقه