در روزگاری به سر می‌بریم که کتاب دیگر مثل گذشته‌ها بی‌رقیب نیست. هزار و یک سرگرمی هست که بچه‌ها را بیش از کتاب به خود جذب می‌کند. از تلویزیون و فیلم و کارتون که رقبای قدیمی‌تر کتاب هستند گرفته تا سرگرمی‌های جدیدتری که فریبنده‌ترند، مثل انواع بازی‌های کامپیوتری. در چنین روزگاری کارِ ترغیب و تشویق بچه‌ها به کتاب خواندن خیلی سخت‌تر از قبل شده است، مخصوصاً که بچه‌ها معمولاً به کتاب خواندن به عنوان یک تکلیف شاق و زجرآور می‌نگرند. در چنین شرایطی پدر و مادرها با چه ترفندهایی می‌توانند بچه‌ها را به کتاب خواندن تشویق کنند؟

خب البته هر بچه‌ای قلق خاص خود را دارد و اول باید ببینید قلق فرزندتان چیست. اما چیزی که بیشتر بچه‌ها دوست ندارند تکلیف است، پس در گام اول بهتر است طوری عمل کنید که بچه‌ها احساس نکنند کتاب خواندن برایشان تکلیف است. کلاً به محض اینکه پای مشق و تکلیف وسط بیاید بچه‌ها همۀ سعی‌شان را خواهند کرد که از آن شانه خالی کنند. اما اگر کتاب را به عنوان یک سرگرمی به بچه‌ها معرفی کنیم و آن هم نه با نصیحت و پند و اندرز و از موضع بالا، بلکه به شیوه‌ای غیرمستقیم، احتمالاً نتیجۀ بهتری خواهیم گرفت.

فروشگاه اینترنتی کتاب بنوبوک

مثلاً بگردیم ببینیم چه قصه‌ای می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد و توجه آن‌ها را به خود جلب کند. حتی در بعضی قصه‌های بزرگسالان می‌توان چیزهایی پیدا کرد که برای بچه‌ها جذاب باشد و کنجکاوی‌شان را تحریک کند. مثلاً قصه‌هایی که راجع به حیوانات است و حیوان در آن‌ها نقشی ایفا می‌کند برای بچه‌ها جذاب است. مثل «کلیله و دمنه» و بعضی قصه‌های مثنوی، مثلاً آن قصه‌ای که خرِ طرف را می‌فروشند و می‌خواهند این قضیه را طوری به او حالی کنند که برای خودشان شَر درست نشود. (همان قصۀ معروفِ «خر برفت و خر برفت و خر برفت»). یا در مورد ادبیات مدرن فارسی مثلاً قصۀ گاو غلامحسین ساعدی، یعنی قصۀ چهارم از کتاب «عزاداران بَیَل». خب برای بچه‌ها جذاب است شنیدن قصه‌ای که در آن مردی به گاو تبدیل می‌شود. باور ندارید امتحان کنید.

همچنین برای بچه‌ها جالب است شنیدن قصه‌ای که دربارة پیرمرد ماهیگیر تنهایی است که یک ماهی بزرگ می‌گیرد و برای رساندن این ماهی به ساحل باید با کوسه‌ها کلنجار برود (پیرمرد و دریا). یا قصۀ ناخدایی که به دریا می‌رود تا از نهنگی که یک پایش را قطع کرده است انتقام بگیرد (موبی دیک). یا قصه‌های رزمی «شاهنامه» و قصه‌هایی که رستم در آن‌ها با دیوها می‌جنگد. بهتر است اول بگردید و از بین موضوعات مختلف، حالا چه داستانی و چه علمی و ...، آن چیزهایی را پیدا کنید که فکر می‌کنید برای فرزندتان جالب‌تر و مهیج‌تر است.

بعضی بچه‌ها قصه‌های خنده‌دار را دوست دارند، بعضی قصه‌های حادثه‌ای، بعضی قصه‌های علمی – تخیلی و بعضی هم قصه‌هایی دیگر. حتی می‌توانید از قصه‌ها بازی بسازید. مثلاً ماجراهای داستان‌های تصویری مجموعۀ «قصه‌های من و بابام» را به صورت نمایش با بچه‌ها بازی کنید. یا مثلاً اگر می‌بینید فرزندتان به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارد، به بازی‌های مورد علاقه‌اش توجه کنید و به نحوی از طریق همان بازی‌ها کتابی را که موضوع آن مشابهتی با موضوع آن بازی دارد پیش بکشید و درباره‌اش با فرزندتان حرف بزنید.

این‌ها همه البته نیاز به دقت و توجهی بیش از دقت و توجه معمولی به رفتارها و عادت‌ها و علایق و سلایق بچه‌ها دارد و نیاز به اینکه علاقه‌های آن‌ها را بدانید و درک کنید و از راه همین علاقه‌ها به دنیای‌شان وارد شوید. پس قبل از هر چیز بهتر است به بچه‌ها نزدیک‌تر شوید.

چه نوع کتاب هایی بخریم؟

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند، بیشتر افراد برای خرید کتاب به سراغ نویسندگانی می‌روند که آن‌ها را می‌شناسند. این شناخت معمولا با دنبال کردن نویسنده در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه کتاب‌های دیگری از وی، خواندن مصاحبه‌های مختلف نویسنده و یا از تایید دوستان و اطرافیان حاصل می‌شود. ما در بنوبوک بستری را فراهم کرده‌ایم تا با بررسی و نقد کتاب‌های مختلف، افرادی که به مطالعه علاقه‌مند هستند به راحتی بتوانند انتخاب خود را انجام داده و بعد از آن اقدام به خرید اینترنتی کتاب بکنند.

فروشگاه کتاب بنوبوک به شما کمک می‌کند تا کتاب‌های مورد علاقه خود را به صورت اینترنتی بخرید و تنها با چند کلیک کتاب مورد علاقه خود را سفارش دهید، بدون اینکه زمانی را برای رفت و آمد در خیابان‌های شلوغ صرف کنید. تیم پشتیبانی ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شماست و تا لحظه رسیدن کتاب بدست شما در کنارتان خواهیم بود.

کتاب خواندن دریچه‌ای از دانش بی‌پایان را به روی شما باز می‌کند، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بیاموزید، مهارت های خود را گسترش دهید و جهان و مردم آن را بهتر درک کنید. بسیاری معتقد هستند 30 دقیقه مطالعه در روز می‌تواند اتفاقات شگرفی را در زندگی شما رقم بزند.

کتاب فروشی‌های آنلاین در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به کتابخوانی پیدا کرده‌اند. اما چرا ما خرید اینترنتی کتاب را به شما توصیه می‌کنیم؟ علل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اولین مورد این است که در هنگام خرید آنلاین می‌توانید قیمت کتاب مورد نظر را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. هنگامی که آنلاین کتاب می‌خرید.