شرکت بادافزار با دارا بودن کادری مجرب و بکارگیری مدرن ترین دستگاه عملیات بالانس و با تجربه انجام عملیات بالانسینگ در شرایط محیطی مختلف را دارد و با توجه به ارائه تست ریپورت آمادگی ارائه خدمات در سراسر کشور را دارد.  

۱-تست آنالیط ارتعاش   

۲-بالانس استاتیکی       

۳-بالانس دینامیکی       

۴-تعمیرات مکانیکی (شفت-یاتاقان- بلبرینگ- کنسول-پروانه)       

۵-تست ریپورتTEST REPORT

تیم بالانس شرکت بادافزار با بهره گیری از جدیدترین دستگاه های بالانس  دستگاه سانتریفیوژ را با دقتی بسیار بالا، بالانس کرده و گواهی مربوط به بالانس پروانه را در محل صادر می نماید.

انواع بالانس:

  • استاتیکی
  • بالانس دینامیکی
  • تعمیرات مکانیکی (شفت-یاتاقان- بلبرینگ- کنسول-پروانه)
  • تست ریپورتTEST REPORT

 

نابالانسی چیست؟

نابالانسی یکی از شایعترین مشکلات در فن ها می باشد و عوارض متعددی را در پی دارد. وجود نیروهای نابالانسی در فن ها باعث ایجاد ارتعاش می شود. این نیروها به یاتاقانها وارد شده و از طریق محفظه یا تاقانها به اجزای دیگر فن و از جمله فوندانسیون وارد می شوند.

ارتعاشات بوجود آمده در اثر نابالانسی باعث افزایش شدید بارهای خستگی در یاتاقانها می شود و به فرسودگی زودرس آنها منجر می گردد.

اگر فرکانس ارتعاشات ناشی از نابالانسی به فرکانسی طبیعی سازه و فوندانسیون فن نزدیک باشد بروز هرگونه نابالانسی در فن می تواند به مشکلات حادتری منجر شود. از عوارض دیگر نابالانسی می توان به توان مصرفی بالا، وجود نویز ناشی از ارتعاشات در محیط کار، افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و کاهش عمر مفید فرم ها اشاره کرد.

در این مبحث ابتدا اصول تئوری انواع نابالانسی در فنها مورد بحث قرار گرفته و روشهای مختلف بالانس فن ها، اعم از روشهای بالانس استاتیکی، دینامیکی و بالانس میدانی به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد. تشخیص نا بالانسی از سایر مشکلات فن ها، اولین مرحله برای شناخت صحیح عیب و رفع آن می باشد.

با توجه به اینکه مشکلات و عیوب مختلفی در انواع سیستم های مکانیکی و ماشین آلات مورد استفاده در تأسیسات برقی و مکانیکی بوجود می آید لذا برطرف کردن هرگونه عیب مستلزم شناخت دقیق رفتارهای طیفی ظاهر شده ناشی از عیوب مختلف می باشد.

نابالانسی و حالت موازی فنها

l2

هنگامی که دو یا چند فن در حالت موازی استفاده شوند، اختلاف فشار کلیه فنها بین نقاط ورودی و خروجی باید برابر باشد، لیکن دبی جریان کلی برابر با مجموع تک تک دبی فنها در فشار کلی خط است. بر این اساس مشخصه مجموعه سیستم برای دو فن موازی با جمع کردن دبی حجمی فنها در فشار کل نشان داده شده است.

به منظور رسم مشخصه کامل مجموعه، باید مشخصه معکوس یکی از فنها، در حالی که ایمپلر آن در خلاف جهت طبیعی خودش بچرخد، معلوم باشد. نقطه مکش مجموعه در حالتی که دهانه ورودی و خروجی آن باز باشد (نقطه C بستگی به اندازه لوله خروجی مشترک دارد.

در حالت سری نیز مشخصه فنهای مورد استفاده باید مانند حالت موازی باشد تا کارکرد مطلوب حاصل می شود. یک نوع آرایش مناسب فنها در حالت موازی این است که هر فن را بطور جداگانه روی دیواره اتاقکی نصب کنیم و اگر سطح مقطع اتاقک (A2) نسبت به سطح مقطع خروجی کل A1 مقایسه شود، افت اتصالات شبیه به افت بزرگ شدن سطح مقطع خواهد بود و ضریب افت طبق K=1-A1/A2 با بزرگ شدن سطح مقطع A2 به عدد یک میل می کند.

لذا افت فشار سیستم فشار دینامیکی فن است و فشار کل در مقطع خروجی مشترک برابر با فشار استاتیکی فن می باشد. قابل ذکر است که همه فنها مشخصه ساده ای مانند شکل (9-1) ندارند بلکه فنهایی که پره های به جلو خمیده دارند، دارای یک نقطه تغییر انحنا هستند که در نتیجه، برای فن سه مقدار مختلف دبی حجمی نسبت به فشار کل وجود دارد. لذا شش دبی حجمی مختلف برای فشار کلی فنهای موازی وجود دارد که سه تا از این مقادیر، دو برابر مقداری است که اگر یک فن تنها و با همان فشار در مدار عمل کند حاصل می شود.

توسعه فن اوری بالانس

l3

انجام بالانس با نخستین قطعه چرخشی دستگاهها اغاز شد.با پیدایش توربین های بخار و موتور الکتریکی پمپ ها و کمپرسورهای گریز از مرکز سرعت بالا اهمیت بیشتری یافت.

تقارن جرمی در مرحله طراحی دیگر کافی نبود روتورها میبایستی با مهارت و تجربه بیشتری روی لبهای تیز و یا غلطکی تنظیم شوند. غالبا میبایستی در شرایط سرویس دهی برای رسیدن به عملکرد بدون ارتعاش تصحیح بیشتری بر انها انجام میشد.

اعتقاد بر این است که نخستین مقاله در مورد دستگاه بالانس در سال ۱۸۷۰ در کانادا توسط اقای مارتینسون چهار سال پس از اختراع دینام توسط زیمنس به ثبت رسیده است .

در ابتدای قرن فناوری بالانس توسط اکمیوف در امریکا و اسنودولا در سویس دگرگونی دریافت.

اما نه به اندازه که در سال ۱۹۰۷ مقاله دستگاه بالانس دو صفحه ای توسط لاوزک و دارمستاد ارایه شده است. پس از ان توسط شنک به شکل اصلاح شده ای ساخته و به صورت صنعتی به کار گرفته شده است.

مهندسان توربین روش نشان دار کردن با امداد را زنده کردند. روتور ها به صورت درجا روی یاتاقان های خودشان در سرعت کاری شان نشانه دار میکردند.

مفهوم عملیات بالانس دینامیکی در محل اینگونست که دیگرنیاز نبود روتور به خاطر بالانس از جای خود برداشته شود.

این شیوه نشانه دار کردن با مداد اجبارا در انتهای روتور به طور متناوب انجام می شد تا وضعیت بالانس قابل قبول شود.

این روش نشان دار کردن نقطه مرتفع به شکل دستی تنها برای شافت هایی قابل اعمال بود که خارج از مرکزی یا لنگی ان ها را صفر باشد.

این کا ر مستلزم این است که ماشین بارها روشن و خاموش شود .این نه به خاطر معلوم نبودن مقدار نابالانسی که به خاطر معلوم نبودن موقعیت ان بود.

l4

در بررسی تاثیر بالانس بر دستگاه باید گفت که یکی از ضروری ترین ملزومات استفاده از ایمپلر یا پروانه ها، داشتن دانش بالانس و ارتعاشات آنها می باشد. وجود ارتعاشات در یک جسم دوار مساوی با کاهش عمر یاتاقانها و دستگاه مورد نظر و همچنین ایجاد سروصدا می باشد. ارتعاشات اضافی در یک پروانه می تواند دلایلی بسیاری داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل آن را می توان وجود نابالانسی دانست. تیم بالانس شرکت بادافزار با بهره گیری از جدیدترین دستگاه های بالانس  دستگاه سانتریفیوژ را با دقتی بسیار بالا، بالانس کرده و گواهی مربوط به بالانس پروانه را در محل صادر می نماید.

 اگر روتور صُلب فرض شود نابالانسی های موجود در روتور را می توان با انتخاب دو صفحه مجزا از بین برد. از انواع روش های بالانس می توان به بالانس استاتیکی(تک صفخه ای) بالانس دینامیک(دو صفحه ای) و بالانس کوپلی(سه صفحه ای) اشاره نمود.

برای بالانس روتور هایی با سرعت بالا بدلیل اینکه فرض روتور صلب دارای خطای زیادی می باشد بنابراین برای بالانس این نوع از روتورها از روش های بالانس روتورهای انعطاف پذیر استفاده می شود. دو نوع اصلی از دستگاه های بالانس ،یاتاقان سخت و نرم وجود دارد. تفاوت بین آنها در سیستم  تعلیق آنهاست، نه در یاتاقانهای استفاده شده .در ماشین های یاتاقان سخت ، بالانس در فرکانس پایین تر از فرکانس رزونانس ماشین انجام می شود.