در بخشی از رمان «کَاَن لَم یَکُن» به نویسندگی امیر علی نبویان در توصیف یک جزیره‌ی خیالی به نام استرایک، می‌خوانیم:

بلافاصله بعد از حملات وایکینگ‌ها، نوبت به جنگ‌های صلیبی رسید. با آنکه این جنگ‌ها صدها فرسنگ آن‌طرف‌تر و در آناتولی اتفاق می‌افتاد، طرفین به انگیزه‌هایی مطلقاً نامشخص گاه گدار به این جزیره نیز یورش می‌آوردند، ویران می‌کردند و بی‌آنکه وقت بگذارند و حتی یک نفر را به دین خود دعوت کنند، همه جا را به گند می‌کشیدند و می‌رفتند.

بعدها این منطقه بارها مورد حمله‌ی مهاجمانی هم قرار گرفت که هیچ جای تاریخ و جغرافیا رد و نشانی از آن‌ها وجود ندارد. فقط از نژادها و زبان‌هایشان می‌شد فهمید که قبول زحمت فرموده‌اند و از دورترین نقاط کره‌ خاکی خود را به استرایک رسانده‌اند تا با خاک یکسانش کنند و بازگردند.

رخ دادن این حوادث آن‌قدر طبیعی به نظر می‌رسید که حتی برای هیچکس سوال پیش نمی‌آمد که «چرا!»

برای خرید آنلاین کتاب کَاَن لَم یَکُن به وب‌سایت نشر خوب سر بزنید.

 

استرایک، جزیره‌ی بی‌دفاع!

«کَاَن لَم یَکُن» تازه‌ترین اثر امیر علی نبویان به تازگی توسط نشر خوب روانه‌ی بازار کتاب شده است. نبویان در این کتاب طنز اجتماعی داستان جزیره‌ی استرایک را برای خواننده‌اش روایت می‌کند. جزیره‌ای که در طول تاریخ پیدایشش همواره، چه در زمان جنگ چه در زمان صلح آماج هجوم بیگانگان قرار گرفته‌است. حملاتی نظامی که هر بار این جزیره و ساکنانش را با خاک یکسان کرده است و به گفته‌ی راوی هرگز کسی نپرسید که «چرا؟» و به چه نیتی این جزیره‌ی نفرین شده سیبل حمله‌های نظامی دولت‌های مختلف قرار گرفته.

استرایک سرزمینی‌ست با طالعی نحس! جزیره‌ای در جنوب دریای بالتیک که گنجی قیمتی و نایاب به ارزش 250 میلیون دلار را در دل خود جای داده است اما شهروندانش نه تنها سهمی از آن نبرده‌اند، بلکه انواع و اقسام مصیبت‌های عالم بی‌هیچ دلیل منطقی بر سرشان نازل‌می‌شود. این مصیبت‌ها به اندازه‌ای اتفاقی، بی دلیل و مضحک هستند که تاریخ استرایک را به یک کمدی سیاه تبدیل کرده‌اند. سرزمینی که دو برادر دوقلو، حاکمان بی‌مصرف آن هستند که راوی برای درک بهتر حماقت‌شان به شکلی کنایه‌آمیز نام‌های «تام» و «جری» را رویشان گذاشته است. حاکمان استرایک سال‌هاست در سودای آنند تا به عنوان کشوری مستقل شناخته شوند اما هیچ نقطه‌ای از جهان آنها‌ را به رسمیت نمی‌شناسد. اهالی‌ش پاسپورت ندارند و همانطور که در بخش‌هایی از گفته‌های راوی می‌خوانیم، هیچ جایگاه انسانی خارج از مرزهای خاک نگون‌بخت مادری‌شان ندارند.

کَاَن لَم یَکُن و دیگر کتاب‌های طنز نشر خوب را در وب‌سایت این انتشارات پیدا کنید.         

خرید کتاب با ارسال رایگان

         

خرابه‌ای به جا مانده از آتش جنگ

در قسمت دیگری از کتاب می‌خوانیم:

این جزیره که حکومت «پادشاهی غیرمشروطه» دارد، نه در جایی از جهان صاحب سفارتخانه است و نه هیچ کشوری در آن سفارتخانه دارد. بنابراین، مردمش نه گذرنامه دارند و نه امکان مهاجرت به جای دیگری از دنیا. در این بین تمام سعی دربار و حکومت برقرار کردن ارتباط با دیگر کشورهای دنیاست تا بتوانند بدین‌وسیله اعلام استقلال کنند و به رسمیت شناخته شوند و البته برخی هم دست‌وپا می‌زنند تا دل کشوری را به دست آورند بلکه آن‌ها را به عنوان بخشی از خاک خود قبول کنند.

با سر زدن به وب‌سایت نشر خوب خرید آنلاین کتاب را تجربه کنید.

 

شیوه‌ی داستان‌گویی

امیرعلی نبویان برای روایت این اثر از شیوه‌ای آشنا  بهره گرفته که سال‌هاست امتحانش را  در تاریخ ادبیات پس داده است. بیان موضوعات چالش‌برانگیز اجتماعی در لایه‌ی داستانی تمثیلی با رویکرد طنز. سبک و سیاق و گونه‌ای از نثر که از همان جملات ابتدایی ما را به یاد برخی از مطرح‌ترین کتاب‌های طنز دوران مشروطه می‌اندازد. دورانی که روشنفکران ایرانی از برج عاج فرهیختگی‌شان پایین آمدند، نقاب فاخر ادبیات کلاسیک را از چهره برداشتند و ایده‌های نوین خود را هم سطح با سلیقه‌ و میزان فهم توده‌ی جامعه بازگو کردند. ادبیاتی کاملاً بومی که از دل زندگی اهالی کوچه و بازار بیرون آمد و سال‌هاست جای خالی آن در متون ادبی ایرانی حس می‌شود. نبویان اما در روایت کَاَن لَم یَکُن تنها فرم طنزپردازی گذشته را تکرار نکرده است. بلکه با آمیختن المان‌هایی روزمره و معاصر با شیوه‌ی طنزپردازی مشروطه به گونه‌ای بدیع و خلاقانه از طنز دست یافته است. ترکیبی از گذشته و حال. تصور کنید داستانی را می‌خوانید که شیوه‌ی نثر و جمله‌بندی آن یادآور نوشتار جمال‌زاده است اما به زندگی دو شخصیت به نام «تام» و «جری» می‌پردازد که در جنوب دریای بالتیک زندگی می‌کنند!

بدون خروج از خانه خرید آنلاین کتاب‌های نشر خوب را تجربه کنید.

امیر علی نبویان

درباره‌ی نویسنده

امیرعلی نبویان متولد 2 فروردین 1359 است. او در جایگاه نویسنده، طنزپرداز، مجری و بازیگر سال‌ها فعالیت کرده است. شروع کار او به عنوان مجری با برنامه‌ی تلویزیونی رادیو هفت بود و پس از آن با انتشار مجموعه‌ی چهار جلدی قصه‌های امیرعلی وارد عرصه‌ی ادبیات شد.

نشر خوب

نشر خوب ناشر بهترین کتاب‌های جهان در زمینه‌ی داستان و ناداستان است که از شروع فعالیت خود آثار مکتوب روز جهان را با ترجمه‌هایی روان و سلیس به بازار کتاب عرضه کرده است. کتاب کَاَن لَم یَکُن اولین اثر تالیفی نشر خوب به حساب می‌آید که به تازگی در دسترس دوست‌داران ادبیات داستانی و کتاب‌های طنز قرار گرفته است.

نشر خوب امکان خرید آنلاین کتاب کَاَن لَم یَکُن را در اختیار شما قرار داده است.