زمانی که از یادگیری زبان انگلیسی صحبت می شود همیشه پای آزمون های بین المللی به میان می آید. برای آنکه به کشوری انگلیسی زبان برای ادامه تحصیل، کار یا مهاجرت بروید باید در آزمون تافل یا سایر آزمون های بین المللی شرکت کنید. در این مقاله می خواهیم بدانیم آزمون تافل چیست و چگونه می توانیم در آن شرکت کنیم؟ تا انتها با ما همراه باشید.

تافل در حقیقت کوتاه شده کلمه Test of English as a Foreign Language است. بدلیل آنکه بیش از 9 هزار دانشگاه در سراسر دنیا این آزمون را قبول دارند به معتبرترین آزمون های بین المللی تبدیل شده است.

برای آنکه بدانید آزمون تافل چیست؟ خالی از لطف نیست که در مورد تاریخچه پیدایش این آزمون کمی بیشتر بدانیم.

 

تاریخچه پیدایش آزمون تافل

در سال 1962، شورای ملی، متشکل از نمایندگان 30 سازمان دولتی و خصوصی برای رفع مشکل تایید مهارت زبان انگلیسی برای افراد غیربومی، که مایل به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان هستند ، تشکیل شد. سپس این آزمون در سال 1964 توسط دکتر چارلز فرگوسن در مرکز زبانشناسی کاربردی دانشگاه استنفورد طراحی و برگزار شد. 

منبع: ویکیپدیا

 

تافل چند سال اعتبار دارد؟

از زمانی که نمره آزمون خود را دریافت می کنید تا دو سال می توانید از آن استفاده کنید. اگر دو سال بگذرد دیگر اعتبار نخواهد داشت و باید مجددا امتحان تافل بدهید.

از لحاظ قانونی شما می توانید بعد از 12 روز دوباره در امتحان شرکت کنید. ما این توصیه را به شما نمی کنیم؛ بهتر است اشکالات و نقاط ضعف خود را برطرف کنید سپس برای آزمون مجددا ثبت نام کنید. با این کار هزینه آزمون را دوباره از دست نخواهید داد و موفق به کسب نمره بالا نمی شوید.

موسسه زبان های خارجی کوییک با سال ها تجربه و داشتن کادری مجرب شما را برای آزمون تافل آماده می کند. ما شما را در کمترین زمان به سطح قابل قبولی در زبان رسانده و برای آزمون های بین المللی آماده خواهیم کرد. می توانید در آزمون های تعیین سطح رایگان ما شرکت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

آزمون تافل

 

آزمون تافل چگونه برگزار می شود؟

تافل در ایران اینترنتی برگزار می شود و در موسسات مورد تایید برگزارکنندگان تافل انجام می شود. شما 3:30 دقیقه زمان لازم دارید تا آزمون به پایان برسد. بعد از بخش لیسنینگ به شما 10 دقیقه فرصت داده می شود تا کمی استراحت کنید و به سراغ بخش اسپیکینگ بروید. آزمون تافل بر عکس آیلتس، تمام 4 مهارت در یک روز انجام می شود.

 

چرا آزمون تافل بدهیم؟

گاهی این سوال برای زبان آموزان مطرح می شود که چرا در آزمون تافل شرکت کنند؟ باید بگوییم حتی اگر قصد ادامه تحصیل یا مهاجرت ندارید بهتر است مدرک بین المللی تافل را بگیرید زیرا برای رزومه کاری شما در داخل کشور بسیار موثر است. 

 

چگونه در آزمون تافل ثبت نام کنیم  و هزینه را بپردازیم؟

برای ثبت نام به سایت https://www.ets.org/ بروید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. در مرحله بعدی شما باید روز و مکان آزمون خود را انتخاب کنید. پس از آن نوبت به پرداخت هزینه می رسد. می توانید هزینه را از طریق کارت های ارزی بانکی و یا با کمک مراکزی که این کار را انجام می دهند پرداخت کنید. در انتها به شما کدی داده می شود که روز امتحان برای حضور در جلسه باید به همراه داشته باشید.

 

چگونگی برگزاری 4 مهارت در آزمون تافل

برای آن که بدانید آزمون تافل چیست باید به این بخش توجه کنید. تافل مانند آیلتس دارای 4 بخش نوشتاری، گفتاری، شنیداری و درک مطلب است. همچنین افراد حاضر در امتحان پس از شرکت در این دو بخش به استراحت 10 دقیقه ای می روند و بعد از آن دو بخش دیگر شروع می شود.

 

مهارت اول آزمون

در بخش ریدینگ بین 36 تا 54 سوال از شما پرسیده می شود. باید 3 یا 4 متن را بخوانید و با توجه به متن ها به سوالات پاسخ دهید. زمان این بخش بین 60 تا 80 دقیقه بسته به تعداد سوالات و محتوای متن ها متغیر است. اگر قبل از آزمون سوالات گذشته را بررسی کرده باشید با موفقیت این مرحله را طی خواهید نمود.

 

مهارت دوم آزمون تافل

زمان لازم در بخش لیسنینگ که همان شنیداری است 60 تا 90 دقیقه است. تقریبا 9 فایل صوتی برای شما پخش می شود و شما به 34 تا 51 سوال مطرح شده پاسخ می دهید. معمولا لهجه این آزمون به آمریکایی است اما در بعضی از فایل های صوتی لهجه بریتانیایی نیز شنیده شده است. پس کمی روی سایر لهجه ها نیز کار کنید.

بعد از این مرحله زمان استراحت می رسد.

 

مهارت سوم Speaking 

این قسمت 20 دقیقه بیشتر طول نمی کشد. دو مدل سوال مطرح می شود، سوال های اول کاملا مستقل و متفاوت است. اما سوال های بعدی حول موضوعات دو مهارت قبل می چرخد که به آنها سوالات تلفیقی می گویند. پس بهتر است در زمان پاسخ دادن به سوالات Reading و Listening حواستان به بخش گفتاری نیز باشد. 

 

مهارت آخر، بخش نوشتاری

در این بخش دو سوال مطرح می شود که مانند مهارت اسپیکینگ سوالات به دو دسته مستقل و تلفیقی تقسیم می شوند. در بخش تلفیقی سه مهارت قبلی شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در ابتدا به شما متنی تلفیقی داده می شود تا بخوانید سپس فردی در مورد متن شروع به صحبت می کند. به شما 20 دقیقه زمان داده می شود تا نظر خود را در مورد صحبت های آن فرد بنویسید.

برای سوال بعدی به شما موضوعی داده می شود و باید در مورد آن انشاء بنویسید. در مورد بخش آزمون رایتینگ باید دقت کنید که سرعت تایپ شما بالا باشد. تفاوت آزمون آیلتس و تافل در همین بخش است. در آیلتس به صورت دستی نوشته می شود و در تافل باید با کامپیوتر تایپ کنید. بهتر است در 300 کلمه انشاء خود را تمام کنید.

 

بعضی از موضوعات بخش رایتینگ تلفیقی 

موضوعات هنری: معماری، ادبیات و ...

موضوعات علوم طبیعی و فیزیک: پزشکی، فیزیولوژی، هواشناسی، ستاره شناسی و ... 

موضوعات روانشناسی، بازرگانی، زبان شناسی و ...

باید بگوییم این موضوعات بر اساس تجربیات افراد شرکت کننده بدست آمده اند.

 

آیا آزمون تافل در تمام دانشگاه ها اعتبار دارد؟

تافل آزمونی بین المللی و معتبر است. اما گاهی بعضی از دانشگاه ها آزمون دیگری برای پذیرش اعلام می کنند. به طور مثال کشور انگلیس آزمون آیلتس را بهتر به رسمیت می شناسد. باید قبل از هر آزمونی هدف خود را مشخص کنید و در مورد آن کشور تحقیق کنید تا متوجه شوید کدام آزمون برای شما مناسب تر است.

 

هزینه ثبت نام آزمون تافل چند است؟

هزینه آزمون برای هر کشوری متفاوت است. در ایران 225 دلار برای آزمون باید پرداخت کنید. اما اگر دیر هنگام یعنی یک هفته قبل از آزمون به فکر ثبت نام بیفتید، مسلما باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. همچنین اگر ثبت نام کردید و تصمیم گرفتید تاریخ آزمون را تغییر دهید باید مبلغ 60 دلار به عنوان جریمه بپردازید. پس با آمادگی کامل و در زمان مناسب در آزمون ثبت نام کنید تا زمان و هزینه خود را به هدر ندهید.

 

جمع بندی

در این مقاله به سوالات شما در مورد اینکه آزمون تافل چیست پاسخ دادیم. همانطور که به آن اشاره کردیم آزمون تافل یکی از معتبر ترین آزمون های بین المللی است که در اکثر کشورهای دنیا مورد تایید است. هدف اصلی اغلب شرکت کنندگان در آزمون تافل ارائه مدرک زبان برای ادامه تحصیل یا مهاجرت است. پس باید با آمادگی کامل در آزمون شرکت کنید. ما در موسسه زبان کوییک شما را در کوتاهترین زمان ممکن برای آزمون های بین المللی آماده می کنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید. منتظر شما در کوییک هستیم.