زمانی که صحبت از درمان جای جوش و رنگدانه ها می رسد، گزینه های بی شماری از جمله درمان های حرفه ای تا خانگی، وجود دارد.

جای جوش یا هایپرپیگمانتاسیون؟

جای جوش و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب بسیار متفاوت هستند، بنابراین برای درمان آن ها رویکردهای متفاوتی لازم است. جای جوش هنگامی که زخم در حال بهبود است و کلاژن در یک نقطه خاص بیش از حد شکل می گیرد، ایجاد می شود. اسکار یا جای جوش اغلب در درم، محل اصلی التهاب آکنه، ایجاد می شود.

برخلاف جای جوش، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب از رنگدانه های پوست در نتیجه آسیب به پوست، مانند آفتاب سوختگی، شکل می گیرد. از آنجا که به فولیکول آسیب نمی رساند، به عنوان زخم واقعی محسوب نمی شود. هایپرپیگمانتاسیون هنگامی زمانی که یک جوش باعث ملتهب شدن پوست گردد، ایجاد می شود. در پاسخ به آسیب، پوست مقدار زیادی ملانین ترشح می کند، که منجر به ایجاد نقاط یا لکه های تیره می شود.

چه عواملی باعث ایجاد جای جوش می شوند؟

جای جوش در اثر ضایعات التهابی آکنه مانند پاپول ها(برجستگی های صورتی رنگ)، پوسچول ها (برجستگی های صورتی رنگ با چرک سفید) یا کیست ایجاد می شود. عوامل مختلفی به ایجاد جای جوش کمک می کنند.

به گفته ی متخصص پوست ممکن است این زخم ها ژنتیکی باشند: اگر اعضای خانواده شما جای جوش دارند، شما شانس بیشتری برای ابتلا به آن دارید. نوع پوستی شما نیز بر انواع زخم تأثیر می گذارد. ممکن است افرادی که دارای رنگ پوست روشن تری هستند، بعد از جوش های التهابی بیشتر مستعد ابتلا به اریتم آکنه(قرمزی مداوم پس از جوش) باشند، در حالی که افراد با رنگ پوست تیره تر ممکن است مستعد ابتلا به هایپرپیگمنتیشن پس از التهاب یا لکه های تیره باشند.

چگونه از شر جای جوش خلاص شویم؟

1. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ توسط یک متخصص حرفه ای انجام می شود که احتمالاً بهترین راه حل برای از بین بردن جای جوش است و همچنین به کاهش علائم پیری نیز کمک می کند. در این روش با ایجاد زخم های میکروسکوپی در پوست، آن را مجبور به تولید کلاژن و الاستین سالم و جدید می کنیم که باعث اصلاح ساختار پوست می شود.

2. لایه برداری پوست

اگر زخم های شما شدید نیستند، می توانید از محصولات لایه بردار شیمیایی استفاده کنید. محصولات لایه بردار شیمیایی با pH پایین باعث ایجاد تفاوت اساسی در پوست شما می شوند.

علاوه بر آن، لایه بردارهای خانگی در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و اکنون گزینه های بسیار خوبی برای تجدید سطح پوست و کاهش عمق و شدت جای جوش هستند. برای درمان جای جوش در خانه، از محصولات لایه بردار شیمیایی خفیف استفاده کنید. این محصولات سلول های پوستی مرده و تیره را از بین می برند و تولید طبیعی کلاژن بدن را نیز تحریک می کنند.

چگونه از شر هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب خلاص شویم؟

1. ویتامین C

هنگامی که نوبت به روشن شدن لکه های تیره ی پوست می رسد، ویتامین C در صدر مراقبت از پوست شما قرار می گیرد. نه تنها باعث روشن تر شدن و شکستن رنگدانه ها می شود، بلکه از ایجاد لک های تیره یا آفتاب سوختگی در آینده نیز جلوگیری می کند.

2. اسیدهای آلفا-هیدروکسی

از اسیدهای آلفا-هیدروکسی مانند لایه بردارهای گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید می توان برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون  ناشی از جوش یا آکنه استفاده کرد. با لایه برداری پوست، زخم بهبود می یابد و پوست صاف و نرم تر می شود.

3. رتینول

رتینول(ویتامین A) برای آکنه یا جوش مفید است زیرا با افزایش میزان گردش خون سلول ها، هایپرپیگمانتاسیون را کنترل می کند. این تجدید سطح پوست به بهبودی هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب کمک خواهد کرد.

4. درمان با نور LED

در تحقیقات بسیاری نشان داده شده است که نور درمانی بر روی بسیاری از بیماری های پوستی از جمله کاهش کلاژن پوست تاثیرگذار بوده است.  تحقیقات اخیر نشان می دهد که به خصوص نور LED قرمز ممکن است به کاهش التهاب و ترمیم سریع سلولی کمک کند.

برای مشاوره رایگان در زمینه درمان جای جوش با دکتر عباس انتظاری، متخصص طب پیشگیری بر روی https://drentezari.com کلیک کنید.