طبق تحقیقات یک اندیشکده انگلیسی در طول دوران قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها درپی شیوع ویروس کرونا، خانواده‌های کم درآمد انگلیسی از پس‌انداز خود خرج کردند و و بیشتر قرض گرفتند در حالی که خانواده‌های ثروتمند با تعطیلی رستوران‌ها و ممنوعیت سفر به خارج، بیشتر پس‌انداز کردند.

به گفته «بنیاد رزولوشن»، بدهی خانواده‌های کم درآمد در طول این بحران دو برابر بدهی خانواده‌های ثروتمندتر افزایش یافته است.

این اندشکده همچنین تاکید کرد که شاغلین بخش‌های تعطیل شده اقتصاد به طور متوسط 1900 پوند پس‌انداز کرده اند. این در حالی است که فردی که در طول قرنطینه از خانه کار کرده، 4.700 پوند پس‌انداز داشته است.

جورج بانگام، اقتصاددان بنیاد رزولوشن، گفت: بریتانیا قبل از شیوع کرونا ویروس با افزایش شدید ثروت و شکاف‌های طبقاتی بین خانوارها مواجه شده بود.

وی افزود: این شکاف ثروت با بحران (کرونا) در معرض توجه قرار گرفته است. خانوارهای پردرآمد پس‌انداز خود را افزایش داده‌اند در حالی که پس‌انداز بسیاری از خانواده‌های کم درآمد کم شده است و مجبور شده‌اند به وام‌هایی با بهره بالا متوسل شوند.

شکاف طبقاتی در سراسر انگلیس نیز رو به رشد بوده است، به طوری که لندن و جنوب شرقی 38 درصد از کل ثروت این کشور را بین سالهای 2016 تا 2018 به خود اختصاص داده‌اند که از 32 درصد در یک دهه قبل بیشتر است.

بر اساس اعلام نتایج تحقیقات این اندیشکده، همچنان نابرابری ثروت تقریباً دو برابر نابرابری درآمد بوده است.

ماه گذشته، این اندیشکده اعلام کرد که جوانان به احتمال زیاد به دلیل بیماری کووید 19، کار خود را از دست داده‌اند یا درآمد آن‌ها کاهش یافته است.

سال گذشته، موسسه مطالعات مالی اعلام کرده بود که نابرابری‌های گسترده در زمینه حقوق و دستمزد، و همچنین سلامت و فرصت‌ها در انگلیس باعث تضعیف اعتماد به دموکراسی می‌شود.