به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران با وجود پیشرفت های اجتماعی دهه های اخیر در محیط کار ،‌ زنان همچنان باید برای مرخصی زایمان خود با مسئولان به ستیز بپردازند. بیشتر کشورها به مادران باردار تا 3 ماه مرخصی می دهند؛ این در حالی است که تنها کشورهای اندکی به پدران 2 هفته مرخصی اعطا می کنند. در دانمارک، 90 درصد پدران برای زایمان همسران خود بیش از دو هفته مرخصی دارند. تحقیقات نشان داده است مراقبت پدران از فرزندان تازه به دنیا آمده می تواند در دراز مدت تاثیرات مثبتی روی کودکان داشته باشد.

اما این اثرات مثبت چیست؟
 
اول، پدرانی که برای زایمان همسران خود مرخصی می گیرند می توانند در مراقبت از کودک نقش فعالی ایفا کنند.  مطالعه ای که روی 4 کشور آمریکا، استرالیا،‌انگلیس و دانمارک انجام شد نشان داد پدرانی که برای زایمان همسران خود مرخصی گرفته اند، در طول رشد کودک نیز برای غذا دادن، استحمام و بازی با کودک وقت بیشتری صرف می کنند. 
 
دوم،‌ تعامل پدر با فرزند در روزهای نخست تولد میتواند به توانایی های یادگیری کودک در دراز مدت کمک کند. مطالعه دانشگاه "اسلو" نشان داد مرخصی پدران در هنگام زایمان مادران در بهبود عملکرد آنها در مدارس راهنمایی تاثیر مثبت داشته است. این تاثیر روی دختران و همینطور خانواده هایی که پدران اطلاعات بالاتری داشته اند، بیش تر بوده است. 
 
سوم، مرخصی پدران منافعی را برای مشاغل زنان در بر دارد.  هنگامی که تمام مسئولیت مراقبت از کودک بر عهده مادر باشد، این مسئله باعث کم شدن فعالیت کاری زنان و کاهش دستمزد وی می شود. 
سالهاست فعالان حقوق زنان تلاش کرده اند مرخصی زایمان زنان را افزایش دهند؛ اما این روزها بسیاری از مسئولان دولتی به این نتیجه رسیده اند که مرخصی زایمان به پدران می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.