لطف‌اله فروزنده دهکردی در یادداشتی به فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری در بورس پرداخت.

با توجه به افزایش شاخص بورس طی روزهای اخیر،‌ آن چه که مردم را نگران می‌کند، ‌امکان ریزش شاخص و حبابی بودن این رشد بی سابقه است.

استقبال مردم از بازار بورس یک حرکت مثبت در راستای تغییر رفتار اقتصادی مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بورس به جای دلال بازی و سفته بازی است،‌ منتهی به شرط اینکه نقدینگی به سمت افزایش سرمایه شرکت‌ها سوق پیدا کند و افزایش ارزش سهام، ناشی از ارزش ذاتی عملکرد شرکت ها باشد، اما در شرایط فعلی بورس با نگاه به سایر متغیرهای اقتصادی، این امکان تقویت می‌شود که رشد بورس نسبت به سایر متغیرها نامتوازن بوده و ممکن است حباب موجود در بورس به سرعت خالی شود.

در صورت ریزش این بازار،‌ اعتماد مردم از سرمایه گذاری در این بازار کم شده و یکی از راه های تامین مالی تولید که مستقیما می‌تواند نقدینگی را به تولید منجر کند، از بین می‌رود. برای جلوگیری از ایجاد بحران، ‌باید هم برای طرف عرضه و هم برای طرف تقاضا اقداماتی صورت پذیرد تا بازار بورس بتواند بدون مشکل به مسیر خود ادامه دهد.

 راهکارهای طرف عرضه عبارتند از:

1- پذیرش شرکت‌های جدید در بورس سرعت یابد.

2- شناوری شرکت‌های دولتی در بورس افزایش یابد.

4- آزاد سازی سهام عدالت تسریع شود.

راهکارهای طرف تقاضا نیز عبارتند از:

1- دامنه نوسان پایین بیاید، و از 5 درصد به 2 درصد یا کمتر برسد

2- حجم مبنا افزایش یابد

3- از سفته بازی بر روی سهام ها مالیات اخذ شود.

در صورت انجام اقدامات فوق، می توان رشد آرام و منطقی بورس را انتظار داشت و از سقوط ناگهانی آن جلوگیری کرد. این اقدامات می تواند بازار سرمایه را به بستری امن برای تولیدکنندگان جهت تامین مالی تبدیل کند و از هجوم نقدینگی به سایر بازارها و افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها در دارایی‌های مانند طلا،‌ مسکن، خودرو و ارز جلوگیری کند.