خلیل رنجبر امروز(20 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، با اعلام این خبر اظهار کرد: ایده، طراحی، تولید و ساخت این ابزار با خلاقیت عوامل اجرایی متوسطه پسرانه نوآوران سنندج به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته است. 

وی با بیان اینکه این ابزار در راستای تحقق شعار کرونا را شکست خواهیم داد ساخته شده است؛ افزود: این دستگاه بدون برخورد دست با آن و به وسیله پدال پا با مایع ضد عفونی دست ها را تمییز و میکروب زدایی می‌کند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: هزینه ای ساخت هر دستگاه حدود 5 میلیون ریال است و در ورودی اماکن عمومی، مدارس، ادارات فروشگاه ها و...قابل استفاده است.

رنجبر افزود: مواد اولیه بکار رفته در ساخت این دستگاه  فلز،pvc و mdf   است و مزیت آن نسبت به نمونه های مشابه عدم نیاز آن به برق یا باطری، مکانیکی، شیک و ارزان تر بودن آن است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه ضد عفونی پدالی توسط ایرج منصوری هنرآموز، زاهد زارع معاون اجرایی و اقبال خانی مدیر متوسطه با نیازهای ویژه نوآوران طراحی و ساخته شده، در سامانه ثبت اختراعات مراحل ثبت را می گذراند.

وی یادآور شد: پیش از این نیز با خلاقیت عوامل اجرایی این مرکز جاسوئیچی کاربردی در بحران کرونا به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و عدم تماس دست با سطوح آلوده ساخته و در پارک و علم وفن آوری سنندج ثبت شد.