به گزارش پارس به نقل از فارس، رزمایش پدافند غیرعامل دانش‌آموزی امروز در دبیرستان دوره دوم شریعتی منطقه ۴ تهران با حضور سردار غلامعلی حیدری معاونت بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، سرهنگ علیرضا تیموری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کربلا، غلامرضا حبیبی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تهران، قاسم حبیب‌زاده معاون سازمان بسیج دانش‌آموزی و جمعی از مسئولین منطقه برگزار شد.

سردار غلامعلی حیدری معاونت بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنانی با تأکید بر اهمیت پدافند غیرعامل اظهار داشت: ما دو نوع پدافند داریم، پدافند عامل یعنی دفاع مسلحانه در برابر تهدیدات و دیگری پدافند غیرعامل یعنی دفاع غیر مسلحانه است.

وی ادامه داد: امروز شاهد پدافند غیرعامل در این مدرسه هستیم و از اهداف آن کاهش آسیب‌پذیری و ارتقای پایداری ملی بوده که این نتیجه پدافند غیرعامل است.

سردار حیدری افزود: پدافند غیرعامل قدمت چندساله در کشور دارد مانند طراحی ارگ بم که در برابر هر تهدیدی مقاوم بوده است و انبارهای ۶ ماهه در آن طراحی شده که در دل معماری آن ایجاد شده است.

معاونت بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: فقط ایران به پدافند غیرعامل نپرداخته است بلکه همه دنیا این کار را کرده‌اند مانند متروهای دنیا که به صورت چندمنظوره ساخته شده است.

وی اضافه کرد: تهدیدات نوین را در این موضوع باید در نظر بگیریم و تهدید فقط حمله نظامی نیست و ممکن است حمله سایبری باشد.

سردار حیدری تصریح کرد: به عنوان مثال کشور متخاصم با حمله ویروسی به سایت‌های رایانه مانند سیستم بانکی حمله کرده که این نیز نوعی تهدید نوین است.

وی بیان داشت: یکی دیگر از تهدیدات نوین حمله زیستی است مانند آنفلوانزای مرغی، جنون گاوی و ایدز که تهدیدی زیستی است و برای کشاورزی و دامپروری کشور می‌تواند ایجاد تهدید کند.

معاونت بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بعضی از کشورها در آزمایشگاه‌های خود ویروس پرورش می‌دهند مانند ابولا و باید کشور اینها را بشناسد و اقدامات خوبی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به توانمندی های هواپیمای آر کیو ۱۰۷ افزود: این هواپیما نشانه رشد و توانمندی کشور است و توانست با مهندسی معکوس اقدامات خوبی انجام دهد و توانمندی‌های ایران را نشان دهد.

سردار حیدری با اشاره به اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ای شکل گرفته تا پدافند غیرعامل در قالب کتاب آمادگی دفاعی و در فصل ششم آن تدریس شود، خاطرنشان کرد: در دانشگاه هزار فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته پدافند غیرعامل داریم و در ۵ رشته در مقطع دکتری پدافند غیرعامل تدریس می‌شود.