رسانه‌های خارجی معاند با انتشار تصاویری از بهشت معصومه قم با دروغ سعی در انتشار شایعه‌ای بی اساس کردند و برخی رسانه‌های داخلی نیز به این شایعه دامن زدند.

در روز‌های اخیر خبری به نقل از واشنگتن پست در رسانه‌های فارسی زبان خارجی منتشر شد و به تبع آن در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت؛ در این خبر بر اساس اعلام واشنگتن پست از تصاویر هوایی صحبت می‌شود که در آرامستان بهشت معصومه قم برای تدفین بیماران فوت شده بر اثر کرونا در نظر گرفته شده است، دو خندق با طول ۹۲ متر که این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که گورستانی دسته جمعی طراحی شده است.

ماجرای گورهای دسته جمعی برای درگذشتگان بر اثر کرونا در قم چیست؟

این ادعا، اما در روز‌های اخیر تنها شایعه موجود نبوده و همواره کسانی بودند که دوربین تلفن همراه خود را بدون هدف به سمت سوژه‌هایی حرکت دادند که در نهایت تشویش اذهان عمومی را به همراه داشته است. نمونه یکی از این سوژه‌ها تمرکز بر آرامستان بهشت معصومه قم به عنوان هدف ثابت این رسانه‌ها بوده است.

ماجرای گورهای دسته جمعی برای درگذشتگان بر اثر کرونا در قم چیست؟

اما داستان چیست؟

خندق ۹۲ متری که واشنگتن پست ادعا می‌کند رسانه‌ها را برای دیدن حقیقت به این آرامستان کشاند. اما آنچه دیده می‌شد خندق نبود بلکه قطعه ۴۲ بهشت معصومه یا همان قطعه جاری بود که در کنار دیگر قطعات طراحی و برای شرایط ضروری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در این باره می‌گوید: تمام فرآیند آماده سازی قطعات موجود در این آرامستان از قبل پیش‌بینی و آماده شده است و ارتباطی به روز‌های اخیر و شیوع بیماری کرونا ندارد.

سیدسیف الدین موسوی با تأکید بر اینکه قطعات جاری سال‌ها پیش ساخته و خاک برداری شده است، می‌افزاید: این اقدامات با هدف سرعت بخشیدن به روند خاکسپاری و تدفین اموات صورت گرفته است و این گودال‌ها یا خندق‌های مورد ادعای این رسانه‌ها همین قطعه ۴۲ است.

ماجرای گورهای دسته جمعی برای درگذشتگان بر اثر کرونا در قم چیست؟

همه قبور بر اساس استاندارد و پروتکل جهانی ساخته شده است

وی در پاسخ به اینکه آیا مورد غیر عادی و خارج از عرف برای ساخت این قطعات قبور در نظر گرفته شده است، می‌گوید: خیر، همه این قبور بر اساس استاندارد و پروتکل جهانی ساخته شده و مشکلی ندارد.

به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم، در حال حاضر در قطعه بحران هنوز هیچ متوفایی دفن نشده و این قطعه برای مواقع ضروری مثل زلزله و سایر حوادث و بلایای طبیعی پیش بینی شده است.

موسوی با بیان اینکه ۴ سال از زمان ساخت قطعه بحران می‌گذرد و ظاهر آن نیز نشان می‌دهد که این قطعه به تازگی ایجاد نشده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر این قطعه برای متوفیان کرونایی نیست و این شایعات نباید مردم را نگران کند.

ماجرای گورهای دسته جمعی برای درگذشتگان بر اثر کرونا در قم چیست؟

بنظر می‌رسد به‌رغم اطلاع‌رسانی‌های گسترده رسانه‌های داخلی برای ایجاد امنیت و آرامش روحی، اما همین موضوع نقطه هدفی است که رسانه‌های فارسی زبان خارجی هدف‌گرفته‌اند تا از این رهگذر با ایجاد شایعات این آرامش از جامعه سلب شود و از یک بحران و نگرانی مردم به نفع خود بهره برداری کنند، بهره برداری که به دنبال ایجاد هرج و مرج و بی‌اعتمادی مردم به روند مدیریت این بحران است.