به گزارش پارس به نقل از فرهنگ نیوز،  چندی پیش تسنیم خبری مبنی بر کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص با دستان بسته منتشر کرد که سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کشف آن‌ها را طی عملیات تفحص اخیر در ابوفلوس خبر داده بود.
در واقع پیکر ۱۷۵ شهید از مجموع ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده که در آخرین مرحله تبادل شهدا از مرز شلمچه وارد کشور شد، جمعی از غواصان شهید عملیات کربلای ۴ بودند. سردار باقرزاده در این رابطه گفت: پیکر این شهدا متعلق به غواصان جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در عملیات کربلای۴ با دستان بسته توسط نیروهای بعثی به شهادت رسیدند. برخی از پیکرهای مطهر این شهدا کشف شد که هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم که آن‌ها زنده به گور شدند.

در پی درج این خبر موج های رسانه‌ای مختلفی در سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حمایت یا واکنش نسبت به این خبر اتفاق افتاد و تحلیل های متفاوتی به جا گذاشت. در این میان تصاویر، عکس‌ها و فیلم‌هایی از عملیات تفحص در برخی رسانه‌ها منتشر شد و رسانه ها مدعی بودند که این تصاویر و فیلم‌ها متعلق به عملیات تفحص پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص کربلای۴ است. و همین توضیح باعث شد تا عکس‌ها دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و به عنوان اسنادی از کشف پیکر این شهدای مظلوم غواص در نظر گرفته شود.

لازم است تاکید شود این اولین بار نیست که طی عملیات تفحص پیکر شهدای غواص جمهوری اسلامی ایران کشف می‌شود. بلکه پیش تر طی عملیات‌های تفحص متعددی که در زمان‌های مختلف در داخل خاک ایران یا در خاک عراق صورت گرفته، بارها پیکر شهدای غواص هشت سال دفاع مقدس نیز در کنار خلبانان و دیگر رزمندگان کشف شده است و این شهدا نیز در کنار دیگر شهدای تازه تفحص شده یا شناسایی شده‌اند و یا به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شده‌اند. و ممکن است عکس‌های مختلفی از استخوان‌های به جا مانده از این شهدا منتشر شده باشد.

از طرفی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان نهاد مسئول در امور مربوط به تفحص پیکر مطهر شهدا، صحت عکس‌های منتشر شده که منتسب به ۱۷۵ شهید غواص کربلای ۴ است را تایید نمی‌کند. مدیر روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در این رابطه گفت: هیچ کدام از عکس‌ها، فیلم‌ها و تصاویری که با عنوان عملیات تفحص پیکر ۱۷۵ شهید غواص در فضای مجازی منتشر شده است توسط کمیته تفحص تایید نمی‌شود. زیرا این عکس‌ها قدیمی و مربوط به دیگر عملیات‌های تفحص می‌شود و از تفحص اخیر هیچ تصویری تاکنون منتشر نشده است.

وی افزود: رسانه‌ها می‌بایست در موضوع کشف پیکر مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس تنها به تصاویر و مدارکی استناد کنند که از طرف کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح منتشر می‌شود و تصاویری که سندیت آن‌ها با تاریخ و نحوه تفحص مورد نظر همخوانی ندارد را معیار در نظر نگیرند.

اما آیا اسنادی از تفحص پیکر این شهدا که اینچنین کشف دسته جمعی آن‌ها در منطقه ابوفلوس موج رسانه‌ای ایجاد کرده و هیجانات و احساسات مردمی که همواره به شهدای هشت سال دفاع مقدس ارادت و اعتقاد داشته‌اند را به خروش در آورده، به جا مانده است؟

کمیته جستجوی مفقودین پیش تر با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص کشف پیکر این شهدا اعلام کرده بود: برای عده‌ای که در خصوص جنایات صدام و مشخصاً این فاجعه دچار تردید شده‌اند، در زمان مناسب، سیم‌ها و طناب‌ها و دیگر ابزاری که این جنایت با آنها صورت پذیرفته را به نمایش خواهد گذاشت.

همچنین مدیر روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به تسنیم گفت: در نشست مطبوعاتی با حضور سردار سید محمد باقرزاده تمام اسناد و تصاویر مورد نیاز در مورد پیکر شهدای غواص برای انتشار و اطلاع رسانی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. تا حقایق لازم در مورد کشف پیکر این شهدا به طور کامل اعلام شود.