به گزارش پارس نیوز، 
آن سوی دنیای مجازی، در دالان‌های تودرتوی اینترنت، آن طرف مانیتورهای مسطح و صفحات لمسی تلفن‌های همراه، قصه کمک شروع می‌شود. قهرمان‌ها و آدم‌های خوب قصه همین جا از راه می‌رسند و دست آدم‌های نیازمند را می‌گیرند، دردشان را درمان می‌کنند، نان توی سفره‌هایشان می‌گذارند، برایشان کفش و لباس می‌خرند و قسط‌های عقب‌افتاده چاردیواری کوچک‌شان را می‌پردازند. قصه کمک، اینجا قصه مردمی است که همه با یک زبان صحبت می‌کنند و زبان محبت، زبان مشترک همه آدم‌ها.
اینجا قصه کمک، روایتی شنیدنی است از حضور آدم‌هایی که الگویشان در زندگی همان ناشناس بخشنده شب‌های کوفه است. همان که هنوز مادربزرگ‌ها قصه مردانگی‌اش را شب‌ها قبل از خواب برای نوه‌هایشان تعریف می‌کنند. آدم‌هایی واقعی که دنیای مجازی را واسطه کرده‌اند برای رساندن خیر. افرادی که معتقدند فقط کافی است نیت خیر داشته باشی، آن وقت خدا خودش راه خیر را نشانت می‌دهد.
بستری برای کار خیر
به اندازه همه آدم‌ها، یک راه است برای رسیدن به خدا! این دیالوگ ماندگار فیلم مارمولک را همه شنیده‌اند، آدم‌های خوب گزارش ما اما براساس همین دیالوگ، به یک اعتقاد جالب رسیده‌اند، اینکه به اندازه همه آدم‌ها، یک راه هم هست برای انجام کار خیر. راهی که شاید خیلی ها بلد نباشند یا سخت پیدایش کنند. راهی که حالا به واسطه فعالیت یک سامانه در فضای مجازی پیش پای خیلی ها قرار گرفته است و بچه های گروه خیریه ترنم صبح سید، از چهار ماه پیش قدم پیش گذاشته اند تا این راه خیر را به همه نشان بدهند نتیجه فعالیت هایشان حالا یک سامانه در نیای مجازی است. سامانه ای که نیازمندان را به افراد نیکوکار و خیر وصل می کند و پل رابطی است برای انجام کار خیر. پل رابطی که یک 
راه حل امروزی تر برای رفع نیازمندان پیدا کرده است. به این که توان توانمند را به نیاز نیازمند متصل کند، آن هم از طریق یک سامانه اینترنتی که در دسترس همه کاربران فضای مجازی است.
بی خبری همسایه از حال همسایه
فلسفه شکل گیری این سامانه را از زبان متین شریفی، یکی از اعضای فعال این سامانه بخوانید. یک سال و نیم پیش، ما بعد از چند سال فعالیت جهادی در زمینه محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان در محله ها و روستاهای محروم و دورافتاده، به این فکر افتادیم تا در سطح شهر تهران هم چنین فعالیتی را شروع کنیم. اما وقتی به پایتخت رسیدیم به مشکلات متعددی برخوردیم که در 
محیط های کوچکتری مثل روستاها با آنها درگیر نبودیم.
مشکلی که از همان ابتدا سنگ راه این بچه های جهادگر شد، این بود که در 
خیابان های شلوغ تهران، در آپارتمان های بلند و محله های پررفت و آمدش همسایه از حال همسایه اش خبر نداشت: واقعا عجیب بود اما ما در روستاها این مشکل را نداشتیم، هر وقت وارد یک روستا می شدیم و از اهالی اش سراغ نیازمندها را می گرفتیم، همه ما را به درستی راهنمایی می کردند، همه از حال هم با خبر بودند، اما این ویژگی بین شهروندان تهرانی وجود نداشت.
کل راه اندازی سامانه سایه همین جا در ذهن بچه های جهادی این خیریه زده شد. آنها دور هم جمع شدند و به فکر یک راهکار جدید افتادند: ما وقتی دیدیم که نمی شود همه نیازمندان واقعی را تهران شناخت و حتی ما در منطقه یک تهران هم نیازمند داریم، به این فکر افتادیم تا یک استارتاپ جدید را شروع کنیم، آن هم به این شکل که تلاش کردیم بتوانیم تمامی ظر فیت های مردمی را که در زمینه محرومیت زدایی در شهر تهران کار می کردند به یک شبکه متصل و کمک کنیم تا هم افزایی داشته باشند.
حالا چهار ماه از راه اندازی این سامانه می گذرد و «سایه» بستری است که کمک می کند تا خیرین به نیازمندان وصل شوند و نیازهایشان را برطرف کنند. شریفی در توضیح بیشتر می گوید: شکل کار به این صورت است ما به همه آنهایی که توان کمک کردن دارند چه یک خیریه بزرگ باشد چه یک نفر خیر که از روی دغدغه شخصی اش به فکر کمک به نیازمندان افتاده، کمک می کنیم تا کار خیری را که در نظرش است انجام بدهد.
شناسایی نیازمندان از طریق خیریه ها
بچه های سایه، چند نفر جوان هستند مثل همه جوان های دیگر این مرز و بوم، جوان هایی که سرشان درد می کند برای انجام کار خیر، برای کار جهادی، برای فعالیت های عمرانی و پزشکی و آموزشی در مناطق محروم. آنها حالا فضایی را برای کمک رسانی بقیه مردم هم به وجود آورده اند، فضایی که به هرکسی که دوست دارد قدم خیری بردارد، راه درست را نشان می دهد.
شریفی در این باره هم می گوید: این نرم افزار به صورتی طراحی شده که بعد از این که فرد نیکوکار اعلام آمادگی کرد که چه توانی دارد، بعد از پرسیدن چند سوال درباره همان توان و مقایسه بین وضعیت نیازمندان موجود در حافظه اش 10 نیازمند را به نسبت همین توان به او معرفی می کند.
نیازمندان اما چطور وارد این ماجرا می شوند؟ ما این سوال را از شریفی 
می پرسیم و او در جواب به رابطه نزدیک سامانه سایه و گروه های خیریه و جهادی اشاره می کند و می گوید: همه نیازمندان از طریق همین مراکز خیریه شناسایی شده اند و درباره نیاز واقعی شان هم اطلاع رسانی شده است. برای مثال اعلام 
شده که فلان خانواده در فلان نقطه حاشیه ای تهران، احتیاج به کولر دارد. حالا به محض این که یک فرد نیکوکار برای تهیه کولر اعلام آمادگی کند. این نیازمند به او معرفی می شود. قاعده هم به این شکل است که این کمک از طریق مرکز خیریه انجام شود. این خیریه کولر را از فرد نیکوکار تحویل می گیرد و به دست فرد نیازمند می رساند. بعد هم یا از طریق ارسال عکس یا ارسال فایل صوتی، خیر را به این اطمینان می رسانیم که کمکش به دست یک نیازمند رسیده است. تمامی عملیات کمک رسانی و رفع نیاز، در این سامانه تحت کنترل و نظارت همین جوان هایی است که با وجود همه مشکلات، کنار هم ایستاده اند تا سامانه سایه سرپا بماند.
چه توانی برای کدام نیازمند؟
یک صفحه آبی مواج، اولین چیزی است که با ورود به صفحه sayeh.ir 
به چشم می خورد. سمت چپ صفحه یک جمله کلیدی، هدف نهایی بچه های جهادگر این گروه را مشخص می کند: «کمکی داری بگو نیازمندش را پیدا کن.»
درست پایین این جمله، جایی است که افراد خیر می توانند از توان شان بگویند، مثلا تهیه ماشین لباسشویی، پیراهن بچگانه، پزشک عمومی و لباس عروس.
ماجرا اما به همین چند کمک ساده ختم نمی شود و اگر نشانگر موس را پایین تر بیاورید و روی تمامی نیازها کلیک کنید به صفحه دوم سایت منتقل می شوید. جایی که راه های مختلفی از کمک به نیازمندان را پیش روی شما قرار می دهد. از تهیه کالاهایی مثل لوستر، فرش و گلیم، پنکه، برنج، اتو و شلوار بچگانه گرفته تا ارائه خدمات درمانی و آموزشی و شغل و استخدام.
این وسط بچه های سایه فکر برخی خیرین دیگر را هم کرده اند، گروهی که به واسطه داشتن تالار عروسی، سالن آرایشگاه، دفتر ازدواج، مرکز ترک اعتیاد یا باشگاه ورزشی می توانند یاری رسان افراد نیازمند باشند.
شریفی در توضیح بیشتر می گوید: در این سامانه، تمامی نیازها دسته بندی شده است. این دسته بندی هم با مشورت گرفتن از افرادی که سابقه سال ها کار خیر داشتند و با نیازمندان در ارتباط مستقیم بودند انجام شده است. مثلا یکی از نیازمندی ها در بخش کالایی این سامانه، تهیه ماشین ظرفشویی است. شاید خیلی ها در نگاه اول فکر کنند که یک نیازمند چه احتیاجی به ماشین ظرفشویی دارد، اما ما در جواب 
می گوییم که اتفاقا بین نیازمندانی که شناسایی شده اند افراد معلولی هستند که ماشین ظرفشویی خیلی برایشان کاربرد دارد.
فعالیت سامانه سایه با این که از تهران آغاز شده و بیشترین تمرکزش در چهارماه گذشته روی پایتخت بوده اما حالا چند هفته ای است که به برخی استان های دیگر هم گسترش پیدا کرده و حالا سیستان و بلوچستان، لرستان و گیلان هم به این شبکه نیکوکاری آنلاین متصل شده اند. فعالیتی که به گفته شریفی در همین مدت کم به رفع نیاز از 2500 نیازمند منجر شده است. رفع نیازی که با کمک 550 خیریه فعال صورت گرفته است.