به گزارش پارس به نقل از مهر، شمس الدین شمس، توجه به امر سلامت را مهمترین انتظار جامعه پرستاری از دولت جدید عنوان کرد و افزود: مقوله سلامت باید جزو اولویتهای دولت یازدهم قرار گیرد زیرا به اعتقاد بنده سلامت از نان شب هم واجب تر است. مفهوم این حرف را تنها کسی درک می کند که برای یک بار هم شده در قالب ارباب رجوع گذرش به مراکز بهداشتی و درمانی افتاده باشد و گر نه درد مردم برایش قابل حس و فهم نخواهد بود.

وی ادامه داد: واقعاً مردم ما حاضرند زندگی، خانه و فرش زیر پایشان را بفروشند و هزینه سلامت عزیزان خود کنند بنابراین نظام سلامت حوزه ای بسیار حساس است و می تواند چالش برانگیز و مسئله آفرین باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از تمام دولتهای گذشته گفت: متأسفانه دولتی را به خاطر نمی آورم که بحث سلامت در اولویت برنامه هایش باشد و تمام دولتهای گذشته بلا استثناء به دلیل نداشتن درک درست از اهمیت سلامت و درد و رنجی که مردم عادی در سیستم بهداشت و درمان متحمل می شوند، همواره سلامت را در ردیف های پایین تر از میانگین اولویت ها قرار داده اند و به همین دلیل است که نظام سلامت در کشور ما به شدت مشکل دار است.

وی افزود: البته بنده دعا نمی کنم که خدای ناکرده مسئولی درگیر بیماری شود اما اگر فقط یک بار تصمیم سازان و تصمیم گیران برنامه های کلان کشور گذرشان به بیمارستانهای دانشگاهی و مراکز درمانی عادی به صورت غیر سفارشی بیفتد آن موقع است که می توانند مردم را بفهمند و چاره ای برای این مشکل بیندیشند.

شمس، اولین توقع از دولت جدید را قرار دادن امر سلامت در کانون توجهات و اولویت های سیاستگذاری های کشور برشمرد و گفت: به طبع وزیر بهداشت آینده که مسئول اصلی این قضیه است باید همین روال را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در مورد خواسته ها و مطالبات جامعه پرستاری نیز گفت: به خداوندی خدا اگر جامعه پرستاری دم از توقعات و انتظارات خود می زنند فقط در جهت ایجاد رضایتمندی و ارتقای کیفی خدمات سلامت به مردم است و در حقیقت طرح مشکلات جامعه پرستاری در واقع به عنوان موانع خدمتی مطرح می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با تأکید بر لزوم اجرای کامل تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت و تداوم سلسله مراتب آن در دانشگاهها، افزود: وقتی می گوییم کمبود پرستار داریم یا وقتی می گوییم پرستاران در حوزه سیاستگذاری و تصمیم گیریها باید از رأس تا پایین حضور داشته باشند، به خاطر خودمان نیست بلکه دغدغه مردم و نظام سلامت را داریم.

وی افزود: امیدواریم وزیر بهداشت آینده این توانمندی را داشته باشد که اولاً در دولت و مجلس از حق سلامت مردم دفاع کند و این حق را به خوبی مطالبه کرده و بگیرد و از طرف دیگر به جامعه پرستاری به عنوان گسترده ترین گروه در حوزه سلامت توجه ویژه داشته باشد و در تمام عرصه های تصمیم گیری و اجرایی پرستاران را نیز مشارکت دهد.

شمس ادامه داد: یکی از مسائلی که آقای روحانی بارها در شعارهای انتخاباتی خود بر آن تأکید داشته است بحث مشارکت گروه های صنفی حرفه ای در تصمیم گیری ها و سپردن امور به آنها بوده است که امیدواریم دولت جدید و وزیر بهداشت آینده، این رویه را در مورد سازمان نظام پرستاری با بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیروی پرستاری به عنوان گسترده ترین و قدرتمندترین تشکیلات صنفی و قانونی عملی کنند.

وی خطاب به جامعه پرستاری نیز گفت: البته توقع وانتظار ما فقط معطوف به دولت جدید نیست بلکه ما یکسری توقعات را نیز باید به خود جامعه پرستاری وارد بدانیم. پرستاران هم باید با حساسیت مسائل صنفی را پیگیری کنند وحضور آگاهانه در تمام عرصه ها داشته باشند. نه اینکه به گوشه ای خزیده و فقط سرگرم خدمات رسانی باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: درست است که خدمت رسانی به مردم وظیفه مهم ماست و باید در حوزه اجرایی وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهیم ولی نباید به مشکلات پیرامون بی توجه بود. باید مطالبات و مسائل را طرح کرد و برای برطرف کردن آن نیز راه حل داد.

وی افزود: بنده معتقدم پرستاران به واسطه رابطه تنگاتنگ و مستمری که با بیماران دارند داخل درد هستند. این طور نیست که مانند گروههای دیگر علوم پزشکی فقط دقایقی بر بستر بیماران حاضر باشند. پرستاران ثانیه به ثانیه با بیماران و مردم در ارتباطند بنابراین هم درد را خوب می فهمند و هم درمان را خوب می دانند. لذا باید دردها را بیان کنند و راهکارها و راه حل های رفع دردها را نیز عنوان کنند و قطعاً از عهده این دو کار به خوبی بر می آیند.

شمس ادامه داد: پرستاران باید در طرح این مسائل و دغدغه ها پیشگام بوده و بی تفاوت نباشند. اینکه صرفاً دردها را به درون خود بریزند مشکلی از نظام سلامت حل نمی شود.

وی افزود: حداقل انتظاری که از مسئولان و تصمیم گیران داریم این است که حداقل یکبار هم شده از شب تا صبح پا به پای یک پرستار در مراکز درمانی همراه شوند و پای درد و دل مردم بنشیند و از نزدیک وضعیت مردم را در نظام سلامت مشاهده کنند شاید به این ترتیب با عمق وجود مسائل را درک کنند و در تصمیم گیری های خود تجدید نظر کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، سلامت و درمان را بسیار با اهمیت تر از ساخت مسکن و راه در کشور دانست و گفت: شاید فقط در این صورت دیگر به خود اجازه ندهند از بودجه بهداشت و درمان بزنند و صرف مسکن مردم کنند، مسکنی که مردم حاضرند بفروشند و برای درمان عزیزانشان بپردازند. ما نمی گوییم مسکن و راه نسازیم ولی حداقل برای سلامت مردم هم در حد همان مسائل اولویت قایل شویم نه اینکه پول سلامت را بدهیم به راه سازی، ریل کشی و خانه سازی.

وی با انتقاد از عدم پرداخت سهم سلامت از محل هدفمندی یارانه ها طی چند سال اخیر گفت: اگر می خواهیم جامعه ای مترقی و پیشرفته باشیم و به این سمت گام برداریم، حاکمیت و دولت چاره ای ندارد جز آنکه سه موضوع امنیت، سلامت و آموزش را در رأس اولویتهای خود قرار دهد.