به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد فرازمند که ظهر یک شنبه در نشست تخصصی « چالش شیعه و سنی در منطقه» که در موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد سخن می گفت با ارائه شرحی از تعداد کشته شدگان حوادث درگیری های فرقه یی در منطقه توضیح داد: افول و صعود دو گرایش خصم در بین اسلام گرایان باعث این مسائل شده است. افول جریان سلفی گری تندروی ۳۰۰ ساله و صعود شیعه همیشه محروم از حقوق شهروندی در همین یک دهه گذشته رخ داد البته افول جریان سلفی گری به معنای اضمحلال این جریان نیست. این جریان حداقل ۳۰۰ سال تاریخ دارد و به نظر می رسد در دهه های آینده هم چنان بازیگر فعال خواهد بود.

فرازمند ادامه داد: یازده سپتامبر ۲۰۰۱ نقطه افول دراماتیک و گسست بین گرایش سلفی و محمل سیاسی آن که عربستان است با غرب بوده است. دومین اتفاق سرنگونی حکومت سنی عراق در سال ۲۰۰۳ و ایجاد ساختار جدید با اکثریت شیعه بوده است و اتفاق سوم نیز خیزش های عربی ۲۰۱۱ و ظهور گرایش سیاسی اخوان که نسبت به سلفی گری گرایش معتدل تری خوانده می شود است و آغاز عضوگیری اخوان از صفوف سلفی های پیشین را به همراه داشت.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: در دوره معاصر و در یک صد سال گذشته جدای از خلافت عثمانی اولین گرایش سیاسی ای که در جهان سنت و شیعه موفق به تشکیل حکومت شدند سلفی ها بودند. در این دوره هنوز اخوان المسلمین متولد نشده بود اما همیشه بین بستر اخوان المسلمین که در مصر است و بستر سلفی گری که در عربستان است نزاع وجود دارد. سلفی ها پیش از این که در سال ۱۹۳۱ پادشاهی عربستان سعودی را تشکیل دهند در ۲۰۰ سال قبل نیز دو دولت تشکیل داده بودند که اتفاقا هردو توسط مصری ها سرنگون شدند.

او اضافه کرد: سعودی ها جغرافیا و ثروت استثنایی را دارند و دولت سعودی در این ۱۰۰سال گذشته مشغول به نهادینه کردن تفکر سلفی و گسترش و توسعه آن بوده است. دانشگاه ها در عربستان، الازهر را به تمسخر می گرفتند و می گفتند این دانشگاه دیگر جایی ندارد و بیش ترین دانشجو در جهان اسلام توسط دانشگاه های عربستان تربیت می شود.

فرازمند گفت: در صد سال گذشته با وجود همه تندروی ها در ذات گرایش سلفی بین غرب و سلفی ها برخوردی وجود ندارد زیرا غرب پس از درگیری هایی که در ابتدای روی کارآمدن محمدبن عبدالوهاب با سلفی ها داشتند ترجیح دادند که پشت پرده حضور داشته باشند. اما در دولت سوم سعودی تصمیم گرفتند مقابل گرایش مذهبی عربستان نباشند و با گرایش سیاسی این کشور تعامل داشته باشند از سویی فقه حنبلی و سلفی که بر مبنای آن خروج بر حاکم مسلمان بسیار سخت و تقریبا محال است به این مساله کمک کرد.

وی توضیح داد: غرب با ارتباطی که با بخش سیاسی ایجاد کرده بود خود را از برخورد مستقیم با سلفی ها مصون می کرد. در دهه ۸۰ و ۹۰ حوادثی مانند اشغال کویت و آزاد سازی آن و جنگ افغانستان رخ داد که غربی ها رودرروی گرایش علمای سعودی و وهابی قرار گرفتند و حرکتی که در عربستان در دهه ۹۰ علیه آمریکایی ها شکل گرفت با شعار خروج کفار از سرزمین وحی پیش رفت.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مسائل عراق در تشکیل دولت در این کشور گفت: هنوز هم سنی ها و سلفی ها نتوانسته اند ساختار جدید در عراق را هضم کنند و معتقدند عراق باید یکی از پایتخت های حکومت سنی باشند.