به گزارش پارس ، محمد مهدی عسگرپور که به عنوان مدیرعامل خانه سینما اخیرا برای بار دوم به مقام نایب رییسی فدراسیون بین المللی اتحادیه های تهیه کنندگان فیلم (فیاپف) انتخاب شده است، در گفت و گو باایسنا، بیان کرد: این فدراسیون هر سال دو بار اجلاس مجمع عمومی خود را همزمان با جشنواره های فیلم برلین و کن برگزار می کند که یکی از این جلسات چند روز قبل در فرانسه برگزار شد.

او با اشاره به این که در هر کدام از این مجمع ها جلسات هیات رئیسه تشکیل و انتخابات برای تعیین رییس « فیاپف» (هر چهار سال یک بار) و نایب رییس، خزانه دار و اعضای ناظر (هر دو سال یک بار) برگزار می شود، توضیح داد: دو سال قبل برای نایب رئیسی فیاپف کاندیدا شده بودم و آرای لازم را هم کسب کردم. امسال هم برای حفظ این کرسی باردیگر کاندیدا شدم و در جلسه ای که چند روز قبل در فرانسه برگزار شد، دوباره به عنوان نایب رییس « فیاپف» برگزیده شدم.

عسگرپور درباره ی مباحث مطرح شده درجلسه ی مجمع عمومی فیاپف گفت: هم چنان، موضوع کپی رایت و مالکیت مادی و معنوی آثار سمعی و بصری یکی از مسائل مهم جلسه بود. علاوه بر این، درباره ی ارتباط « فیاپف» با نهادهای مختلف مرتبط یا اتحادیه های دیگری که در این حوزه فعال هستند، بحث هایی مطرح شد.

او با بیان این که مبادلات فرهنگی ما معمولا از طریق بازارهای فیلم جشنواره ها و ارتباطات شخصی به شکلی قدیمی صورت می گیرد، ادامه داد: از مزایای اینگونه ارتباطات بین المللی آن طور که باید، استفاده نکرده ایم؛ اما باید این ارتباطات را حفظ کنیم، به همین دلیل بخش عمده ی تلاش ما این است که این ارتباط را در بالاترین سطح ممکن نگه داریم و در حال حاضر این سطح بالاتر، نایب رییسی « فیاپف» است.

عسگرپور خاطرنشان کرد: فعلا اوج پرواز ما همین مقدار بوده است، چون عضو قانون کپی رایت نیستیم؛ در حالی که این مساله در« فیاپف» اهمیت زیادی دارد.

او همچنین اضافه کرد: متاسفانه در حوزه ی تهیه کنندگی فیلم، با وجود موفقیت های نسبی که در داخل و خارج از کشور داشته ایم، دغدغه ی ذهنی تهیه کنندگان ما چنین مسائلی (مسائل مطرح شده در فیاپف) نیست، در حالی که همواره از نمایش فیلم هایشان در شبکه های خارجی گلایه دارند.

وی ادامه داد: البته از آنجا که عضویت ما در قانون کپی رایت دچار مشکلاتی است، راه حلی پیدا کردیم و آن هم نمایندگی در « ISAN» (مرکز شناسنامه دار کردن محصولات فرهنگی و سمعی- بصری) است که متاسفانه این کار هم به دلیل اختلافات خانه سینما با وزارت ارشاد به نتیجه لازم نرسیده است، چون باید فردی برای آموزش ستادی جهت یادگیری وارد کردن اطلاعات به یک سیستم آنلاین، به خارج از کشور فرستاده شود، اما این موضوع فعلا معلق مانده است تا اوضاع بهتر شود.

عسگر پور درباره مباحث مطرح شده در جلسات « فیاپف» گفت: قرار است آن چه در چند سال اخیر در جلسه های « فیاپف» مطرح شده، ترجمه و در اختیار شورای تهیه کنندگان قرار گیرد تا به این ترتیب با مسائل روز این صنف آشنایی ایجاد شود.

مدیرعامل خانه سینما درباره ی این که چقدر عضویت و نایب رییسی ایران در فدراسیون بین المللی اتحادیه های تهیه کنندگان به سود سینمای کشور بوده است، پاسخ داد: ممکن است این عضویت همانند بسیاری از عضویت های بین المللی ما تا زمانی که دچار منازعات بزرگ باشیم، در مقطع خود فایده ای نداشته باشد. به ویژه در چهار سال گذشته که دعوای تهیه کنندگی در کشور ما به بی سابقه ترین شکل خود پیش رفته است.

وی یادآور شد: این در حالی است که در گذشته اینطور نبود و تهیه کنندگان اگرچه دچار بحث و دعوا می شدند، اما بیان فحش و ناسزا تا این حد، آن هم از طریق تریبون های عمومی سابقه نداشته است.

او تصریح کرد: در چنین شرایطی بهترین کار این بود که این کرسی نایب رییسی در « فیاپف» را حفظ کنیم تا همین ارتباط خارجی را در حداقل ترین شکل ممکن بتوانیم داشته باشیم. در حالی که موقعیت رسمی ما در بالاترین شکل خود است. به این ترتیب اگر اختلاف های ما به حداقل برسد، عضویت ایران در این فدراسیون بین المللی به ثمر می رسد.