به گزارش پارس به نقل از بانکی دات آی آر، استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بسیار آسان است به شرط آنکه قبل از ورود به آن آموزش های لازم را دیده باشید.

متاسفانه بسیاری از بانک های کشور در حال حاضر با وجود راه اندازی سیستم بانکداری الکترونیک برای آموزش مشتریانشان چندان سرمایه گذاری نکرده اند و این امر باعث می شود در درازمدت هزینه های زیادی را متحمل شوند.

به طور مثال کمتر بانکی راهنمایی جامع، تصویری و به روز جهت استفاده از اینترنت بانکش ارائه کرده و یا اگر هم آن را تهیه کرده است به طور گسترده در اختیار مشتریان قرار نمی گیرد.

بیشتر وقت ها زمانی که افتتاح حساب می کنید تنها به شما فرمی می دهند که در آن رمز اینترنت بانک و کارت بانکتان قرار دارد و حداکثر بورشوری که مزایای آن را شرح دهد اما از راهنما خبری نیست.

در این گزارش رایج ترین خطاهایی که هنگام استفاده از اینترنت بانک ممکن است با آن مواجه شوید را ذکر می کنیم:

در انجام عملیات انتقال وجه کارتی، خرید شارژ، پرداخت قبض و انواع خریدهای اینترنتی، از طریق درگاه های بانکداری نوین (اینترنت بانک، آنی بانک، تلفن بانک، همراه بانک) بیشترین خطایی که از سوی مشتریان رخ می دهد، ورود نادرست اطلاعات می باشد که مهمترین علل این خطا موارد ذیل می باشد.

۱. شماره کارت نادرست وارد شده

این شماره یک شماره ۱۶ تا۱۸ رقمی است که بر روی کارت شما ذکر شده است. متاسفانه بعد از استفاده های مکرر از کارت ممکن است شماره ها کمرنگ شود و تشخیص آن دشوار شود بنابر این به شما پیشنهاد می شود که شماره کارت هایتان را درجایی یادداشت کنید و داشته باشید.

۲. رمز دوم کارت نادرست است

وقتی از شما رمز دوم کارت را می خواهند باید رمز اینترنتی خود را که از بانک دریافت کردید و یا از خودپرداز ها دریافت نموده اید وارد نمایید.

خیلی ها تصور می کنند این شماره با شماره رمز کارت یکی است و وقتی سیستم آن را نمی پذیرد ناراحت می شوندو بعضا از ادامه عملیات منصرف می شوند درحالی که اگر شماره رمزتان را صحیح وارد کنید هیچ مشکلی نخواهید داشت.

نحوه دریافت یا تغییر رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی)

شما می توانید با مراجعه به هریک از دستگاه های خودپرداز بانک تان، به روش ذیل اقدام به دریافت رمز اینترنتی کارت نمایید. برای تعیین رمز دوم کارت می بایست گزینه تغییر رمز را انتخاب نموده و در این منو گزینه « تغییر رمز اینترنتی کارت» را انتخاب نمایید. پس از آن سیستم از شما می خواهد که رمز خود را وارد نمایید. در این لحظه یک عدد ۵ تا ۱۲ رقمی را که از قبل انتخاب نموده اید، بعنوان رمز دوم کارت خود وارد نمایید و دکمه ثبت را فشار دهید.

بعد از آن سیستم از شما می خواهد که مجددا رمز خود را وارد نمایید. پس از اینکه رمز را مجددا وارد نمودید و دکمه ثبت را فشار دادید، در صورتیکه عملیات تغییر رمز موفقیت آمیز انجام شده باشد، سیستم پیغام موفقیت آمیز بودن عملیات تغییر رمز را نمایش داده و همچنین رمز CVV۲ و تاریخ انقضا کارت را نیز نمایش می دهد که می توانید این اطلاعات را چاپ نیز نمایید.

رمز اول کارت

برای دریافت وجه و یا خرید از پایانه های فروش (دستگاه کارتخوان) در سراسر کشور استفاده می شود. رمز اول کارت عددی چهار رقمی است که هنگام صدور کارت به مشتری تحویل داده می شود و از طریق دستگاه خود پرداز قابل تغییر است.

۳. تاریخ انقضا درست وارد نشده

مثلا در سیستم آنی بانک تاریخ انقضا کارت می بایست بصورت یک عدد چهار رقمی که شامل سال انقضا و ماه انقضا کارت است وارد شود. مثلا ۹۵۰۵،۹۴۱۱

۴. سرویس اینترنتی کارت غیر فعال می باشد

اگر مشتری رمز دوم کارت (خرید اینترنتی) را بیش از سه مرتبه اشتباه وارد کند این سرویس غیر فعال می شود. در این صورت اگر مشتری رمز دوم کارت خود را با استفاده از دستگاه های خودپرداز تغییر دهد، همزمان با این کار سرویس اینترنتی کارت هم فعال می شود.

۵. کدCVV اشتباه (مقدار اعتبار سنجی)

کد CVV۲ یک متغییر عددی است که طول آن سه یا چهار رقم است و بر اساس الگوریتم خاص محاسبه و در کارت مشتری چاپ می شود. این کد در کارتهای بانکی معمولا سه رقمی می باشد که بصورت برجسته و یا چاپی بر روی کارت حک شده است.