به گزارش پارس ، عزیزکاظمی در گفتگو با مهر از تشکیل جلسه با دکتر نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران خبر داد و گفت: این دیدار به درخواست خود سفیر انجام شد تا در مورد برخی مناسبات و تفاهم نامه های چهار جانبه بحث و گفتگو کنیم. در این جلسه در مورد مصوبات کمیسیون سه جانبه و چهارجانبه (ایران، کمیساریا، افغانستان و پاکستان) و بازگشت داوطلبانه پناهندگان صحبت کند.

مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور در پاسخ به اینکه آیا بر اساس تفاهم نامه ها و مهلت قانونی باید اتباع افغان غیر پناهنده ایران را ترک کنند گفت: بر اساس مهلت قانونی اتباع غیر پناهنده بعد از طرح ساماندهی اتباع روادیدشان تا ۱۵ شهریور ماه اعتبار دارد و باید قبل از ۱۵ شهریور خاک ایران را ترک کنند.

وی اظهار داشت: سفیر افغانستان درخواست دارد تا مهلت قانونی تمدید شود و همچنان با دولت ایران در حال رایزنی هستند ولی هنوز طرف ایرانی (وزارت کشور) پاسخی نداده است.

عزیز کاظمی در مورد اجرای مصوبات آخرین اجلاس چهارجانبه هم گفت: طرف ایرانی کار چندانی ندارد و شرایط را برای خروج پناهندگان ایجاد کرده است. البته باید طرف افغانی بر اساس توافقاتی که کرده بستر مناسب اعم از تامین زمین و مسکن را ایجاد کند تا پناهندگان بتوانند با خیالی آسوده پا به کشور خود بگذارند و مشغول کار و زندگی شوند.

مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور اظهار داشت: نوزدهمین اجلاس چهارجانبه کمیساریا، پاکستان، افغانستان و ایران اواسط شهریورماه سال جاری برگزار می شود که میزبان این دوره پاکستان است.

عزیزکاظمی همچنین در مورد اعزام پناهندگان افغان در ایران به حج هم گفت: پیش از این پناهندگان افغانی از ایران به مکه اعزام می شدند ولی دولت عربستان می گوید باید خود افغانستان حجاج افغان را اعزام کند. البته ایران هم نمی تواند از سهمیه حجاج خود استفاده کند که در این مورد هم در حال گفتگو با اعضای اجلاس هستیم.