به گزارش پارس ، مهر به نقل از صدای افغان، رهبران و مقامات بلندپایه سیاسی و تجاری هند در دیدار با محمد کریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در دهلی نو تعهد کردند که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به همکاری های خود با افغانستان ادامه دهند.

عباس بصیر رئیس دفتر خلیلی؛ معاون رئیس جمهور افغانستان گفت هیئت افغان تلاش کرد تا طرف هندی را تشویق کند که به سرمایه گذاری بیشتری در افغانستان بپردازد و طرف هندی هم اعلام آمادگی کرد تا در کنار افغانستان به همکاری های خود ادامه دهند.

خلیلی در روز دوم سفرش به هند، با پرناب موکرجی؛ رئیس جمهور و مانموهان سینگ؛ نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

گسترش روابط میان دو کشور، و همکاری های نظامی و اقتصادی هند با افغانستان از موارد مهم مورد بحث میان دو طرف بود.

در این دیدارها، طرف هندی تعهد کرد که کمک های خود را به افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد داد.

خلیلی و سینگ نخست وزیر هند در خصوص همکاری های سیاسی و امنیتی در چارچوب توافقنامه راهبردی میان دو کشور گفتگو و بر همکاری های تجاری تاکید کردند.

در این دیدارها همچنین نگرانی های هند بعد از خروج نظامیان بیگانه از افغانستان در سال ۲۰۱۴ مورد بحث قرار گرفت. معاون کرزای به طرف هند اطمینان داد که افغانستان پس ازسال ۲۰۱۴ همچنان با قوت به پیش خواهد رفت.

همچنین معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با تجار هند نیز دیدار و آنها را تشویق کرد در افغانستان سرمایه گذاری کنند. در این دیدار تجار هندی برای سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان علاقه مندی نشان دادند.

با این حال شماری از کارشناسان سفر خلیلی به هند را بسیار مهم می خوانند و می گویند که کمک های این کشور برای ایجاد یک آینده با ثبات و روشن در افغانستان اهمیت حیاتی دارد.

به گفته این کارشناسان، هند با انجام سرمایه گذاری در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ می تواند نقش مهم در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

هند در جریان یازده سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در بخش های گوناگون به افغانستان کمک مالی کرده است.

این کشور همچنان اخیرا به تقاضای کابل برای دادن تجهیزات به نیروهای امنیتی افغان وعده همکاری داده است.

هند از بازگشت طالبان به قدرت پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان هراس دارد، و بارها تاکید کرده که باید گفتگوهای صلح به صورت شفاف انجام شود.

اما دولت کابل بارها اطمینان داده، گروه طالبان تا زمانی که از خشونت دست برندارند و به قانون اساسی افغانستان احترام نگذارند، با آنان گفتگو نخواهد کرد.