با شروع کار دولت رئیسی ورود واکسن کرونا به کشور سرعت گرفت . با واردات واکسن کرونا روند واکسیناسیون  سرعت گرفت. هفته آینده بیش از ۱۳ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌شود. واکسن کرونا بر اساس رده بندی سنی به مردم ارائه می شود. گفته اند بزودی محدودیت سنی واکسن کرونا برداشته می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، مینو محرز در واکنش به این موضوع که ده دزی شدن بسته‌های واکسن برکت موجب معطل شدن تعدادی از هموطنان در برخی مراکز واکسیناسیون شده است چرا که برای باز کردن یک بسته از این واکسن نیاز به ۱۰ نفر است که در همان موقع واکسن تزریق کنند و ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا ۱۰ نفر برای تزریق این واکسن در یک مرکز جمع شوند، گفت: وزارت بهداشت از تولیدکنندگان واکسن برکت خواسته است که چنین اقدامی را انجام دهد، چرا که در حال حاضر تمام واکسن‌ها به دلیل حمل‌ونقل و جا به جایی آسان به طور معمول در بسته‌های ۱۰ تا ۱۵ دزی بسته‌بندی می‌شوند و در همه دنیا هم وضع به همین گونه است.

وی ضمن اشاره به اینکه می‌توان از یک بسته ۱۰ تایی یک عدد واکسن برداشت و مابقی را در یخچال گذاشت و این اقدام مشکلی را به وجود نمی‌آورد، افزود: نیازی نیست همان موقع هر ۱۰ واکسن تزریق گردند و این امکان وجود دارد که ۱۰ دز در همان روز و با فاصله زده شوند و نباید مردم را معطل کرد.

محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت در خصوص این موضوع که بیش از بیست هزار نفر در مجموع فازهای مطالعات بالینی واکسن کوویران برکت، این واکسن را دریافت کرده‌اند و اکنون برای برخی فعالیت‌هایشان نیازمند ارائه کارت واکسن هستند و این در حالی است که گروه دارویی برکت با وجود پیگیری‌های مکرر داوطلبان، پاسخگو نیست و وضعیت ارائه کارت واکسیناسیون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، توضیح داد: این واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری در ایران است و هنوز توسط سازمان‌های بین المللی مورد تایید قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: فاز سوم این واکسن به تازگی در حال اتمام است که ما بتوانیم اطلاعات را جمع‌آوری کنیم و مقاله آن را ارائه دهیم و برای اخذ مجوز از سازمان جهانی بهداشت اقدام کنیم و بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم کارت واکسن بین المللی صادر کنیم مگر اینکه برای استفاده داخلی کارت واکسن بدهیم. از بین واکسن‌هایی که در کشور در حال استفاده هستند، تنها واکسن آسترازنکا تاییدیه بین المللی دارد و سایر واکسن‌های وارداتی چنین تاییدیه‌ای را ندارند و ما هم هنوز آن را نگرفته ایم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص زمان انجام واکسیناسیون آن دسته از داوطلبانی که واکسن‌نما تزریق کرده اند، اظهار کرد: به زودی به آن‌ها واکسن تزریق می‌شود و با وجود اینکه در هیچ کجای دنیا این چنین نیست، اما این داوطلبان حتما جزء افرادی هستند که در اولویت تزریق این واکسن قرار می‌گیرند چرا که شرکت برکت به آن‌ها متعهد شده است که حتما به آن‌ها واکسن تزریق می‌کند.