به گزارش پارس؛ مصطفی احمدی در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار کرد: در رابطه با میزان واردات و صادرات آجیل نمی‌توان آمار قطعی ارائه داد زیرا در کنار واردات قانونی حجم قابل توجهی آجیل به صورت قاچاق به کشور وارد‌ می‌شود و این در حالی است که واردات برخی محصولات به کشور ممنوع است.

وی تصریح کرد: سالانه در حدود ۲۰ هزار تن بادام هندی که اصالتا آفریقایی است از مبدا هند به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود که واردات این محصول با وجود عدم تولید داخلی ممنوع است.

این فعال صنفی بیان کرد: اگر واردات بادام هندی آزاد شود قیمت این محصول به شدت کاهش یافته و در کنار آن حق دولت پرداخت و این محصول خوراکی با نظارت وزارت بهداشت در راستای افزایش سلامت جامعه وارد خواهد شد.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل تهران یادآور شد: یک محصول که تولید داخلی ندارد باید با تنظیم تعرفه منطفی واردات آن صورت گیرد.

وی گفت: در کنار واردات غیر قانونی برخی افراد تولید را به صورت مستقیم در بازار به فروش می‌رسانند که این موضوع نیز به عدم دریافت آمار رسمی و یکپارچه دامن می‌زند.

احمدی در پاسخ به این سوال مبنی براین که قیمت پسته بر چه اساسی تعیین می‌شود بیان کرد: به دلیل آن‌که محصول پسته یک کالای بین‌المللی بوده قیمت آن با توجه به قیمت بازارهای جهانی مشخص می‌شود از این رو قیمت پسته با نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی دستخوش تغییر می‌شود.

این فعال صنفی با اشاره به این که قیمت پسته بنابر کیفیت و نوع آن در بازارهای جهانی ۸ تا ۱۸ دلار به صورت عمده و خام عرضه می‌شود، یادآور شد: قیمت مصرف کننده با احتساب سود خرده فروشی و هزینه فرآوری مشخص می‌شود و به طور کلی قیمت آجیل توسط بازار در کنار تاثیر بسیار کم بازی دلالان تعیین می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل تهران تاکید کرد: قیمت پسته نسبت به قیمت دیگر محصولات آجیل منطقی است اما قیمت آجیل در مجموع باید کاهش یابد و این کاهش قیمت باید به گونه‌ای باشد که هزینه تولید و قیمت عرضه مناسب و منطقی باشد.

وی با بیان این که به صورت خوش بینانه مصرف سالانه پسته در کشور ۲۰ هزار تن و میزان تولید آن ۲۰۰ هزار تن است، خاطرنشان کرد: در گذشته قیمت در تهران مشخص می‌شد اما در چند سال گذشته قیمت در شهرستان‌های محل تولید مشخص می‌شود.