به گزارش پارس به نقل ازمهر، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه شورای فناوریهای سلامت وزرات بهداشت تاکید کرد: برای همه واکسن های برنامه کشوری واکسیناسیون یک کارگروه تشکیل شود تا در خصوص بررسی وضعیت موجود، هدفگذاری های آینده و استراتژی های تولیدی آن تصمیم گیری شود. وی افزود: مایه سرشکستگی است که ایران از صادر کننده واکسن به کشوری وارد کننده تبدیل شده است در حالی که به اذعان همه، تولیدات ایران بسیار با کیفیت تر از تولیدات برخی از کشورهای تولید کننده واکسن است.

وی مشکلات فعلی این حوزه را عدم هماهنگی بین دستگاههای موجود تولید کننده و ناظر، عدم پرداخت مکفی حقوق تولیدکنندگان داخلی و نرسیدن به استانداردهای تولیدی بین المللی دانست و بیان داشت: چرا باید برای واردات برخی از واکسن های خارجی بی کیفیت هزینه کنیم ولی قیمت واقعی و حقوق کافی تولید کننده داخلی را نپردازیم؟

ظرف ۴ سال آینده واردات هیچ واکسنی پذیرفته نیست

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید برای رسیدن به خودکفایی در تولید واکسن ها برنامه ریزی شود و این حداقل کاری است که دولت باید انجام دهد و ظرف ۴ سال آینده واردات واکسن پذیرفته نیست.

هاشمی گفت: شورای فناوری های سلامت در این خصوص جلسات متعددی تشکیل دهد و تا پایان سال نتایج این جلسات را برای حمایت طلبی از دولت ارائه کند تا به رییس جمهوری ارائه دهیم.

بخش خصوصی را وارد میدان کنید

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه لزومی ندارد که تمام بار تولید واکسن بر دوش بخش دولتی باشد، خواستار ورود بخش خصوصی به این میدان شد و گفت: سیاستگزاری عرصه سلامت از جمله بخش واکسن ها به عهده وزارت بهداشت است و باید تا آخر سال وضعیت قراردادهایی که می خواهیم با بخش خصوصی در این خصوص منعقد کنیم، توسط کارگروه های شورای فناوری های سلامت مشخص شود.

هاشمی افزود: وقتی دانش فنی تولید واکسن که یکی از مهم ترین مراحل تولید است در کشور وجود دارد واردات واکسن هیچ توجیه و معنایی ندارد.

وی ادامه داد: البته برای رفع نیازهای فعلی کشور شاید لازم باشد برخی از واکسن ها را همچنان وارد کنیم ولی در درازمدت واردات واکسن هیچ توجیهی ندارد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید تصدی گری را با مکانیزم هایی به بخشهای داوطلب یا بخش خصوصی واگذار کنند.

وی تعیین قیمتها پیش از تولید و انعقاد قراردادهای طولانی مدت با شرکتهای تولید کننده توسط وزارت بهداشت را یکی از مشوق های ورود بخش خصوصی به حوزه تولید واکسن و تضمین سرمایه گذاری های این بخش دانست و گفت: زمانی که مکانیزمهای ورود بخش خصوصی به این بخش فراهم شد آن وقت باید تضمین هایی از این شرکتها برای ارائه به موقع تولیداتشان گرفته شود تا کشور با مشکل کمبود واکسن مواجه نشود.

هاشمی در پایان گفت: اعلام فراخوان برای تولید واکسن ها منوط به تعیین شدن وضعیت هدفگذاری، سیاستگزاری ها و ارائه تضمین و تشویق ها در این شوراست که پس از انجام این مراحل فراخوان ها اعلام خواهد شد و فراخوان هایی هم که تاکنون از سوی سازمان غذا و دارو در این زمینه اعلام شده باید به این شورا ارجاع شده و از این پس از طریق این شورا اعلام شود.