هنر ایران به دولت آینده امیدوار است

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا کمره ای در نشست خبری دهمین جشنواره « بسم الله» و دومین اکسپوی خوشنویسی و هنرهای قرآنی بااشاره به اینکه بحث اکسپو بحث مهمی در حوزه ی نقاشی و خوشنویسی است، گفت: متاسفانه برخی بانک ها با ورود به اقتصاد هنر و موزه داری و توجه به هنر غربی باعث مهجوریت بیشتر هنر شرق و ایران زمین شده اند و حراجی های مختلفی در این زمینه برگزار می کنند که بدون هیچ خلاقیتی کپی برداری از حراجی هایی مثل کریستی است.

او افزود: در اکسپویی که طراحی کرده ایم با فضای کاملا باز شرایطی را فراهم کرده ایم تا نمایشگاه و آثار به صورت کاملا قانونی در معرض دید خریداران قرار بگیرند. در این زمینه از برخی از بانک ها هم دعوت به عمل آورده ایم تا در صورت تمایل آثار هنرمندان را خریداری کنند. در این صورت جایی برای دلالان و برگزاری حراجی های غیرقانونی نخواهد بود.

کمره ای همچنین به اهداف برگزاری جشنواره اشاره و اظهار کرد: ما با هدف تشویق و ترغیب هنرمندان قرآنی از ده سال پیش جشنواره ی « بسم الله» را در جهت تکریم آیه ی « بسم الله» راه اندازی کردیم که بدون حمایت هیچ ارگان دولتی و با حمایت بخش خصوصی ده سال است که به لطف خداوند امتداد پیدا کرده است.

او همچنین به بخش های این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره ی امسال در سه بخش گرافیک (شامل پوستر و لوگو) ، تصویرسازی و خوشنویسی برگزار می شود. از بین آثار رسیده که بیش از ۶ هزار اثر بود ۱۱۴ اثر داخلی و از بین ۱۰۰ اثر خارجی ارسال شده از ۱۵ کشور آثار ۶ کشور حائز راه یابی به جشنواره شدند. در جشنواره ی امسال سعی کرده ایم نواقص جشنواره های سال های گذشته را برطرف کنیم و درصد فروش را بالا ببریم و اکسپویی برگزار کنیم که در شأن جامعه ی خوشنویسان و اساتید خط باشد.

دبیر کل جشنواره « بسم الله» رونمایی از کتاب های مختلف در این جشنواره را از پایه های محکم آن عنوان کرد و گفت: معمولا در بیشتر جشنواره ها کتاب ها با فاصله ی زمانی زیاد رونمایی می شوند. ما سعی کرده ایم به استاندارد جهانی در این زمینه نزدیک شویم و بعد از شش ماه که از فراخوان و داوری جشنواره گذشت هم اینک آثار برگزیده در بخش طراحی کتاب آماده ی انتشار است. این کتاب ها شامل یک مجموعه با نام « گنجینه» و دو کتاب با نام های « گنج نامه» (آثار برگزیده ی گرافیک و تصویرسازی) و « گنج بسم الله» (آثار اکسپوی خوشنویسی و هنرهای قرآنی) است.

او افزود: در این کتاب سعی کرده ایم نگاه نزدیک و مسالمت آمیزی بین اساتید خوشنویسی و هنرهای دیگر ایجاد کنیم. آثار این اساتید با سلایق گوناگون با یکدیگر چاپ می شوند که در هفته های آینده مراسم رونمایی از آن ها را خواهیم داشت.

کمره ای با بیان اینکه نمایشگاه در سه نقطه افتتاح و در دید عموم قرار می گیرد، گفت: اولین زمان افتتاحیه این جشنواره با حضور کشورهای عضو اکو و موسسه ی فرهنگی هنری اکو روز جمعه ۲۱ تیرماه ساعت ۱۹ در این موسسه است. همچنین طبق روال سال های گذشته این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد و زمان افتتاح آن ۳۱ تیرماه خواهد بود. در این محل آثار داخلی و خارجی و رونمایی کتاب ها و همچنین اکسپوی هنرهای قرآنی به مدت ۱۰ روز پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: سومین مرحله هم همزمان با تحلیف ریاست جمهوری منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد که طبق اعلام روابط عمومی مجلس ۱۳ مردادماه خواهد بود. امیدواریم در دولت جدید همان طور که آقای روحانی در مناظره ی فرهنگی از اساتیدی مثل آقایان امیرخانی و احصایی نام برده بودند، توجه به فرهنگ و هنر افزایش پیدا کند و شاهد شکوفایی و بالندگی هنر ایران باشیم.

دبیر کل جشنواره « بسم الله» در ادامه به بحث کارگاه ها یا ورک شاپ این جشنواره اشاره کرد و گفت: هیأت داورانی در زمینه ی برگزاری کارگاه ها تشکیل خواهد شد تا با استفاده از نظرات آن ها هنرجویان و دانشجویان بتوانند در این زمینه به آگاهی برسند. همچنین نشست های تخصصی هم از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره خواهد بود.

کمره ای در بخشی از این نشست و در پاسخ به این سوال که برودجه اولیه شما برای جشنواره چقدر است؟ گفت: ما برنامه خود را بودجهصفر تومانی آغاز می کنیم. فراخوان را منتشر می کنیم و بعد به دنبال جذب بودجه نیز می افتیم که اگر بودجه ای به دستمان رسید که آن را مورد استفاده قرار می دهیم وگرنه خودمان هزینه این جشنوراه تامین می کنیم.

مشکل اصلی هنرمندان فروش آثار است

در ادامه ی این نشست رسول مرادی رئیس کارگروه ارزشیابی و از اعضای هیأت داوران بخش خوشنویسی با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل هنرمندان ما در ایران مشکل فروش آثار است، عنوان کرد: متاسفانه هنرمندان ایرانی به خصوص خوشنویسان مشکل فروش آثار و اتصال هنر دارند. هنرمندانی داریم که دارای آثار بسیار ارزشمندی هستند اما چون نمی توانند در جشنواره ها و نمایشگاه های خارجی شرکت کنند از فروش آثار خود محروم می شوند و از نظر معیشت هم به سختی می افتند.

او افزود: اگر بانک ها، سرمایه داران و کسانی که در زمینه ی فرهنگی فعالیت دارند با خرید آثار سرمایه گذاری بتوانند به هنرمندان این سرزمین کمک کنند، تحول عظیمی را در بخش هنرهای تجسمی شاهد خواهیم بود. پوشش رسانه ای و خبری نمایشگاه های این افراد در داخل کشور هم می تواند باعث ارتباط آن ها با مراکز فروش جهانی شود و گره از کار هنر بگشاید.

مرادی با بیان اینکه ایرانیان در بسیاری از هنرها به خصوص خوشنویسی نستعلیق و نقاشی خط در دنیا بی رقیب هستند، گفت: در پنج شش سال اخیر هنرمندان ایرانی در حراجی های جهانی با استقبال بی نظیری از آثارشان مواجه شده اند. اگر بتوان سرمایه گذاری برای آثار هنری را در جامعه نهادینه کرد، می توان امید داشت بسیاری از هنرهایی که ایرانی ها در آن بی رقیب هستند به رشد و شکوفایی برسند.

او همچنین به مصوبه ی مجلس که یک درصد از بودجه ی ارگان ها و سازمان ها را به خرید آثار هنری اختصاص داده بود، اشاره کرد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و مسئولان سازمان ها و ارگان ها خود را موظف به خرید آثار هنرمندان کنند بذر بسیار خوبی در این زمینه کاشته می شود و دیگر هیچ هنرمندی دغدغه ی معیشت نخواهد داشت.

شهروندان تهرانی بیشترین استقبال را از جشنواره داشتند

در پایان این نشست فریدون مردانی دبیر بخش گرافیک جشنواره « بسم الله» گفت: بعد از ۱۰ دوره برگزاری این جشنواره با گنجینه ی عظیمی از آثار هنری روبرو هستیم که قابل تحسین است. در کارنامه ی این جشنواره ارسال بیش از ۵۰ هزار اثر به دبیرخانه، عضویت ۱۰هزار هنرمند در هنرهای معنوی، بیش از ۱۰۰ مورد برگزاری مجامع داخلی و خارجی و نگه داری ۲هزار اثر برتر در گنجینه ی « بسم الله» و همچنین چاپ ۱۵ جلد کتاب نفیس از آثار برتر جشنواره به چشم می خورد.

او به آثار ارسالی به جشنواره ی امسال اشاره کرد و گفت: بیشترین آثار مربوط به شهروندان تهرانی و پس از آن اصفهان، مشهد و یزد بود که در پایان هم حدود ۵۰ درصد آثار برگزیده شده مربوط به هنرمندان تهرانی است.