فرض کنید به بهانه وعده شهرداری برای حضور خودروهای هیبریدی در محدوده طرح ترافیک آن هم یک دهم هزینه خودروهای دیگر، خودروی هیبریدی خریده اید. خودروهایی که حضورشان باعث می شود آلودگی هوا کاهش یابد. اما یک روزی از روزها که شما تصمیم می گیرید ماشین تان را بیرون ببرید، چون 40 هزار مجوز روزانه تمام شده، به شما مجوز نمی دهند.

مجوزهایی که فقط مخصوص ماشین های هیبریدی نیست و هرکسی بنا به حضور زودتر و البته هزینه ای که پرداخت می کند دریافت کرده است.

و البته تمام خودروهای شهر هیبریدی نیستند، پس طرح ترافیک جدید شهرداری قرارنیست به کاهش آلودگی هوا کمک نخواهدکرد.

و این یعنی طرح آلودگی هوای شهرداری، نه فقط به بیان برخی کارشناسان تنها درآمدزاست و شهرداری پی کسب پول است، که حتی این طرح صاحب ایرادات و اشکالات متعدد است؛ اشکالاتی که نشان می دهد طرح غیرکارشناسی و نسنجیده است.

مثل حذف سهمیه خبرنگاران، معلولان و جانبازان و خودروهای امدادی. اتفاقاتی که نشان داد تصمیم شهرداری به زعم تمام کارشناسان و حتی برخی اعضای شورای شهر تنها کسب درآمد است.

نکته ای که می توان از صحبت های محسن هاشمی رفسنجانی هم یافت؛ تحلیل صحبت های او این آمار می شود؛ اکنون روزانه حدود 123 هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک با مجوز تردد می‌کنند و با توجه به آمار پلیس راهور مبنی بر تردد حدود 4 میلیون خودرو در تهران در روز، می‌توان حدس زد که با اجرای طرح جدید درآمد هنگفتی نصیب شهرداری تهران می شود.

البته پیش بینی کارشناسان این است که با حذف مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و آزاد شدن تردد برای تمامی خودروها، تعداد خودروهای موجود در محدوده طرح ترافیک افزایش 2 برابری داشته باشد. و بر همین اساس رقم دریافتی شهرداری از محل طرح ترافیک هم دو برابر خواهدشد. طرح جدید همچنین با حذف محدوده زوج یا فرد و تعیین عوارض برای این محدوده نیز درآمد هنگفتی را روانه خزانه شهرداری تهران خواهد کرد.

 

7 میلیارد تومان عوارض روزانه خودرو

پس اگر تعداد خودروها را بر مبنای آمار راهور 4 میلیون بدانیم و نیمی از آن‌ها را اکنون روزانه مجاز به تردد در زوج و فرد لحاظ کنیم، به عدد 2 میلیون خودرو در محدوده زوج یا فرد می رسیم.

حال اگر فرض کنیم که تنها نیمی از این خودروها وارد محدوده زوج یا فرد می‌شوند، به عدد یک میلیون خودرو می‌رسیم که با توجه به میانگین عوارض وضع شده، 7 میلیارد و 760 میلیون تومان عوارض روزانه خواهد بود.

به عبارت دیگر اگر فرض کنیم سال آینده نیز همین 123 هزار خودرو روزانه وارد طرح ترافیک می شوند و میانگین 9600 و 36 هزار تومان هزینه را نیز لحاظ کنیم؛ 2 میلیارد و 804 میلیون تومان وارد خزانه شهرداری خواهد شد.

 

کمیته انطباق مصوبات جلوی طرح را می گیرد!

اما محمد قانبیلی، عضو کمیته انطباق مصوبات تهران با گلایه مندی از ارائه طرح ترافیک جدید به شورای شهر به لزوم رفع ایرادات این طرح اشاره می کند و می گوید: شک نکنید طرح که به کمیته انطباق بیاید ما جلوی آن را خواهیم گرفت، مگر این که ایرادات را برطرف کنند. وی در جدیدترین اظهارنظر هم اعلام کرد 9 بند از 6 بند طرح ترافیک ایراد جدی دارد و اجحاف در حق مردم است و آن را رد کرد. حال باید منتظر اصلاحات و شورای حل اختلاف بود.

محسن پیرهادی عضو سابق شورای شهر هم درباره طرح جدید ترافیک می گوید: به نظر من ارائه و تصویب این طرح بیشتر جنبه درآمدزایی برای شهرداری تهران به همراه دارد.

عضو سابق شورای شهر با اشاره به اینکه گفته می شود، طرح جدید ترافیک برای دو معضل کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک بوجود آمده است ادامه می دهد: اما این دو موضوع در این طرح به خوبی بررسی نشده است. مسئولان شهر برای اجرای این طرح باید با مسئولان ترافیک بیش از گذشته تعامل داشته باشند و مسئولان ترافیک براساس تخصصی که دارند کار کارشناسی و درست را این طرح بررسی کرده و به انجام بینجامد.

 

افزایش آلایندگی و تهرانی که قفل خواهدشد

پیرهادی این را هم توضیح می دهد که مسئولان امروز شهری به عواقب کار آگاه نیستند، و بعد به عواقب این طرح اشاره می کند: به هنگام تصویب و پیاده سازی این طرح، حجم زیادی از خودروها به سمت مرکز شهر می آیند، میزان آلایندگی هوا افزایش می یابد و بعضی از کارشناسان معتقدند پس از اجرای این طرح در شهر تهران بعد از یک یا دو روز از لحاظ ترافیک قفل می شود.

وی تاکید کرد: مسئولان شهرداری تهران یکی از دلایل خود برای تغییر در وضعیت طرح ترافیک را ایجاد عدالت در پایتخت اعلام می‌کنند، اما باید تاکید شود که اقدامات جدید شهرداری عین بی عدالتی است.

ابوالفضل قناعتی، عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم به وضعیت تاکسی‌های تهران در صورت اعمال برخی تغییرات در طرح ترافیک اشاره می کند: یکی از امتیازاتی که اکنون برای تاکسی‌های شهر تهران در نظر گرفته شده، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک است. در صورتی که شرایط برای ورود تمام خودرو‌ها به محدوده طرح فراهم شود، مسافربر‌های شخصی با پرداخت مبلغ تعیین شده می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

 

عدالت از جیب مردم؟!

قناعتی ادامه می دهد: بدون شک تعداد قابل توجهی از مسافربر‌های شخصی حاضر هستند هر روز برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبالغی را بپردازند، زیرا در محدوده طرح، وضعیت جا به جایی مسافر بسیار بهتر از سایر نقاط تهران است.

وی با بیان اینکه "برای اجرای عدالت، شهرداری باید ورود به محدوده طرح را رایگان اعلام کند" اضافه می کند: اجرای عدالت در شرایطی محقق می‌شود که تمام خودرو‌ها اجازه ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند. در شرایطی که این اتفاق به هیچ وجه ممکن نیست، نمی‌توان از اجرای عدالت با اخذ وجه از مردم، یاد کرد.

انتقادها درخصوص اجرای طرح ترافیک جدید همچنان ادامه دارد؛ طرحی که به فرض اجرایی شدن، نه تنها از میزان آلایندگی هوا کم نخواهد کرد بلکه تهرانی که حالا هم با بارش قطرات اندک باران قفل می شود، آن وقت به پارکینگ ماشین تبدیل خواهدشد. در کش و قوس های میان شهرداری، شورا، پلیس و فرمانداری مردمی سرگردان مانده اند که سال بعد با نسخه کدام یک باید برقصند!!