محمدعلی نجفی پس از گذشت چند ماه از آغاز شروع به کار خود در شهرداری تهران؛ به جای اینکه به بیان گزارشی از عملکرد چند ماهه خود در شهرداری تهران بپردازد؛ گزارشی 500 صفحه ای در خصوص عملکرد مدیریت گذشته شهر تهران به شورای شهر ارائه کرد؛ در بخشی از این گزارش که سراسر سیاه نمایی از عملکرد 12 ساله دوران قالیباف و اتهامات به شهرداری سابق بود؛ به مواردی از جمله؛ بدهی 52 هزارمیلیاردی شهرداری، استخدام ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات، هزینه کرد منابع شهرداری برای انتخابات و تخلفات گسترده در شهرداری اشاره شد.

 کلی گویی و ارائه آمارهای کذب دو  شاخص اصلی گزارش محمدعلی نجفی بود .به عنوان نمونه  شهردار اصلاح طلب تهران در بخشی از این گزارش سعی داشت تا بدهی های شهرداری را به عنوان یک ایراد و نقطه ضعف مدیریت سابق نشان دهد . وی در حالی بدهی شهرداری را 52 هزار میلیارد تومان اعلام کرده که بر اساس آخرین گزارشات و اسناد معتبر مالی؛ بدهی شهرداری تهران در مدیریت شهری سابق تنها 15هزار و 500 میلیارد تومان بود که  شامل بدهی های دارایی، مالیات، بیمه، پیمانکاران، بانک ها و سود کارمزد بانک ها می باشد، این در حالیست که شهرداری ۱۹ هزار میلیارد تومان نیز از دولت بر اساس حسابرسی ها طلبکار بود .  نکته ای که در این میان وجود دارد این است که مدیریت فعلی با اضافه کردن طرح‌های نیمه‌تمام و در حال اجرا به بدهی‌های شهرداری سعی در بزرگ نمایی آنها دارند ؛ حال اینکه در خصوص این طرح‌ها سالانه در بودجه شهرداری اعتبار لازم پیش‌بینی می‌شود. این بزرگ نمایی از بدهی شهرداری در حالی صورت میگیرد که مردم تهران در طول دوازده سال گذشته  شاهد تحولات چشمگیر و روز افزون در تهران بوده و آمار و ارقام نیز نشان از تحول صددرصدی پایتخت در دوران مدیریت شهردار جهادی تهران دارد.

شرح سایر خدمات شهرداری در دوران مدیریت سابق شهری خارج از حد این نگارش است، اما بخش قابل‌تأملی از آنها عبارتند از:

افزایش بالغ بر ۴برابری خطوط مترو پایتخت، افزایش بالغ بر هزار تایی تعداد واگن ها در ناوگان مترو، خرید و نوسازی بالغ بر۳هزار اتوبوس بدون ، ایجاد سامانه خدمات دهی به معلولان و جانبازان، قرارگیری شهرداری تهران در تراز اول در حوزه هوشمندسازی بین دستگاه های دولتی و غیردولتی، افزایش دو برابری پل ها و تقاطع های غیرهمسطح، احداث حدود نیمی از بزرگراه های تهران در دوره اخیر مدیریت شهری، احداث تمامی تونل های شهری پایتخت در۱۲سال اخیر، ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال ۸۴ تا مرداد۹۶، ترمیم و نوسازی بافت فرسوده در تهران ۴برابر کشور، درختکاری پیرامون تهران در طول ۹سال گذشته به‌اندازه ۱۵سال آغاز اجرای طرح جنگل کاری پایتخت، کاهش ۴۳درصدی محدوده تحت پوشش هر ایستگاه آتش نشانی، تحول در نظام سلامت جسم و روح شهروندان با ایجاد سالن های ورزشی؛ تجهیز ۳۵۴محله تهران به خانه های سلامت؛ افزایش ۵هزارتایی صندلی های سینما از سال۸۴تا۹۶، راه اندازی ۲۹سالن تئاتر در ۱۲سال اخیر، توجه به فرهنگ کتابخوانی و سلامت شهروندان، شتاب ۵ برابری خدمات در جنوب شهر نسبت به شمال تهران؛ 

 به طور حتم این میزان بدهی در قبال حجم گسترده خدمات که در  دوران تحریم و بی مهری دولتها صورت گرفت بسیار ناچیز  و امری طبیعی است! یکی دیگر ازاتهامات نجفی؛ جذب 13 هزار نیرو توسط شهرداری در آستانه انتخابات بود!  این در حالیست که اولا طبق آمار و اسناد موجود این تعداد 7 هزار نفر است و ثانیا جذب این افراد زیر نظر نیروی انسانی سازمان برنامه‌وبودجه و کاملا طبق ضوابط و از طریق آزمون استخدامی صورت گرفت و ثالثا این استخدامها در قالب تغییر وضعیت و  با فشار شورای شهر از سرفصل بودجه عمرانی به جاری انجام شد .

مواردی از جمله املاک نجومی و عدم شفافیت مالی از دیگر اتهامات محمد علی نجفی بود که مدتهاست از سمت اصلاح طلبان تکرار میشود.  این اتهامات در حالی مطرح میشود که شهردار سابق خود بیش از همه دغدغه شفاف سازی و مبارزه با تخلفات مالی را داشت همچنانکه  پس از مشخص شدن تعداد اندکی از تخلفات در میان هزاران هزار واگذاری املاک در طول بازه12 ساله، خود به عنوان مدعی العموم وارد ماجرا شده و با پیگیری های متعدد خواستار بررسی این ماجرا توسط قوه قضائیه و همچنین دیده بان شفافیت و عدالت می شود. پس از بررسی ها نیز قوه قضاییه بحث فساد سازمان یافته را در شهرداری رد کرد و تنها به تخلفات جزیی در واگذاری ها رسید که این گونه تخلفات نیز حاصل سیستم های ناقص اداری ایران است. 

کارنامه دکتر قالیباف اینقدر روشن است که وی به راحتی سند هزار صفحه ای دوران 12 ساله مدیریتش را تحویل شورا داد که این رویه امری بدیع بود که نه تنها هیچ یک از مسئولین نظام در گذشته با این شدت ردای شفاف سازی در زیرمجموعه هایش را بر تن نکرده بلکه با فرافکنی و سکوت؛ خود را ازپاسخگویی می رهاند. نمونه بارز عدم شفافیت را می توان در زمان مدیریت غلامحسین کرباسچی مشاهده نمود، فارغ از پروژه عظیم تراکم فروشی در زمان مهندس کرباسچی به دلیل عدم وجود قانونی متقن در جهت ساخت و ساز شهری، شاهد بلندمرتبه سازی های بعضا بدون مجوز شورای شهر بوده ایم، رخدادی که به اعتراف اولین دوره شورای شهر تهران به معضلی بزرگ در کلان شهر تهران تبدیل شده بود.

همچنین آقای نجفی در گزارش خود با کلی گویی و بدون ارائه سند از وجوهی که  مدیریت سابق در انتخابات هزینه کرد سخن  گفت. وی  اما در مصاحبه با خبرنگاران در بیرون از صحن شورای شهر به این نکته اشاره کرد که نتوانسته عدد دقیقی برای وجوهی که از شهرداری در انتخابات اخیر خرج شده، پیدا کند ! شهردار اصلاح طلب تهران به خوبی میداند که اگر او از تخلفات ادعایی خود علیه شهردار پیشین تهران اسناد و مدارک محکمه پسندی دارد باید آنها را به دستگاه قضا همراه با تنظیم شکایت ارائه دهد، این که او پیش از آن که اسناد و مدارک ادعاهای خود را به قوه قضائیه ارائه داده تا  به  اتهامات رسیدگی شود، اقدام به رسانه ای کردن ادعاهای خود می کند قطعا چیزی جز یک بازی سیاسی نیست.

در آخر باید از ایشان پرسید آیا این حق را برای مردم تهران که در این سالها شاهد پیشرفت چشمگیر تهران و کار شبانه روزی مدیریت جهادی بودند قائل هستید که از شما بپرسند آیا عملکرد شهردار سابق در این ۱۲ سال یک نکته مثبت نداشت که پاورقی این ۵۰۰ صفحه گزارش باشد؟

بهتر بود شهردار اصلاح طلب تهران به جای اینکه گزارشی از ضعف های دکتر قالیباف را که  بر اساس معیارهای جهانی و معتبرترین منبع بررسی عملکرد شهردارهای جهان؛  در لیست برترین ها قرار گرفته ارائه دهد میگفت که برای تهران چه برنامه ای دارد و در این ماهها چه کرده است؟  شهردار تهران باید بداند که این  بی عملی، سکون و رکود زیر سایه سیاه‌نمایی مطلق دوره قبل مخفی نمی‌شود و مردم به زودی خود قضاوت خواهند کرد.