پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدعلی نجفی شهردار تهران از حذف سهمیه طرح ترافیک برای تمام  که کسانی این سهمیه به آنها تعلق می گرفت - از جمله خبرنگاران - خبر داد. پیش از این نیز کم و بیش سخن از این طرح رفته بود. طراح این طرح  محسن پورسید آقایی رییس سازمان حمل و نقل ترافیک است. وی پیشتر مدیرعامل راه‌آهن ایران بود و پس از فاجعهٔ برخورد قطار در محور سمنان–دامغان در ۶ آذر ۱۳۹۵ استعفا کرد.

گویا قرار است از سال آینده ، تمام شهروندان تهرانی بتوانند با پرداخت هزینه ای که شهرداری آن را تعیین می کند ، به محدوده طرح ترافیک رفت و آمد کنند. با طرح جدید، فلسفه طرح ترافیک که از سال 58 اجرا شد ، خود به خود از بین می رود اما چند سئوال باقی است:

1- آیا طرح برای همه حذف می شود یا مثلا مدیران مختلف شهرداری و نهادهای دیگر همچنان از آن بهره مند هستند ؟

2- فرق این طرح با عوارضی اتوبان ها چیست؟

3- با از بین رفتن این طرح، آیا ترافیک نقاط مرکزی شهر کمتر و هوا مساعدتر از قبل می شود یا فقط یک راه جدیدی برای کسب درآمد است؟

مستوره نصیری خبرنگار اجتماعی: به عنوان یک خبرنگار که اتفاقا هر روز از غرب تهران و منطقه‌ای که فاصله زیادی با مترو دارد به مرکز پایتخت رفت‌ و آمد دارم، باید بگویم تنها تسهیلاتی که از اعتبار کارت خبرنگاری و کار خبر طی سال‌های اخیر دریافت کرده‌ام، همین اجازه تردد در مناطق طرح بوده،‌ قطعا هر صنفی دلایل قابل توجیه برای دریافت طرح ترافیک را دارد،‌ولی برای خبرنگاران ضرورت این امر براساس کار و نیازشان تعریف می‌شود، ضمن اینکه طی سال‌های اخیر و تجدیدنظر در ضوابط و شرایط صدور کارت طرح ترافیک،‌امکان دریافت آن برای افراد غیر خبرنگار به حداقل رسیده بود.

زهرا خلجی: طرح جدید معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برای لغو فروش آرم سالیانه طرح ترافیک از آن طرح های شاهکار است!

ایشان فرموده اند «خواستیم تبعیض را برداریم تا همه بتوانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند» چنین جمله ای ابتدا آسان گیری و عدالت و همزمان تعجب از چگونه کنترل کردن ترافیک محدوده را به ذهن متبادر می کند اما ادامه گفته ها را که می‌خوانی متوجه می‌شوی قرار است جیب شهرداری را پر کنی و در عین حال طبق پیش بینی های کارشناسانه به کاهش بیست درصدی ترافیک محدوده کمک کنی!

حالا اینکه چطور می‌شود با پرداخت مبلغی که هنوز مقدارش اعلام نشده و البته در ساعات مختلف تفاوت هم خواهد داشت هم عدالت رعایت شود و هم ترافیک کم، سوالی است که از ابتدای سال آینده جواب‌ش را خواهیم گرفت!

پ.ن سهمیه طرح ترافیک شاید تنها رانتی بود که برای ما خبرنگاران طی همه این سالها در نظر گرفته شده بود که آن را هم دوستان آجر کردند!

* کلوپ خبرنگاران