این روزها محمدعلی نجفی شهردار 67 ساله تهران با عملکردی که در برف و زلزله داشت مورد انتقاد بسیاری از جمله حامیان اصلی اش قرار گرفته است. با این حال وی در یکشنبه 24 دی ماه با ارائه گزارشی 500 صفحه ای در صحن شورای شهر اتهامات بسیاری را به عملکرد مدیریت سابق وارد ساخت و برای چند روزی به قهرمان افشاگر رسانه های اصلاح طلب و دولتی تبدیل شد ولی این تنها یک روی سکه بود.

هرچند نجفی سعی کرد با آمارهای مخدوش و بی سند عملکرد دوره سابق را زیر سوال برده و حتی در یک خط به هیچ کدام از دستاوردهای قبلی اشاره ای نداشت، ولی به تدریج مشخص شد که آنچه تحت عنوان گزارش 500 صفحه ای ارائه داده هیچ مبنای واقعی نداشته و وی باید پاسخگوی برخی از اتهامات از جمله اتهام به نیروی انتظامی مبنی بر تبانی با شهرداری در انتخابات باشد.

با این حال در بخشی از اظهارات نجفی در صحن شورا، وی به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری نیز پرداخته  و سرمایه گذاری های آن را زیر سوال برده بود. نجفی با به کار بردن اصطلاح خیانت بار اتهامی خود را بسیار افزایش داد تا این اصطلاح به سرعت به تیتر یک رسانه های حامی تبدیل شود: « ۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده است این صندوق در بورس و مسایل اقتصادی سرمایه گذاری هایی کند. همچنین از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای تحت عنوان "سارینا کیش" سرمایه گذاری شده است که در آن فساد مالی  وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند که در این کار واقعا یک کار خیانت آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گفته است.»

photo_2018-02-05_11-33-16

با وجود آنکه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران به مانند بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور که اکثر نیز دولتی هستند بهترین مکان برای حفظ و سود سرمایه در ایران را املاک در نظر گرفته بود، ولی نجفی با خیانت آمیز خواندن قراداد با سارینای کیش به گونه ای القا کرد که به دنبال شفاف سازی یا مبارزه با فساداست!

شهردار تهران برخلاف ادعاهای خود، در روزی که خانواده شهدای آتشنشان سالگرد حادثه پلاسکو را در غیبت نجفی برگزار می کردند، راهی کیش شد تا به پروژه سارینا سرکشی کند و از نزدیک به سرمایه گذاری شهرداری تهران ورود پیدا کند. از سوی دیگر در حالی وی اقدام صندوق ذخیره را خیانت نامیده است که در محافلی با امضا کننده قرارداد سارینا هم نشینی داشته است.

غلامرضا احمدی، مدیرعامل سابق شرکت گنجینه آتیه کسی است که قراداد سارینای کیش را امضا کرده است. وی همچنین امضا کننده قرادادهایی چون به سیما ، CMA ، ملک مولوی و ملک بنویدی است. احمدی پیش از این نیز شهردار منطقه 20 در زمان شهرداری مرتضی الویری بود و روابط نزدیکی با اصلاح طلبان دارد.

photo_2018-02-05_10-39-29

حضور احمدی در کنار شهردار و رئیس شورای شهر تهران در مراسم دیدار کارکنان و مدیران شهرداری تهران با سیدحسن خمینی به مناسبت تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب، نشان می دهد که برخلاف آنچه که نجفی سعی داشته تا به عنوان خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری القا کند تنها یک اتهام بی اساس و به کار بردن آن به عنوان اهرمی جهت تخریب وجهه مدیریت سابق بوده است.

در تصاویری که از این دیدار منعکس شده به نظر می آید احمدی، روابط بسیاری نزدیکی با اعضای شورای شهر و شهردار تهران دارد. شهردار تهران باید روشن سازد اگر قراداد سارینای کیش خیانت بوده چرا با امضا کننده آن در محافل مختلف هم نشین است و در حالیکه انتظار می رفت در 29 دی ماه نجفی در مراسم سالگرد شهدای پلاسکو حضور یابد، خود را به محل پروژه رسانده و مهمان مالک سارینا در کیش بوده است؟