پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - طی یک دهه گذشته مدیریت شهر تهران، با بهره‌گیری از شاخص‌ها و نمونه‌های موفق جهانی باعث تغییرات زیادی در چهره شهر تهران شده است. نمونه‌های اجرا شده همچون بی‌آرتی، مترو، پل صدر و ... ضمن بهره‌مندی از نظرات کارشناسان، طی برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی در سطح بین‌المللی، از دستاوردهای روز جهانی نیز بهره گرفته است.

این طرح‌ها علیرغم مشکلات فراوان داخلی و خارجی همچون تحریم، مطابق با استاندارهای جهانی بوده و از تجربیات و دانش روز نیز بهره یافته است. چنانچه پل صدر که در سال 1390 افتتاح شد، یازدهمین پل برتر جهان است و با هدف تسهیل حمل و نقل و کاهش ترافیک افتتاح شد.

بی‌آرتی یا سامانه تند اتوبوسرانی نیز از دیگر دستاوردهای مهم است در چند خط، مسافران را در سراسر شهر جابه‌جا می‌کند و از مزیت‌هایی چون ظرفیت بالای مسافران، هزینه کم، حمل و نقل سریع، عمر بالای اتوبوس‌ها، کاهش آلودگی هوا و ... برخوردار است.

ویژگی‌های مشابه این طرح‌ها در سایر پروژه‌ها همچون مترو نیز مشاهده می‌شود و عملکرد و نتایج مثبت آنها باعث شده تا شهردار تهران به دلیل پروژه‌های برتر فرامنطقه‌ای بارها مورد تقدیر قرار گیرد و نام او در برحی از نشریات معتبر جهانی و در رده‌های ابتدایی برترین شهرداران جهان مطرح شود.

علاوه بر این، بسیاری از طرح‌های صورت گرفته نیز در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر در توسعه حمل و نقل عمومی شده و در مراسم اهدای جوایز شهرهای برتر حمل و نقل پایدار در سال‌های متوالی مطرح گشته است. در یک نمونه در سال 2011 جهان،  از شهر تهران در کنار شهرهای بزرگی چون شهرهای گوانگژو چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیما پرو تقدیر گشت.

با این حال، بعد از روی کار آمدن شهردار جدید، ناگهان حجم وسیعی از انتقادات و حملات گسترده به عملکرد شهردار سابق و پروژه‌های صورت گرفته وارد شد. شهردار جدید تهران، بارها، با بهانه‌هایی چون اداره گران شهر، خودمحوری شهردار، ناکارآمدی پروژه‌های انجام شده و... به انتقاد گسترده از طرح‌هایی پرداخته که در سطح جهانی مورد تقدیر قرار گرفته است.

این انتقادات که در بیشتر موارد با سیاه‌نمایی و حب و بغض‌های سیاسی همراه بوده است، در حالی مطرح می‌شود که عملکرد وی نیز در همین مدت کوتاه بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

نجفی بارها از سوی منتقدان به به دلیل برخی از انتصابات خاص خود به تناقضات رفتاری متهم شده است. این مسائل باعث شده تا برخی از اصلاح طلبان همچون محمدصادق خرازی با بیان اینکه «معلوم نیست نجفی بتواند حتی یک میخ هم به دیوار بکوبد» به استراتژی شهردار جدید، انتقاد نموده است. بسیاری بر این باور هستند که آقای نجفی با انتقادات گسترده از شهردار سابق، به دنبال دور کردن اذهان عمومی از عملکرد خود و نیز فرار از پاسخگویی است.

با این حال نادیده گرفتن طرح‌هایی که باعث تقدیر  و مطرح شدن نام تهران در سطح جهانی شده، تنها نشان از بی‌برنامه‌گی شهردار جدید در ارائه طرح‌های مناسب دارد. به نظر می‌رسد انتقاد زمانی منصفانه و کارآمد باشد، که به جای زیر سؤال بردن عملکرد به ارائه پرژوه‌های بهتر و یا جایگزین پرداخته و عمل شود. موضوعی که حداقل تاکنون از سوی شهردار جدید اتفاق نیفتاده است.