علتها و روش درمان آنها:
1-رفلاکس معده: 

اگر صبح که بیدار میشوید دهانتان بوی بد میدهد،می تواند علایمی از بیماری ریفلاکس معده یا سوزش سر دل باشد.حدود 25 درصد از افرادی که صبح خسته از خواب بیدار می شوند، بدون اینکه هیچ علایم خاصی در آنها وجود داشته باشد و خودشان اطلاع داشته باشند به این بیماری مبتلا هستند.
اسیدموجود در معده باعث می شود که خواب سبکی داشته باشید.

2- شب ادراری
به طور معمول و طبیعی، مثانه افراد قادر است 6 الی 8 ساعت ادرار را در خود نگه دارد. اما با افزایش سن و به دلیل کاهش هورمون ها، توانایی نگه داشتن ادرار در بدن کاهش پیدا می کند. برخی از افراد پس از بیدار شدن از خواب و دفع ادرار به سختی می خوابند.

3- دندان قروچه
دندان قروچه یک فعالیت ناخودآگاه عصبی عضلانی است که اکثر افراد خودشان از این موضوع آگاه نیستند و تنها 5 درصد از افراد مبتلا خودشان متوجه این اتفاق می شوند و در اکثر موارد دندانپزشک و یا همسر فرد او را آگاه می کند. نوع دیگری از دندان قروچه، فک زنی است که در این مورد به جای ساییده شدن دندان ها روی یکدیگر، بر روی هم فشار وارد می کنند.

4- اختلال در حرکت اعضای بدن در طول شب
حرکات بدن یا سندرم پا در حین خواب باعث می شود که فرد در یک حالت نیمه بیدار باشد و به اندازه کافی استراحت نکند. این گونه اختلالات ممکن است به بیماری هایی از قبیل دیابت، ورم مفاصل، کم خونی، تیروئید و مشکلات کلیه مربوط باشد.

5- تنفس با دهان و خروپف موجب خشک شدن دهان می شوند:
تنفس با دهان و خروپف هر دو از جمله عللی است که:

خواب را مختل می کند چرا که هوا به اندازه کافی وارد بدن نمی شود. در برخی موارد خروپف شدید می تواند به مشکل تنفسی منجر شود بنابراین عادت کنید تا از راه بینی نفس بکشید.

6- اگر با گلو درد و یا گردن درد از خواب بیدار می شوید:
این مشکل به آپنه معروف است که نوعی اختلال انسدادی در خواب محسوب می شود که به مدت 10 ثانیه و یا بیشتر تنفس قطع می شود. آپنه زمانی رخ می دهد که گلو بسته می شود و جریان هوا قطع می شود و اکسیژن کافی به شما نمی رسد و خواب ناقص شما را در پی خواهد داشت.

روشهای درمان
1.رفلاکس معده:

برای درمان این مشکل باید دست کم دو ساعت پیش از خواب از خوردن پرهیز کرد و در وعده شام نیز غذاهای اسیدی، شکلات، انواع سس ها، گوشت چرب، غذاهای ادویه دار، مرکبات، گوجه فرنگی را حذف کرد. 
قبل از خواب آدامس بجوید زیرا تجمع بزاق دهان، اسید معده را خنثی می کند. از مصرف مسکنها پیش از خواب خودداری کنید.
خوابیدن روی سمت راست بدن این نشانه ها را تشدید می کند زیرا در این حالت اسید معده می تواند به راحتی به سمت مری هدایت شود و خوابیدن به پشت نیز ریفلاکس اسید معده را افزایش می دهد. کاهش وزن نیز تاثیر بسزایی درکاهش بازگشت اسید معده دارد و اگر همه این روش ها موثر واقع نشد آنتی اسیدها را امتحان کنید.

2.شب ادراری
دست کم سه ساعت قبل از خوابیدن از نوشیدن مایعات و غذاهای آبکی خودداری کنید. کمتر چای بنوشید زیرا اسید چای و قهوه مثانه را تحریک می کند و پیش از خوابیدن حتما به دستشویی بروید. عفونت های پروستات، تومورها خوش خیم دستگاه ادراری و عفونت مثانه از شایع ترین علل میباشد.
از دیگر علت های تکرر ادرار دیابت است و برخی از داروهایی از قبیل داروهای قلب نیز مقدار ادرار را افزایش می دهند.

دندان قروچه:
این موضوع در خواب آرام شما تداخل ایجاد می کند و اگر در طول شب به این کار ادامه دهید انگار که کل شب را در حال حرکت و فعالیت بوده اید و به دلیل سخت شدن عضلات فکتان، صبح ها احساس خستگی مفرط می کنید.جویدن آدامس بیش از اندازه در طی روز موجب تکرار این عادت در شب نیز می شود. و از دیگر روشها تزریق بوتاکس به ماهیچه های فک است. انگل معده یکی دیگر از دلایل دندان قروچه میباشد.مراجعه به دندانپزشک است، که در صورت وجود مشکل فیزیکی پزشک ها معمولا دستگاهی به نام آتل دندان را تجویز می کنند.

4.اختلال در حرکت اعضاء:
داروهای ضدافسردگی، آنتی هیستامین ها و لیتیوم یا کمبود ویتامین ها، به ویژه ویتامین B و اسید فولیک و آهن می توانند زمینه ساز این اختلالات حرکت اندام ها شود.

5.تنفس با دهان و خروپف:
بیشتر افرادی که خروپف می کنند، اغلب به پشت می خوابند. در بعضی موارد نیز یک کاهش وزن چند کیلویی می تواند در کاهش خروپف موثر باشد.

6.گلو درد یا گردن درد
اضافه وزن موجب می شود که بافت نرم در گلوی شما زیاد شود و راه ورود هوا را مسدود کند. در این مواقع برای درمان مشکل قطع تنفس خود به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا موضوع را بررسی کند.