به گزارش پارس ، ۶ ماده التیام دهنده پوست به شرح زیر هستند:

مرهمی از جنس عسل و کلم!

همه ما در طول زندگی ممکن است دچار سوختگی، زخم و یا ترک پوست شویم. بعضی ها برای درمان این مشکلات از مواد طبیعی استفاده می کنند ولی آیا همه آنها اثر بخشی دارند؟

عطاری ها برای مشکلات و بیماری های پوستی گیاهان دارویی مختلفی را پیشنهاد می کنند اما آیا متخصصان پوست و مو هم آنها را تایید می کنند؟

Ÿ آلوئه ورا؛ ضد التهاب و التیام دهنده زخم ها

í پیشنهاد عطاری ها:

آلوئه ورا ضدالتهاب و نرم کننده است، روند التیام جای زخم را سرعت داده و به میکروب ها مجال تکثیر نمی دهد. اگر پوست تان سوخته و یا ترک خورده است کمی ژل آلوئه ورا به محل جراحت بزنید؛ سپس آن را با دستمال تمیز ببندید.

í نظر متخصص: درباره اثرهای مرطوب کنندگی و التیام بخشی آلوئه ورا بسیار نوشته اند ولی آن چه متخصصان پوست بیشتر مشاهده می کنند موارد متعدد واکنش های حساسیتی به این گیاه است. به طور کلی به نظر می رسد بهتر است از فراورده های مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا استفاده شود. پانسمان بسته به شدت واکنش حساسیتی مشکل را بیشتر می کند. آن چه در مورد آلوئه ورا گفته شد تنها در مورد زخم های سطحی، تمیز و کوچک صدق می کند.

Ÿ کلم؛ بهبود سوختیگی، اگزما و ترک خوردگی

í پیشنهاد عطاری ها: تاثیر کلم در بهبود سوختگی، اگزما، ترک و سرمازدگی پوست، تمیز کردن زخم ها، درمان کوفتگی و عفونت ها فوق العاده است. برگ های کلم را با آب ولرم بشویید؛ سپس با وردنه صاف کنید یک تا چهار برگ کلم را روی منطقه آسیب دیده قرار داده و با یک دستمال تمیز ببندید.

í نظر متخصص: اگر زخم در حد یک آفتاب سوختگی یا خراشیدگی و یا عرق سوز باشد می توان از این روش کمک گرفت ولی در زخم های عمیق و به شدت عفونی و اگزما و سرمازدگی شدید حتماً باید درمان دارویی کامل صورت گیرد.

Ÿ افشره میخک؛ ضدعفونی کننده

í پیشنهاد عطاری ها: افشره خوراکی چوب میخک خواص ضدعفونی کنندگی فوق العاده ای دارد. یک فنجان آب را بجوشانید و سه تا شش عدد چوب میخک را داخل آن بیندازید. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید. بعد از شستشوی کامل زخم، پنبه را به این محلول آغشته کرده و روی زخم بزنید.

í نظر متخصص: افشره میخک حاوی ماده موثری به نام یوژنول است. این ماده خواص ضدالتهاب و نیز ضد درد و خونریزی دارد. اثرهای ضد میکروبی و ضد قارچی یوژنول نیز به اثبات رسیده است. بنابراین کاربرد افشره آماده و یا تهیه شده طبق دستور ذکر شده در زخم های سطحی و خفیف به عنوان ضد درد، ضدالتهاب و ضدعفونی کننده و ضدانعقاد امری معقول است. افشره میخک به طور رایج در زخم های دندانی در دندانپزشکی به کار می رود.

Ÿ خاک رس سبز؛ سم زدایی و التیام پوست

í پیشنهاد عطاری ها: خاک رس سبز سرشار از مواد معدنی و برای سم زدایی و التیام پوست مفید است. این ماده طبیعی عناصر آسیب رسانی مانند باکتری ها، سموم، چرک و… را جذب و از بین می برد. یک لایه نازک خمیر خاک رس را روی پوست قرار دهید و قبل از پانسمان یک کمپرس نم دار روی زخم قرار دهید. به مدت دو تا چهار روز روزی دو مرتبه این کار را تکرار کنید. برای شستشوی پانسمان خاک رس آن را به آرامی با آب ولرم شستشو دهید.

í نظر متخصص: خاک رس یک جاذب است و می تواند انواع آلودگی های مرطوب را به خود بگیرد. امروز از خاک رس سفید تمیز و بهداشتی در انواع فراورده های دارویی استفاده می شود. در شربت های ضد اسهال هم از همین مکانیسم استفاده می کنند. با توجه به امکانات موجود کنونی استفاده از خاک رس به شکل خام و فراوری نشده و آلودگی زدایی نشده توصیه نمی شود.

Ÿ افشره اسطوخودوس؛ التیام سوختگی

í پیشنهاد عطاری ها: زمانی که دچار سوختگی می شوید اول آن را زیر آب بگیرید؛ سپس دو تا پنج قطره افشره خوراکی اسطوخودوس را روی محل سوختگی بریزید. هر روز سه بار از این افشره استفاده کنید.

í نظر متخصص: گیاه لاواندر یا اسطوخودوس دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی ملایمی است که کاربرد گفته شده را توجیه می کند. موارد شدیدتر بنا به روش های درمانی مشخص و تعریف شده درمان می شوند.

Ÿ عسل ضدعفونی کننده

í پیشنهاد عطاری ها: عسل خواص ضدعفونی کنندگی دارد. عسل را روی قرمزی، زخم های سطحی و جوش بگذارید؛ سپس جای زخم را ببندید.

í نظر متخصص: عسل را می توان به عنوان یک آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده ملایم در زخم های سطحی استفاده کرد. خاصیت ضدالتهابی و ترمیم کنندگی عسل را هم نباید از یاد برد.

مرجع: تندرستی/ فاطمه مهدی پور