به گزارش پارس نیوز، 

دور جدید جلسات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان  پس از وقفه‌ای یک‌ساله،  ۱۲ شهریورماه در حضور رئیس دولت اصلاحات و  با حضور برخی اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد؛ از نکات قابل‌تأمل این جلسه حضور عماد بهاور از اعضای نهضت آزادی بود.

اولین جلسه با توصیه‌های رئیس دولت اصلاحات به اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پایان یافت و انتظار می‌رفت در جلسه دوم ترکیب اعضای هیئت‌رئیسه در دوره جدید انتخاب شود، هرچند پیش‌بینی می‌شود دوباره محمدرضا عارف با اجماع اصلاح‌طلبان به ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری برسد اما دومین جلسه شورای عالی لغو شد.

سید حسن رسولی از چهره‌های نزدیک به محمد عارف درباره لغو جلسه شورای عالی سیاست گذرای، گفت: «جلسه نخست دور جدید شورای عالی با حضور خاتمی برگزار شد و قرار بود جلسه دوم نیز روز یکشنبه برگزار شود که به علت عدم حضور اعضا در تهران به تعویق افتاد».

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دوره جدید مأموریت وحدت جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ۹۸ و ارائه فهرست واحد این جریان را برعهده‌گرفته اما آنچه قابل‌توجه است عدم همکاری و همسویی شورا با "اعتدال و توسعه" است.

اصلاح‌طلبان منتقد شورای عالی سیاست گذرای اصلاح‌طلبان سازوکاری به نام"پارلمان اصلاحات" را کلید زده‌اند اما هنوز مُهر تائید بر پارلمان اصلاحات زده نشده است ازاین‌رو تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب همچون حزب ندای ایرانیان با نحوه ساختار و ترکیب پارلمان مخالفت کرده‌اند براین اساس تنها سازوکاری که پیش روی اصلاح‌طلبان قرار دارد و رئیس دولت اصلاحات نیز آن را تائید می‌کند «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» است به همین جهت انتظار می‌رود ریل‌گذاری انتخاباتی جریان اصلاحات توسط شورای عالی صورت گیرد.

شورای عالی در دوره جدید باید چه برنامه و اهدافی را در دستور کار قرار دهد و چرا اصلاح‌طلبان دیگر تمایلی بر حضور و همکاری با اعتدال‌گرایان در این نهاد انتخاباتی نشان نمی‌دهند؟ این در حالی است که بارها اعضای حزب اعتدال و توسعه بر مشارکت و ائتلاف با اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ تأکید کرده بودند و عدم حضور خود در ترکیب شورای عالی را به‌منزله‌ی عدم ائتلاف ارزیابی نکرده بودند اما اصلاح‌طلبان نظر دیگری دارند.

غلامرضا انصاری"عضو حزب اتحاد ملت" تشکلی که در شورای عالی سیاست‌گذاری حضور دارد درباره برنامه و اهداف شورا در دوره جدید می‌گوید: «باید این شورا بتواند کمبودها و خطاهایی که در گذشته وجود داشته را اصلاح کند. در کنار شورا یک دفتر سیاسی قوی تشکیل شود. این دفتر جلسات منظم داشته باشد؛ خوراک و مطلب آماده کند و بتواند در تدوین برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای شورا اقدام کند. ما کمتر از دو سال زمان تا انتخابات مجلس داریم و سه سال هم تا انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است.  باید بتوانند  برنامه‌ای تنظیم کنند که مردم بدانند این شورا و اعضایی که در مجموعه شورا هستند با چه برنامه‌ای می‌خواهند کار را به‌پیش ببرند». 

انصاری گفت: «باید یک هیئت داوری قوی در این مجموعه شکل بگیرد که هم بتواند در رابطه با منتخبین اعمال نظارت کند و هم نظارت بر اعضاء را داشته باشد. تا اعضاء از چهارچوبی که شورا برایشان تعیین کرده خارج نشوند.  شورا باید بتواند با توجه به تجربیات پیشین و انتقادات با تکیه‌بر شفافیت مسائلی مانند بستن لیست شورای شهر را به وجود نیاورد». 

عضو پیشین شورای شهر تهران به عملکرد گذشته شورای عالی اشاره و خاطرنشان کرد: «شورای عالی قبلی نتوانست در آن مقطع افکار عمومی را در خصوص بستن لیست قانع کند و در این رابطه از معیارهای مصوب شورا عدول شد. کاری که هیئت داوری می‌تواند در این رابطه انجام دهد این است که در کنار شورای عالی یک نظارت دقیق و مستمر روی اعضاء و برنامه‌های مصوب شورای عالی و منتخبان این شورا داشته باشد».

با توجه به درخواست اصلاح‌طلبان جهت ارائه برنامه‌ای مدون که باید پیش روی شورای عالی سیاست گذرای اصلاح‌طلبان قرار گیرد با مجید محتشمی" رئیس جبهه اصلاح‌طلبان" گفتگو کردیم.

او در پاسخ به این سؤال" چرا اصلاح‌طلبان دیگر تمایلی بر عدم ائتلاف با اعتدال‌گرایان ندارند؟ "، گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته از برخی نیروهای معتدل استفاده کردند ازاین‌رو وقتی وارد مجلس شدند راه و مسیر خود را با اصلاح‌طلبان(فراکسیون امید) جدا کردند و در ابتدای فعالیت مجلس، انتخاب رئیس مجلس نمونه بارز این جدایی بود ازاین‌رو ما  باید در مجلس آینده از اصلاح‌طلبان معتدل استفاده کنیم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برنامه‌هایی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باید در انتخابات آینده اعمال کند، گفت:«به اعتقاد بنده باید شاخص‌ها در نظر گرفته شود و در قالب شورای سیاست‌گذاری هر استان یا شهرستان نیروها تعیین و معرفی شوند. در این صورت می‌توان گفت افراد انتخاب‌شده به صورت دموکراتیک معرفی می‌شود و واقعاً افرادی هستند که در اردوگاه اصلاح‌طلبان حضور خواهند داشت».

محتشمی در پاسخ به این سؤال «پارس»، مبنی بر اینکه " به نظر شما در دوره جدید شورای عالی به جایگاه احزاب بها داده است یا اینکه کماکان چهره‌های اصلاح‌طلب تعیین تکلیف می‌کنند؟ "، گفت: «ما ۳۰-۳۵ حزب اصلاح‌طلب سراسری داریم شاید هم تعداد این احزاب بیشتر باشند، اما بر این باوریم که آن‌ها باید در تصمیمات شورای عالی اعمال‌نظر کنند بخصوص در انتخابات مجلس آینده که دو سال دیگر برگزار خواهد شد. به اعتقاد ما  در این صورت می‌توان روند مطلوب، شفاف، آزاد و آگاهانه اتخاذ کرد».