به گزارش پارس نیوز، 

انار یکی از بهترین آنتی اکسیدان های طبیعی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، زیبایی پوست، چربی سوزی و ... بسیار مفید است. رب انار نیز خواص مشابه انار دارد و در تمام فصول نیز قابل دسترس است. مصرف روزانه 1 قاشق رب انار می تواند به چربی سوزی بدن، کاهش کلسترول و اسیدهای چرب مضر کمک کند. 

خواص رب انار برای لاغری

متخصصان تغذیه معتقدند افراد چاق و دارای اضافه وزن با مصرف انار به همراه یک رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی، می توانند از شر چربیهای زائد بدن خود به ویژه چربی های اطراف شکم برای همیشه نجات یابند. مکانیسم تاثیر رب انار برای لاغری به شرح زیر است:

  • مصرف منظم رب انار میزان اسیدهای چرب در خون (NEFA) را کاهش می‌دهد. مطالعات قبلی نشان داده بود میزان NEFA به ذخیره چربی زیادی در اطراف شکم بستگی دارد، بنابراین با کاهش آن به تبع از میزان چربی اطراف شکم کاسته میشود.
  • مصرف رب انار میزان کلسترول خون را کاهش داده و موجب چربی سوزی و لاغری شکم می شود.
  • فراوردههای تهیه شده از انار که که مهمترین آن رب انار است، به عمق بافتها نفوذ کرده و از تجمع چربی ها جلوگیری می کند.
  • اسید لینولنیک و پولی فنول موجود در رب انار باعث سوخت و ساز بدن می شود و چربی های اضافه بدن را می سوزاند.
  • در مورد مصرف رب انار برای لاغری لازم به ذکر است، انار نیز مانند گوجه فرنگی از آن دسته خوراکی هایی است که پخته شده آن خواص بیشتری نسبت به خام آن دارد و معمولا در طب سنتی نیز از انار پخته (رب انار) برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند.

سایر خواص رب انار و فواید درمانی آن

به طور کلی وقتی صحبت از رب انار به میان می ‌آید، اشاره به همان خواص انار مطرح می‌شود. جالب است بدانید در تهیه رب انار، پلی ‌فنول و اسید آلارژیک موجود در آن در اثر حرارت از بین نمی‌ رود و تنها ویتامین ث این میوه در اثر این فرایند کاهش پیدا خواهد کرد؛ پس رب انار نیز ارزش غذایی و فواید درمانی بسیار دارد؛ برخی از مهمترین خواص درمانی رب انار عبارتند از:

  • مصرف رب انار برای تقویت معده و کبد مفید است.
  • رب انار سرشار از ترکیباتی به نام پلی‌فنول ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد
  • خون یعنی LDL شده و اجازه نمی‌دهد صفحات چربی در عروق بدن تولید شوند.
  • از خواص رب انار کاهش فشار خون بالا است. مصرف رب انار برای بیمارن قلبی عروقی مفید است و باعث کاهش خطرات این بیماری میگردد.
  • رب انار نیز همانند میوه انار سرشار از مواد انتی اکسیدان است و در پیشگیری از بروز سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
  • از خواص رب انار کمک به درمان آفت و جوش دهان است. به این منظور مقداری رب انار ترش را به صورت موضعی بر روی جوش یا آفت قرار دهید.
  • مصرف رب انار به تصفیه خون کمک میکند، به این منظور مقداری رب انار را ناشتا مصرف کنید.
  • در طب سنتی از خواص رب انار برای درمان زخم داخلى بینى و سودا استفاده میشود به این منظور، ب انار را با کمى عسل مخلوط نموده و ضماد کنید.
  • رب انار حاوی انواع ویتامین های گروه B است. از خواص رب انار تولید انرژی، بهبود عملکرد آنزیم های مفید برای ماهیچه ها، تقویت سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی و دستگاه گوارش است.

طریقه مصرف رب انار برای لاغری

در رژیم های لاغری میتوان از آب انار یا رب انار استفاده کرد. به منظور استفاده از رب انار لازم است شما هر روز مقداری رب انار را به صورت ناشتا مصرف کنید تا جذب آن بهتر صورت گیرد. داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی برای دستیابی به نتیجه بهتر و رسیدن به وزن دلخواه کمک کننده است.

خواص رب انار خانگی

بسیاری از ما از رب انار به عنوان چاشنی غذاهای خود استفاده می کنیم و هرساله در فصل انار ، با جوشاندن و غلیظ کردن آب انار ، رب انار تهیه می کنیم. رب انار اگر از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شده باشد ، خواص فراوانی برای بدن دارد زیرا هنگام تهیه رب انار ، پلی فنول و اسید الایژیک آن در اثر حرارت از بین نمی رود و تنها ویتامین C آن کاهش پیدا خواهد کرد.

خواص رب انار شیرین و ترش + طبع و مضرات رب انار

موارد مصرف رب انار

رب انار به عنوان چاشنی در بعضی از غذاها مثل فسنجان، اکبر جوجه، شامی، کباب لرستانی و بعضی از آش ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رب در اثر جوشاندن و غلیظ شدن آب انار به دست می‌آید و خاصیت بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

علاوه بر فسنجان که یک غذای سنتی ایرانی است و به‌خصوص برای بیماران ام اس بسیار عالیست، می‌توان آن را چاشنی همه خوراک‌ها مثل خوراک کرفس با مرغ کرد.

در هر غذایی که تا کنون رب‌گوجه به کار می‌برده اید برای افرادی که کمبود آهن دارند می‌توانید به جای آن از رب‌انار همراه با شیره انگور طبیعی استفاده کنید، مثل خورش کدو.

کدوی بخارپز شده همراه با کمی روغن زیتون طبیعی ، رب‌انار ، سیر و زردچوبه بهترین خوراک برای افراد دیابتی است.

در انواع سوپ‌ها و آش‌ها با چاشنی رب انار به‌خصوص سوپ جو با ‌جوانه جو و سبوس بهترین غذا برای بیماران کلیوی و بیمارانی که دارای اوره و اسید اوریک بالا هستند می‌باشد‌.

بیماران قلبی و آن‌ها که فشار خون بالا دارند و کسانی که منع مصرف گوشت قرمز دارند در کلیه خوراک‌ها حتی همبرگر و کتلت، کباب و غیره از رب انار به‌عنوان سس کنار غذای خود می‌توانند استفاده کنند‌.

بیماران کبدی و کسانی که منع مصرف تخم مرغ دارند موقع مصرف انواع کوکو‌ها و کتلت‌ها مانند سس کنار غذا می‌توانند استفاده کنند.

برای تهیه سس رب انار می‌توان کمی کرفس و چند حبه سیر را ریز چرخ کرده و همراه با کمی روغن زیتون طبیعی با رب انار جوشاند در ده دقیقه آخر جوانه ارزن و سبوس گندم به آن اضافه کرد و بعد مثل سس گوجه‌فرنگی در انواع سالاد‌ها، خوراک‌های گوشت، سیب‌زمینی، حبوبات، شامی، کتلت، املت‌ها، نرگسی‌ها، و غیره از این سس استفاده کرد.

این سس برای دیابتی‌ها و کسانی که منع مصرف حبوبات، پروتئین، چربی و غیره را دارند یک فاکتور مثبت محسوب می‌شود.

برای طبخ ماهی همراه با سیر، شنبلیله، گشنیز ، زردچوبه و روغن زیتون طبیعی بسیار چاشنی خوبی است و سودا و مضرات ماهی را از بین می‌برد.

بنابراین رب‌انار طبیعی هم یک نوشیدنی با آبغوره برای دیابتی‌ها و با شیره انگور طبیعی برای مزاج‌های سرد و هم یک سس بسیار خوب و هم یک چاشنی حتی برای انواع آب گوشت‌ها به‌خصوص آب گوشت بوقلمون است.

عزیزانی که اضافه وزن دارند انواع حبوبات مثل لوبیا قرمز پخته شده را با کرفس ، هویج و سیر بخارپز شده و سبوس گندم و جوانه ارزن و هفت جوانه مخلوط کرده و با کمی رب انار طبیعی و روغن زیتون به عنوان چاشنی استفاده کنند.

عزیزانی هم که کم کاری تیروئید دارند رب انار را با پودر جوانه ارزن ، سبوس گندم و هفت جوانه مصرف کنند.

رب انار حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول، اسید اولایژیک، قند، ویتامین A ،گروه ویتامین B ،B1 ،B2 ،B3 ، B6، C، E است.

خواص رب انار شیرین و ترش + طبع و مضرات رب انار

مهمترین خواص رب انار

رب انار برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است و این افراد برای کنترل فشار خون باید از رب انار ترش استفاده کنند. این رب به دلیل وجود پلی فنول و اسید اولایژیک موجب کاهش کلسترول بد خون شده و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می کند.

رب انار به علت داشتن ویتامین A ،B ،C موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده در نتیجه کاهش وزن و لاغری را به همراه دارد. به علت داشتن ویتامین B3(نیاسین) برای عملکرد بهتر مغز مفید است و حافظه را تقویت و از آلزایمر جلوگیری می کند. برای زنان باردار و جنین مفید است البته زنان باردار نباید در خوردن آن زیاده روی کند.

رب انار به خاطر داشتن ویتامین A ،E ، C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان ها (سرطان سینه و پروستات ) محافظت می‌کند.

رب انار موجب تصفیه خون، تقویت کبد، کاهش و کنترل قند خون، تقویت قلب Heart و عروق، تقویت و جوانسازی پوست و مو، رفع آفت دهان و جوش صورت، کاهش درد مفاصل، بهبود کبد چرب و خون سازی می شود.

طبع رب انار

طبع و خواص رب انار شیرین:

انار شیرین طبع سرد و مایل به اعتدال دارد و خواص درمانی کمتری نسبت به انار ترش و ملس دارد. رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون مفید می باشد.

طبع و خواص ربع انار ملس:

رب انار ملس طبع سرد و تر و نزدیک به اعتدال دارد و به علت طعم خاص آن پرطرفدارمی باشد. خواص درمانی انار ملس (ترش و شیرین) بیشتراز انار شیرین است و این رب انار برتی کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون پر فایده می باشد.

طبع و خواص رب انار ترش:

انار ترش طبع سرد و تر دارد. از این رب انار می توان برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری و بیشتر شدن اشتهای خانم باردار کمک گرفت اما مصرف زیاد آن موجب ابتلا به یبوست خواهد شد.

رب انار شیرین یا ترش

مصرف رُب انار ترش یا ملس یا شیرین بسته به ذایقه و تحمل معده هر فرد می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد و این موضوع به خوب و یا بد بودن رُب انار بر نمی‌ گردد. انار به ۳ دسته ترش، شیرین و ملس تقسیم می شود. این انارها و رب آنها در ۸۰ درصد موارد خواص مشترک و مشابهی دارند ولی در طب سنتی و کتاب ابوعلی سینا، انار شیرین، بعد از آن انار نیم ترش یا ترش و شیرین و در نهایت، انار ترش ارجحیت دارند. انار، انواع گوناگونی دارد که رنگ، طعم و اندازه آنها متفاوت است اما خواص اصلی و کلی آنها تقریبا در همگی مشترک است.

مواد مغذی و فواید رب انار

انار، مواد مغذی بسیاری دارد؛ یعنی در هر ۱۰۰ گرم از انار ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳ گرم فیبر، ۱۳ میلی‌گرم ویتامین سی، ۸۰ درصد آب و ۵۰ کیلوکالری انرژی یافت می‌شود. در ضمن، مقداری آهن دارد، ولی به عنوان منبع آهن نمی‌توان روی آن حساب کرد.

میزان قند انار نیز به حدی است که باعث منع مصرف بیماران دیابتی نمی‌شود.

خواص رب انار شیرین و ترش + طبع و مضرات رب انار

خاصیت رب انار چیست ؟

رب انار سرشار از ویتامین

رب انار دارای فیبر، پتاسیم، ویتامین C ، مقداری آهن ، کربوهیدرات، سدیم، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول، اسید اولایژیک، قند، ویتامین A ،گروه ویتامین B ،B1 ،B2 ،B3 ، B6، E است.

خاصیت رب انار برای کاهش کلسترول

رب انار سرشار از ترکیباتی به نام " پلی فنول " ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها باعث سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود.

درمان چاقی با رب انار

در رژیم های غذایی از رب انار و آب انار برای لاغری و کاهش وزن استفاده می کنند زیرا انار سرشار از ویتامین های A,B,C می باشد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. برای لاغرتر شدن بهتر است رب انار را به صورت ناشتا مصرف نمایید زیرا اینگونه جذب آن بهتر صورت می گیرد. برای رسیدن به وزن دلخواه داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی کنار مصرف ناشتای رب انار کمک کننده است.

رب انار و خواص آن در بارداری

رب انار حاوی نیاسین است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد بنابراین خوردن آن به خانم های باردار توصیه می شود. همچنین خانم های باردار می توانند برای کاهش تهوع خود رب انار مصرف نمایند و اشتهای خود را افزایش دهند.

بهترین زمان مصرف رب انار در بارداری

شما می توانید از همان سه ماهه اول بارداری این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا خوردن انار در بارداری بسیار مفید است و مواد مغذی این میوه به رشد جنین کمک می کند.

مضرات رب انار در بارداری

حتما می‌دانید که افراط در هر چیزی خوب نیست. اگرچه انار برای بارداری عالی است و مصرف منظم آن در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود اما باز هم مصرف بیش از حد آن اصلا خوب نیست. برخی احتیاط‌ها در مورد انار در این‌جا آمده است.

فهرست بالا نشان داد که انار خواص بسیاری برای بارداری دارد اما عصاره دانه‌های آن می‌تواند برای نوزاد مضر باشد زیرا می‌تواند باعث انقباض رحم شود. به هر حال، مصرف میوه و نوشیدن آبمیوه، همین اثر را روی شما نمی‌گذارد.

اگرچه کالری برای رشد نوزاد مهم است اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند باعث چاقی نوزاد و مادر شود. چاقی در دوران بارداری می‌تواند کشنده باشد.

انار، حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای کنترل فشار خون عالی است اما اگر از دارو برای جلوگیری از افزایش فشار خون استفاده می‌کنید، مصرف انار ممکن است فشار خون را پایین بیاورد که واقعا در دوران بارداری خطرناک است.

نه تنها زنان باردار، بلکه زنانی که باردار نیستند نیز می‌توانند انار مصرف کنند زیرا با استناد به برخی مطالعات، برخی خواص انار می‌تواند به تقویت بارداری در زنان و میل جنسی در مردان کمک کند.

همچنین، این میوه، یکی از خوراکی‌های مفید برای بیماران دیابتی است که تمایل زیادی به خوردن شیرینی دارند و انارمی‌تواند میان وعده سالمی باشد که می‌شود آن را روزانه مصرف کرد.

انار، نه تنها طعم خوشمزه و ظاهری زیبا دارد بلکه آب آن، خواص زیادی برای بارداری دارد و برای کسانی که خواستار نوزادان سالم هستند، مفید است.

آخرین خبر | رب انار؛ ترش‌مزه‌ای که خواص‌ باورنکردنی دارد

رب انار برای چی خوبه ؟

رب انار برای افزایش انرژی

رب انار سرشار از ویتامین B فراوانی می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و باعث فعالیت مناسب آنزیم ها شده و سبب می شود همیشه پر انرژی باشید.

رب انار برای هضم راحت غذا

مصرف رب انار سبب می شود عمل هضم غذا راحت تر صورت گیرد.

رب انار برای تقویت سیستم ایمنی بدن

رب انار ، آنتی اکسیدان و ویتامین C زیادی در خود دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

رب انار برای تقویت سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی

ویتامین B1 یا تیامین در تولید کردن انرژی به بدن افراد کمک می کند و از سمت دیگر آنزیمی از بدن را که به عضلات بدن، سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی بدن کمک می کند نیز تقویت می کند .

خواص رب انار

رب انار چه خاصیتی دارد ؟

رب انار برای پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد سبب آسیب به بافت بدن و بروز بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان می شود. رب انار حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. مصرف رب انار سبب می شود رادیکال های آزاد از بین بروند زیرا آنتی اکسیدان های موجود در رب انار به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند. استفاده منظم از رب و آب انار سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ها بویژه سران سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان می شود.

بهترین زمان خوردن رب انار برای تصفیه خون

مصرف رب انار به صورت ناشتا به تصفیه خون کمک میکند.

رب انار برای درمان آفت

رب انار به درمان آفت و جوش دهان کمک می کند. برای بهتر شدن آفت و جوش دهان مقداری رب انار ترش را به صورت موضعی بر روی جوش یا آفت قرار دهید.

رب انار برای درمان زخم داخلی بینی

در طب سنتی از ضماد عسل و رب انار برای درمان زخم داخلی بینی و سودا استفاده میشود.

آیا رب انار فشار خون را پایین می آورد ؟

رب انار و فشار خون

مصرف رب انار برای افراد دچار فشار خون بالا مفید است البته این افراد برای کنترل فشار خون باید از رب انار ترش استفاده کنند.

رب انار برای جلوگیری از آلزایمر

مصرف رب انار به علت داشتن ویتامین B3(نیاسین) سبب عملکرد بهتر مغز ، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود.

رب انار برای پیشگیری از پیری زودرس

رب انار حاوی نیاسین است و سبب می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و به همین علت سلامت پوست را حفظ کرده و از پیری زودرس پیشگیری می کند.

رب انار و یبوست

مصرف بیش از حد انار و رب انار سبب یبوست می شود بنابراین مصرف انار همراه با هسته های آن در مبتلایان به اسهال مفید است

خواص رب انار برای کبد چرب

رب انار برای کبد چرب خوب است؟

یکی از بهترین راه های درمان کبد چرب رب انار است زیرا رب انار به پاگسازی و سم زدایی کبد کمک می کند.

رب انار و آبغوره برای کبد چرب

فقط کافیست یک بطری آبغوره را با کمی رب انار مخلوط کنید! این معجون ساده که آن را با عسل نیز میتوان مخلوط کرد، موجب پیشگیری و درمان بیماری‌های زیادیست.مداومت بر مصرف منظم این معجون حداقل هر شب یکبار ، باعث دفع جمیع امراض و طول عمر میشود. در پیشگیرى نتایج بسیار عالى و درخشان و عمیق و تدریجى و ماندگار دارد.

براى مبتلایان به فشارخون و قند مفید و حرارت و عطش را فرو مى‌نشاند. چربى خون و اسیداوریک را تنظیم و بیماران نقرس و پروستات و غلظت خون را بهره‌رسان است.

پاکسازی کبد با رب انار

هر نوع بیمارى گرم را کنترل میکند همه افرادى که تحرک کم دارند و بویژه از ۴۰ سال به بالا توصیه میشود که هر شب قبل از خواب مصرف کنند و تا آخر عمر ادامه دهند و یا اگر مى‌خواهند آثار خفیف بیماریهایى نظیر پروستات، انواع یرقان(هپاتیت‌ها)، فشارخون، قندخون، کهیر، جوشهاى صورت و بسیارى از بیماریهاى مربوط به غلبه صفرا و خون را از بین ببرند روزانه ۳بار (صبح و ظهر و شب) هر بار یک لیوان نوش جان کنند.

خواص دیگر آن ضدّیت با انواع سرطا‌نهاى دستگاه گوارش و گرفتگی رگها و سردرد میگرنی صفراوى و تصفیه‌کننده خون و بیمارى ذیابیطس(آب خوردن و فورا ادرارکردن )وگرمى کلیه و تکرّر ادرار ناشى از آن مى‌باشد.

ومهمترین بیماری قابل درمان با این دارو کبد چرب است.

خواص رب انار برای کرونا

متخصص طب ایرانی با اشاره به تاثیر برخی از خوراکی‌ها به درمان بیماری کرونا، گفت: استفاده از این مواد غذایی نمی‌توانند جایگزین درمان شود، اما مصرف آن‌ها چه برای افراد سالم و چه بیمار به عنوان کمک کننده به درمان و تسریع سیر درمان و همچنین کمک کننده به سیستم ایمنی توصیه می‌شود.

رب انار به جهت داشتن «آنتی ویرال» و «آنتی اکسیدان» قوی و میزان قابل توجهی ویتامین «ث» در افزایش قدرت سیستم دفاعی و ایمنی بدن، موثر است. افراد ترجیحاً از رب انار شیرین یا ملس متمایل به شیرین استفاده کنند.

خواص رب انار برای پوست

رب انار به لطف ویتامین C موجود در آن، از تولید کلاژن در پوست پشتیبانی می‌کند و پوست را سالم و سرزنده نشان می‌دهد. با تجدید سلول‌های پوستی به از بین بردن لکه‌های آکنه و از بین بردن چین و چروک پوست کمک می‌کند.

خواص رب انار برای جوش صورت

رب انار برای درمان جوش صورت بسیار موثر است. همان‌طور که می‌دانید جوش و آکنه، بیش‌تر روی پوست‌های چرب به وجود می‌آید. تاثیر و خاصیت رب انار برای پوست افرادی که چرب است بی‌نظیر خواهد بود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رب انار باعث شادابی و طراوت پوست صورت و بدن می‌شود. از دیگر خواص رب انار برای پوست، کمک به لطافت و روشن شدن پوست است.

خواص رب انار برای غلظت خون و درمان کم خونی

به ایستگاه تصفیه خون خانگی خوش آمدید. رب انار ویتامین C‌ و آنتی اکسیدان های طبیعی دارد، مصرف رب انار به صورت ناشتا علاوه بر لاغری باعث تصفیه خون و پاکسازی سموم بدن ( سم زدایی به خصوص در روز های آلوده ) می‌شود.

خواص رب انار برای رحم

رب انار یا آب انار  برای افرادی که مشکلات خون ریزی رحم و اختلالات قاعدگی دارند مناسب است.

خواص رب انار برای دیابت

دانه های درخشان انار یک درمان قوی برای بسیاری از مشکلات از جمله دیابت می باشد. به طور معمول به بیماران دیابتی توصیه می شود برای جلوگیری از افزایش قند خون، از مصرف میوه ها و آبمیوه ها در مقادیر زیاد اجتناب کنند. اما مطالعات متعدد در حال حاضر نشان می دهد بیماران دیابتی نباید به مقاومت در برابر انار بپردازند. هر دو دانه و آب انار، می توانند قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، به ویژه برای کسانی که دیابت نوع 2 دارند.

خاصیت رب انار و دیابت

1.رب انار برای قند خون خوب است

اگرچه انارها حاوی قند است، قندها به آنتی اکسیدان ها متصل می شوند که سطح قند خون را پایین می آورد و با آسیب سلول مبارزه می کند. با توجه به این که انار مانند تمام میوه ها حاوی قند است، چگونه می توانند قند خون را کاهش دهد؟ برخلاف بسیاری از میوه های دیگر که حاوی قندهای آزاد هستند، قندهای انار به آنتی اکسیدان ها متصل می شوند. بنابراین حدود 4 ترکیب آنتی اکسیدانی متعلق به کلاس ellagitannin به کاهش قند خون کمک می کنند.

یک مطالعه خاص، شرکت کنندگان را 3 ساعت پس از مصرف 1.5 میلی لیتر آب انار به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان مورد آزمایش قرار دادند. این شرکت کنندگان میزان قابل توجهی کاهش قند خون ناشتا را نشان دادند. آنتی اکسیدان انار کمک می کند بدن با آسیب های سلولی ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد مبارزه کنند. به عنوان یک فرد دیابتی، اگر بدن شما نتواند با رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب م رساند و باعث التهاب می شود کنار بیاید، از استرس اکسیداتیو رنج می برد. آنتی اکسیدان انار همچنین استرس اکسیداتیو بالا را کاهش می دهد.

2. کاهش مقاومت انسولین

رب انار با داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سلامتی انسان بسیار موثر است. همچنین رب انار، به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌تواند به عنوان سپری در برابر بیماری‌ها عمل کند. با این حال مصرف رب انار برای دیابت خوب نیست.

بیماران دیابتی باید در مصرف رب انار بسیار احتیاط کنند. 106 کالری در یک لیوان آب انار وجود دارد و 26 گرم آن قند است. بنابراین بیماران دیابتی باید در مصرف آب انار کمی بیش‌تر مراقب باشند و فراموش نکنند که مصرف زیاد رب انار برای دیابت خوب نیست.

انار دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند تانن و اسید گالیک است که علائم دیابت نوع 2 را کنترل می کنند. آب انار تازه باعث افزایش کارایی سلولهای بتا در پانکراس می شود که انسولین تولید می کنند. همچنین آب انار تازه مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و باعث می شود که سلول ها از انسولین به طور موثرتری استفاده کنند. در نتیجه، گلوکز به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. این اثر، با این حال، در بیماران جوان و کسانی که سطح قند خون ناشتا کم دارند، بیشتر مشهود است. با کاهش مقاومت به انسولین، انار همچنین می تواند چاقی ناشی از دیابت را کاهش دهد.

یک مطالعه این اثرات ضد دیابتی انار را به ترکیباتی مانند پانالالژین و گالیک، ellagic، oleanolic، uallic و ursolic اسید مرتبط می داند. پلی فنول های آنتی اکسیدانی نظیر آنتوسیانین ها، که به میوه رنگ قرمز می دهد و همچنین تانن ها در میوه در کنترل دیابت نوع 2 موثرند.

3.کاهش کلسترول بد

یک جنبه مثبت دیگر برای خوردن انار وجود دارد: آنتی اکسیدان ها مانع از سخت شدن سرخرگ ها، یک بیماری شناخته شده به نام آترواسکلروز، می شوند. یکی از دلایل آترواسکلروز، اکسیداسیون لیپوپروتئین های کم چگالی یا کلسترول LDL است. بنابراین سطح بالای کلسترول LDL در خون یک عامل خطر برای بیماران دیابتی است. انار باعث کاهش قابل توجه کلسترول بد LDL می شود LDL .ها با سخت شدن شریان ها و یا آترواسکلروز مرتبط هستند، که منجر به بیماری قلبی، یکی از علل عمده مرگ و میر در افراد دیابتی می شود.

به همین دلیل است که آترواسکلروز، و نیز بیماری های مرتبط با آن مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، یکی از دلایل اصلی مرگ در افراد دیابتی است. در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت با سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید خون، آب انار، مقدار کلسترول LDL را بدون تاثیر بر سطح کلسترول خوب HDL کاهش می دهد.

4. کاهش آسیب سلولی به وسیله رادیکال های آزاد

از آنجایی که دیابت به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است، در نظر گرفتن درمان های جایگزین بسیار مهم است. همانطور که در اینجا ثابت شد، انار در کنار رژیم غذایی دیابتی بسیار عالی است. گیاهان و مشتقات گیاهی از جمله شنبلیله و سیر قرن هاست برای کنترل دیابت استفاده می شوند.

انار با کاهش آسیب سلولی در بدن، به جای کاهش هضم کربوهیدرات ها، دیابت را درمان می کند. آب انار می تواند سطح آنتی اکسیدانی طبیعی بدن بیماران دیابتی را 141٪ افزایش دهد. در حالیکه همه این گیاهان کمی متفاوت عمل می کنند، اکثر آنها با مهار فعالیت آنزیم هایی که به هضم سریع کربوهیدرات ها کمک می کنند، کار می کنند. این خلاف انار است که با مهار استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت کار می کند. در بیماران دیابتی، آنتی اکسیدان های انار می توانند اکسیداسیون را به طور قابل توجهی کاهش دهند و سطح گلوتاتیون، آنتی اکسیدان طبیعی بدن را به 141٪ افزایش دهند.

آشنایی با خواص رب انار برای دیابت

درباره پلی‌فنول‌ها باید بگوییم که آنها ترکیباتی هستند که در اکثر میوه‌ها و سبزی‌ها به خصوص شا‌توت و انگور قرمز وجود دارند و البته در انار بیشتر به چشم می‌خورند.

در ضمن، اسید آلارژیک یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که در میوه‌های دیگر کمتر دیده شده اما ویژگی انار و رب آن مربوط به وجود همین اسید است.

خواص رب انار برای دیابت

درباره پلی‌فنول‌ها باید بگوییم که آنها ترکیباتی هستند که در اکثر میوه‌ها و سبزی‌ها به خصوص شا‌توت و انگور قرمز وجود دارند و البته در انار بیشتر به چشم می‌خورند.

در ضمن، اسید آلارژیک یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که در میوه‌های دیگر کمتر دیده شده اما ویژگی انار و رب آن مربوط به وجود همین اسید است.

آیا انار برای دیابت مفید است؟

انار به دیابت به روش های زیر کمک می کند:

  • کاهش سطح گلوکوز خون
  • کاهش مقاومت انسولین
  • کاهش کلسترول LD1 و جلوگیری از تصلب شریان
  • کاهش آسیب سلولی با افزایش آنتی اکسیدان های طبیعی

چطوری با رب انار یه آسپرین طبیعی درست کنیم؟!

آبغوره و رب انار رو به نسبت 3 به 2 مخلوط کنید و روزی یک تا سه بار به صورت رقیق شده با آب مصرف کنید.

این شربت برای تصفیه و کاهش غلظت خون مفیده، مخصوصا کسانى که غلظت خون با فشار بالا دارند. و در واقع کار آسپرین را در بدن انجام می دهد.

خواص رب انار در طب سنتی اسلامی

رب انار سرفه را نفع می‌دهد و نفث الدم را سودمند می‌آید و شکم را نرم می‌کند. همچنین از خواص رب انار ترش این است که طبیعت را قبض می‌کند و صفرا را فرو می‌نشاند و مقوی کبد است.

رب انار در وقت طبخ چون حرارت دیده آب خود را از دست داده و منعقد شده است پس کمتر ایجاد بخار و در نتیجه سردرد می‌کند شربت انار هم که با شکر و عسل قوام آمده همـین اثر را دارد ولی رب انار مفید تر است.

همچنین از خواص دیگر رب انار کاهش ریفلاکس و بهبود دریچه تحتانی مری است. رب انار گس و کمی ترش (نه خیلی ترش) برای این مقصود سودمند است.

خواص رب انار و عسل

مخلوط رب انار و عسل درمان زخم است و در ضمن این مخلوط را اگر کمی در گوش بچکانید درد گوش را برطرف می‌کند. همچنین داخل انار را خالی کرده و روغن گل سرخ در آن بریزید و کنار آتش و حرارت بگذارید تا کم‌کم گرم شود. سپس کمی از آن را بعد از این که خنک شد در گوش بریزید. این مخلوط برای درد گوش بسیار مفید است.

انار را بسوزانید و آن را با عسل مخلوط کنید و روی سینه بمالید. برای درمان سرفه‌های شدید خونی بسیار مفید است.

شربت رب انار و عسل

همچنین شربت رب انار و عسل به صورت خوراکی برای درمان کم توانی جنسی می تواند اثر بخش باشد.

نحوه مصرف رب انار ناشتا

اگر به چاقی مبتلا هستید، شما در معرض بیماری کبد چرب قرار گرفته‌اید. اگر چه وزن بالا نمی‌تواند نشانه‌ دقیقی برای مشخص شدن بیماری کبد چرب باشد، اما براساس تحقیقاتی که انجام شده است، اغلب افراد چاق در معرض این بیماری قرار دارند.

اضافه وزن باعث می‌شود تا بار سنگینی به کبد وارد شود. چراکه افراد چاق در طی روز غذاهای پرکالری و چرب مصرف می‌کنند. این عادت غذایی به مرور زمان باعث تجمع چربی‌های اضافه در کبد می‌شود.

کبد وظیفه‌ پاکسازی بدن و دفع مواد زائد را برعهده دارد. وقتی به اضافه وزن مبتلا هستید و در عین حال غذاهای پرکالری مصرف می‌کنید، کبد قدرت کافی برای دفع کلسترول اضافه خون را ندارد. پس مقدار زیادی از آن در کبد باقی می‌ماند.

اما این در حالی است که با مصرف برخی از غذاهای سالم، می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید. برای درمان کبد چرب فقط کافی است روزی یک قاشق رب انار را در زمان صبح ناشتا میل کنید و مدتی به خوردن رب انار ناشتا مداومت کنید تا درمان کامل حاصل شود.

مضرات و عوارض جانبی استفاده از رب انار

رب انار بدلیل وجود آهن در آن دیر هضم است و افراد سرد مزاج نباید بیش از حد رب انار مصرف کنند.

خوردن رب انار موجب سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود بنابراین افراد مبتلا به زخم معده و روده نباید رب انار مصرف کنند.

زیاده روی در مصرف رب انار سبب ابتلا به یبوست، گلودرد و ناراحتی معده می شود و مبتلایان به بیماری ریه بهتر است رب انار مصرف نکنند.

تداخلات دارویی

اگر داروهای مصرف فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می کنید ، از مصرف رب انار اجتناب نمایید.

طرز تهیه رب انار خانگی 

برای تهیه یک رب انار خوشمزه و خانگی ابتدا انار ها را خوب پاک کنید. آب دانه‌ ها‌ی انار را بگیرید و اجازه دهید تا در حرارت ملایم بجوشند تا غلیظ شوند، بعد از این مرحله و رسیدن به میزان غلظت مناسب می‎توانید آن را از صافی رد کنید و در یک شیشه بریزید؛ نوش جان!

نگهداری از رب انار

لازم است رب انار تولید شده را هرچه سریع‌تر سرد کنید.

اگر بعد از تهیه، رب در محیطی استریل قرار بگیرد و ظروف بسته بندی و انتقال دهنده بدون آلودگی باشند، رب احتیاجی به نگهدارنده ندارد و می توان آن را در یک حرارت متعادل نگه داشت.

نگهداری رب در یخچال بهتر است ولی اگر از ابتدا رب آلوده نشده باشد و ظرف را تا لب پر کنیم و حتی روی آن را با روغن بپوشانیم تا چیزی حتی هوا نفوذ نکند، می توان رب را در حرارت عادی آشپزخانه هم بدون آنکه کپک بزند، نگه داشت.

ظروف بسته‌بندی را کاملاً پر کنید و درِ آن‌ها را به طور محکم و غیرقابل نفوذ ببندید چون اکسیژن نیز مانند حرارت باعث تخریب رنگ قرمز رب انار و تبدیل آن به رنگ قهوه‌ای می‌گردد.

بهتر است از ظروف شیشه‌ای نیم کیلویی یا کوچک‌تر استفاده کنید، به طوری که فاصله بین شروع مصرف تا اتمام آن طولانی نباشد.

خواص آب انار برای کبد

آنتی‌اکسیدان فراوان انار به پاکسازی و سم‌زدایی کبد کمک می‌کند و باعث بهبود علائم در بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود. خواص ضدالتهابی انار، همچنین التهاب سیستم گوارش را کاهش می‌دهد و به هضم غذا کمک می‌کند.

یکی از مهمترین علت‌های بیماری کبد چرب، بالابودن چربی و کلسترول بد خون است. چربی بیش از حد در کبد جمع می‌شود و باعث بروز این بیماری می‌شود. نوشیدن آب انار باعث افزایش گردش خون و کاهش پلاک‌های کلسترول در دیواره رگ‌ها می‌شود. کاهش چربی خون بر پیشگیری از بیماری کبد چرب موثر است.

یکی از دیگر از دلایل کبدچرب، اضافه وزن است. این افراد می‌توانند آب انار خالص و بدون شکر بنوشند. مهمترین خواص آب انار ترش، کاهش وزن است. آب انار خالص سرشار از فیبر است و باعث کاهش اشتهای کاذب می‌شود و به لاغری کمک می‌کند.

خواص رب ازگیل در طب سنتی

برای تهیه رب ازگیل به ۵ کیلو از این میوه به همراه یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری نمک نیاز داریم.

ابتدا باید ازگیل های رسیده را با آب روی گاز بگذارید تا خوب بپزید.بعد از آن هسته و پوست میوه را جدا می کنیم و از صافی می گذرانیم و دوباره حرارت می دهیم تا غلظتش بیشتر شود.

حالا نمک را به آن اضافه می کنم و صبر می کنیم تا به غلظت مورد نظر برسد و سپس از روی شعله بر می داریم و در یک ظرف ششه ای میریزیم و محکم در آن را می بندیم.

البته در روش پخت محلی روش طبخ کمی متفاوت تر است با چیزی که گفته شد.

در این روش ازگیل ها را زودتر از موعد چیده و در بالکن یا انبار به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری می کنند تا برسد.

پس از آن آنها را آبپز کرده و از یک توری رد کرده و می چلانند تا گوشت میوه از آن جدا شود و سپس عصاره به دست آمده را می جوشانند تا غلیظ شود.

در نگهداری و استفاده از این رب نباید از قاشق فلزی استفاده کنید.مرغ ترش معمول ترین غذایی است که با رب ازگیل درست می کنند.

همچنین می توانید به عنوان سس بر روی مرغ و انواع کوکو بریزید.خواص رب ازگیل همان خواص میوه ازگیل است.مصرف رب ازگیل برای دیابت و لاغری خوب است.

خاصیت رب ازگیل برای دیابت ؛ فواید و خواص رب ازگیل برای پیشگیری از دیابت - فال و خواب

آشنایی با ازگیل

اَزگیل یک میوه است که از خانواده گلسرخیان و از سرده ازگیل ها می باشد. پوست ازگیل دارای رنگ زرد است و گوشت میوه ی آن پس از رسیدن از رنگ سفید به رنگ قهوه ای در می آید.

در زبان گیلکی به آن کونوس, کُنوس می‌گویند، و در زبان مازندرانی به آن کِنِس و کندس می‌گویند.دو نوع ازگیل داریم ازگیل ایرانی و ژاپنی.

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات ازگیل را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص ازگیل و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت فال و خواب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

ازگیل و پیشگیری از سرماخوردگی

میوه ازگیل به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین C، می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و در نتیجه خطر ابتلا به سرماخوردگی، آسم و سرفه را کاهش می دهد.

ازگیل برای درمان کبد چرب

میوه ازگیل دارای خواص پاک سازی و سم زدایی قوی می باشد که سم زدایی کبد یکی از این موارد است در نتیجه اگر کبد پاکسازی شود بیماری های کبد مانند کبد چرب را درمان می کند.

ازگیل برای درمان سنگ کلیه

ازگیل خواص دیورتیک طبیعی یا همان ادرار آور را دارا می باشد.

ازگیل با افزایش ادرار به دفع اسید اوریک اضافی خون کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند.

ازگیل برای جوان سازی پوست

ازگیل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود که برای کلاژن سازی و افزایش انعطاف پوست بسیار کارآمد می باشد.

در نتیجه به رفع چین و چروک کمک کرده و با خاصیت کشسانی پوست را افزایش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ازگیل برای کاهش وزن و لاغری

ازگیل از حمله میوه های با کالری پایین است و مقادیر بسیاری فیبر در ان وجود دارد که باعث کاهش اشتها می شود و همچنین از پرخوری پیشگری می کند به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

فیبر موجود در ازگیل تقریبا مانع از جذب چربی در روده می شود و به همین دلیل در کاهش چربی شکم نقش بسزایی دارد و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

ازگیل دیابت

مصرف میوه ازگیل و چای و دمنوش برگ ازگیل باعث کاهش قند خون می شود و همچنین مانع از افزایش سطح کلسترول و چربی خون در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

ازگیل برای کودکان

ازگیل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

فیبر موجود در ازگیل برای پیشگیری و درمان نفخ معده و یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

ازگیل برای درمان ریزش مو

آهن، مس و روی موجود در این میوه می تواند برای مشکلات مو عالی باشد زیرا باعث افزایش جریان خون در پوست سر شده و با تقویت فولیکول های مو، از ریزش مو پیشگیری می کند.

ازگیل برای درمان یبوست

فیبر موجود در میوه ازگیل باعث می شود که به یک ملین ملایم تبدیل شود.

ملین ها افزایش حرکات روده را در پی دارند که مانع از ایجاد یبوست و همچنین مفید برای درمان ان می باشد.