ولودیمیر زلنسکی (زادهٔ ۲۵ ژانویهٔ ۱۹۷۸) کمدین و رئیس‌جمهور کنونی اوکراین است. وی ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بدون پیشینهٔ کار سیاسی و با پیروزی بر رئیس‌جمهور پیشین اوکراین پترو پروشنکو با بدست آوردن ۷۰ درصد آرا به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین انتخاب شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این هفته پس از آن که روسیه نیروهایش را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرد، "روز وحدت" را ایجاد کرد و بر اساس آن، پرچم اوکراین بر سر در تمامی مدارس، بیمارستان‌ها و بسیاری از فروشگاه‌ها نصب شد. در ادامه صحبت های ولودمیر زلنسکی را مشاهده می نمایید.

جنگ روسیه و اوکراین

پیامد جنگ اوکراین در بازارهای نفت، گاز و مواد غذایی چه خواهد بود؟

زلنسکی به نقل از مقام های دولتی در نشست توقیف دارایی های روسیه افزود: افزون بر اموالی که تاکنون توقیف شده، بیش از ۹۰۰ قلم تاسیسات و دارایی متعلق به دولت روسیه قرار است توقیف شود و در صورت به حساب آورده شدن دارایی های ساکنان و شهروندان روسیه در کنار اموال دولت این کشور، شمار آن به نزدیک ۳۶ هزار قلم می رسد.

زلنسکی گفته است که از این دارایی های تصاحب شده به عنوان غرامت زیان های ناشی از درگیری کنونی نظامی در  اوکراین استفاده خواهد شد.

اوکراین بر اساس فرمان  پنجم اوت، می تواند ۹۰۳ قلم دارایی دولت روسیه را در اوکراین به دولت یا شهروندان این کشور انتقال دهد که از این تعداد ۷۹ قلم حقوق شرکتی و ۸۲۴ قلم املاک و مستغلات است.

زلنسکی این اقدام را گام نخست در راهبرد دولتش برای معامله با دارایی های روسیه برشمرده و گام بعدی، توقیف دارایی های این کشور در غرب برای بازسازی اوکراین خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۵ اسفند ماه گزارش داد که مقامات کی یف در تماس با آمریکایی ها ادعا کرده اند روسیه قصد دارد سومین نیروگاه اتمی اوکراین را محاصره و به تصرف درآورد.

تقاضای زلنسکی از بایدن برای تقویت حفاظت شخصی‌اش

زلنسکی در تماس با سناتورهای آمریکایی گفت که نیروهای روسیه که تاکنون ۲ نیروگاه هسته ای اوکراین را تصرف کرده اند، در حال پیشروی به سمت سومین نیروگاه هستند که در میکولایف، واقع شده و یکی از چندین شهری است که روس ها سعی داشته اند محاصره کنند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد. نیروگاه هسته ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس هاست. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

 پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

در همین حال خبرگزاری تاس امروز (شنبه) به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که یگان‌های مسلح اوکراین سه بار با توپخانه‌ به قلمرو این نیروگاه هسته‌ای و شهر «انرگودار» حمله کرده اند که در نتیجه یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد.