رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که شرایط نیروگاه زاپوریژیا در شهر انرهودار در جنوب شرقی اوکراین که در اوایل مارس و اندک زمانی پس از حمله ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) روسیه تحت تسلط نیروهایش قرار گرفت، روز به روز خطرناک تر می شود. رافائل گروسی افزود: همه اصول ایمنی در این تاسیسات که نزدیک سرزمین های تحت تسلط روسیه واقع شده و جنگ واقعی در آن ادامه دارد، نقض و نادیده گرفته شده و اوضاع آن بسیار جدی و خطرناک است. 

هشدار سازمان ملل

درباره ماده 51 منشور سازمان ملل

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بعداز ظهر دوشنبه به وقت محلی در حاشیه کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک، اقدامات روسیه را در اطراف بزرگ ترین نیروگاه اتمی اوکراین، "اوج بی مسئولیتی" دانست و مسکو را متهم کرد که در حملات به نیروهای اوکراینی، از این نیروگاه  به عنوان "سپر هسته ای" استفاده می کند.

بلینکن مدعی شد که اقدامات روسیه فراتر از استفاده از "سپر انسانی" است و این اقدام را "سپر هسته ای" توصیف کرد.

سازمان ملل از بهنوش بختیاری تقدیر کرد

وی افزود: واشنگتن عمیقا از استفاده مسکو از این نیروگاه به عنوان پایگاه نظامی و حمله از اطراف آن به نیروهای اوکراینی نگران است و ادعا کرد: البته اوکراینی ها نمی‌توانند پاسخ دهند تا مبادا حادثه وحشتناکی در نیروگاه هسته ای رخ دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.