به گزارش پارس نیوز، مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگاران، در ارتباط با راهکارهای افزایش قد اظهار داشت: استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم و روی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، چرا که مصرف این غذاهای حاوی کلسیم در رشد طولی استخوان‌هایی در بدن همچون استخوان ساق و ران تأثیر داشته و باید مدنظر قرار گیرد. 

وی افزود: لبنیات، کلم، کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم و کرفس حاوی کلسیم بوده و انواع گوشت قرمز و مغزها همچون مغز پسته، گردو و بادام حاوی زینک است، از طرفی سبزیجات نیز حاوی آهن بوده و ویتامین C دارند که مصرف آنها توصیه می‌شود. 

این متخصص تغذیه ادامه داد:‌ افرادی که کمبود ویتامین دارند ،‌مکمل‌ها را برای آنها به صورت قرص کلسیم و شربت کلسیم بسته به سن آنها توصیه می‌کنیم،؛ همچنین کمبود زینک با قطره، شربت، کپسول و قرص زینکامکان‌پذیر است. 

صفوی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در افزایش قد تأثیر دارد، عنوان کرد:‌ تخم‌مرغ ماده پروتئینی بوده که ارزش بیولوژیکی آن 100، لبنیات 92، گوشت 85 و حبوبات 40 تا 65 است. 

وی خاطرنشان کرد: ورزش‌های کششی در کنار تغذیه مناسب در افزایش قد بسیار مؤثر بوده و انجام ورزش‌هایی همچون والیبال، بسکتبال، شنا، دراز و نشست و پرش از ارتفاع در این زمینه توصیه می‌شود. 

این متخصص تغذیه گفت:‌ دخترها تا 17.5 و پسرها تا 21.5 سالگی قد می‌کشند و بهترین پیک قدی برای پسرها 13 و برای دخترها 11 سالگی است، بنابراین در این زمان باید به قد آنها بسیار توجه کرد.