به گزارش پارس به نقل از ایرنا، چین که از مدتها قبل برای بدست آوردن جنگنده های پیشرفته روسی تلاش می کرد، در نهایت به این هدف خود رسید چرا که نیروی هوایی این کشور با داشتن این وسیله مدرن قادر خواهد بود به راحتی بر فراز دریاهای جنوبی و شرقی به پرواز در آید.

چین خود را مالک مطلق دریای جنوبی می داند و با برخی کشورها از جمله ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی در خصوص این دریا دچار اختلاف نظر است. پکن همچنین با ژاپن و تایوان بر سر جزایری که در دریای شرقی قرار گرفته مناقشه دارد.

حال خرید جنگنده بمب افکن های پیشرفته «سوخو - 35» روسیه برای چین به قدری با اهمیت بود که ارتش آزادیبخش این کشور اخیرا اعلام کرده قدرت مانور نیروی هوایی این کشور با این خرید به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.
 

جنگنده ای که آرزوی دیرینه چین را محقق می سازد+عکس


چین که از خریداران عمده تسلیحات روسی است و در دو دهه اخیر، میلیاردها دلار انواع تسلیحات از این کشور خریداری کرده، از مدت ها قبل برای بدست آوردن این جنگنده ها با روسیه وارد مذاکره شده بود.

تارنمای «یی سی» چین روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که پکن می کوشد توانایی های عملیاتی خود در حوزه هوایی را افزایش دهد و این مهم با امضای توافقنامه ای که اخیرا میان دو کشور به امضا رسیده، در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

دسترسی چین به جنگنده های «سوخو - 35» روسیه یکی از مهمترین تبادلات نظامی میان نیروهای مسلح دو کشور به حساب می آید که امضای توافقنامه آن اواخر ماه گذشته به ارزش حدو 2 میلیارد دلار میان طرفین نهایی شد.

بر اساس این توافقنامه چین 24 فروند از این جنگنده ها را از روسیه خریداری می کند که چهار فروند آن در سال 2016 و مابقی تا پایان سال 2018 میلادی در اختیار نیروی هوایی ارتش چین قرار خواهد گرفت.

«یی سی» در گزارش خود با اشاره به اینکه این جنگنده ها بسیار پیشرفته بوده و از قدرت مانور هوایی بالایی برخوردار است، شرکت «کومسوم اولسک ـ آمور» روسیه را تولیدکننده این جنگ افزار پیشرفته معرفی کرد.

چین که تا مدت ها این مذاکرات را پنهانی با روسیه انجام می داد نهایتا از طریق «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع خود اعلام کرد که قرارداد این خرید نهایی شده است.

تارنمای «یی سی» چین در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که این کشور برای ساخت جنگنده های نسل پنجم فن آوری لازم را در اختیار ندارد و ساخت جنگنده ای از این نسل از مدل «جی ـ 20» زمان بر خواهد بود.

افزون بر این زمانی که چنین جنگنده ای ساخته شود باز هم خلبان ها به زمان زیادی برای کار با آن نیاز دارند لذا تا آن زمان می توان کادر نیروی هوایی چین را با جنگنده بمب افکن های «سوخو - 35» روسیه آشنا کرد.

«وانگ یانان» از کارشناسان هوا فضا در چین می گوید که این جنگنده ها شباهت زیادی با جنگنده های نسل پنجمی دارد.

وی خاطرنشان کرد که این جنگنده ها از مدل «سوخو - 27»، برد عملیاتی گسترده تری دارد و به همین سبب قدرت عملیاتی و مانور هوایی بالایی به چین در دریای جنوبی می دهد.
در واقع برای کشوری مانند چین که جنگنده های دور پرواز و تانکرهای انتقال سوخت کافی هوایی ندارد، داشتن هواپیمایی که با یک مخزن سوخت برد عملیاتی بالایی داشته باشد، بسیار با اهمیت است.

اگرچه این جنگنده روس رادار گریز نیست اما با جنگنده های «اف 35» آمریکا برابری می کند و اسکادران جنگنده های نسل چهارم «جی 10» و «جی 11» چین را هم کاملتر خواهد کرد.
چین نخستین کشوری است که با امضای این قرارداد، جنگنده های چند منظوره فوق پیشرفته «سوخو - 35» روسیه را در اختیار می گیرد.

برخی رسانه های غربی تلاش چین برای بدست آوردن تجهیزات پیشرفته را «مهندسی معکوس» و «کپی سازی» این تسهیلات می دانند که پس از موفقیت در این راه، آنها را با قیمت های پایین تر وارد بازار تسلیحاتی جهان می کنند.

روسیه و چین در سال های اخیر روابط خود را در عرصه های مختلف به ویژه حوزه های فنی- نظامی گسترش داده اند و پس از تشدید تنش ها میان روسیه و غرب به سرکردگی آمریکا، مسکو به توسعه همه جانبه همکاری ها با کشورهای شرقی به ویژه چین توجه خاص دارد.

همچنین بر اساس برخی گزارش ها، روسیه در راستای همکاریهای نظامی با چین قرار است برای نخستین بار شش مجموع از سامانه موشکی پیشرفته اس - 400 را بر اساس قرارداد امضا شده، به چین تحویل دهد.

همکاریهای نظامی دو کشور فقط به خرید و فروش سلاح خلاصه نمی شود بلکه روابط و همکاری های نظامی و امنیتی آنها بسیار گسترده است و ارتش های دو کشور هر سال در رزمایش های مشترک شرکت و همکاری می کنند.