به گزارش پارس به نقل از فارس، 10 عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و پنج نفر از همسایگان بزرگ آنها، در بیانیه‌ای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را مورد تأیید قرار دادند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای خارجه کشورهای «آسه‌آن» در بیانیه‌ای مشترک به همراه استرالیا، هند، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی از برجام بعنوان یک «راه‌حل مهم» حمایت کردند و اعلام کردند که توافق هسته‌ای ایران می‌تواند یکی از ضروری‌ترین نگرانی‌های جهان را حل کند.

این بیانیه‌ مشترک در روز پایانی نشست امنیت منطقه‌ای جنوب شرق آسیا در مالزی ایراد شد و در آن نوشته شده بود: اگر این توافق به طور کامل اجرا شود، جامعه بین‌الملل می تواند این چالش مهم امنیتی جهان را حل کند و این کار از طریق صلح‌آمیز حل می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: این توافق ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.

کشورهای آسه‌آن شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، سنگاپور، تایلند، فیلیپین و ویتنام می‌شود. از دیگر امضا کنندگان این بیانیه می‌توان به چین، روسیه و آمریکا اشاره کرد که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز مشارکت داشتند.

درست لحظاتی قبل از انتشار بیانیه‌ پایانی آسه‌آن، کری در «کوالالامپور» مالزی با «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن در هفتادمین سالگرد انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما در 6 آگوست 1945 که صدها هزار کشته برجای گذاشت دیدار کرد.