به گزارش پارس نیوز به نقل از صدا و سیما، ، سید حیدر محمدی در اختتامیه نمایشگاه سلامت بنیان، گفت: از فردا پرداخت ٨ هزار میلیارد تومان مطالبات داروخانه‌های سرپایی از سازمان هدفمندی یارانه‌ها آغاز می‌شود؛ همچنین در شیرخشک پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز بابت دوماه گذشته از فردا آغاز می‌شود تا تولیدکنندگان با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با وجود همه مشکلات در تامین نقدینگی، اما همچنان سرعت پیشرفت بالاست و با پیگیری‌ها توانسته‌ایم اعتبارات ریالی صنعت داروسازی را تامین و این تسهیلات را برای شیرخشک و تجهیزات پزشکی فراهم کنیم.

حیدر محمدی درباره مشکل نقدینگی صنعت دارو گفت: یکی از راهکار‌ها و پیشنهاد‌ها بحث تهاتر نفتی است که امیدواریم سران قوا بر آن موافقت کنند، بحث دیگر استقراض از صندوق ذخیره ارزی و بحث تهاتری بدهی دولت با مطالبات دولت است و برای بحث ارزی درخواست ٢۵ هزار میلیارد تومان اوراق گام کرده ایم و بیش از ٣.٥ میلیارد دلار سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی بود که به ۴ میلیارد دلار رسد و در روز‌های اخیر٢۵٠ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی تخصیص یافت.

آغاز اصالت سنجی دارو‌های معاونت بهداشت

محمد پیکانپور مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز از آغاز اصالت سنجی دارو‌های معاونت بهداشت خبر داد و گفت: اصالت سنجی در زنجیره تامین پلاسما را اجرایی کردیم و اصالت سنجی را توسعه دادیم تا از نشت دارو جلوگیری کنیم و تا پایان سال ٣٠٠ قلم دارو در حوزه بهداشت اصالت سنجی خواهند شد و تعداد دارو‌های که اصالت سنجی می‌شدند از ١٣٣٠ به ١٨٨٢ قلم خواهد رسید، فهرست دارویی کشور به روز شد و سامانه کمبود‌های دارویی مبنای احصای کمبود‌های دارویی شد.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ٨ هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های پخش در چند روز آینده پرداخت خواهد شد که ۵ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌های بیمارستانی و ٣ هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به شرکت‌های پخش پرداخت خواهد شد و این رقم نشاندار به حوزه دارو اختصاص دارد.

پیکانپور گفت: برای چالش نقدینگی خرید اوراق گام و برای پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز درخواست تقسیط داده ایم همچنین تسهیلات اختصاصی برای دو ماه پایانی سال در دست پیگیری است هر چند کار سختی داریم.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: امسال طبق گزارش وزارت صمت تا پایان شهریور ١۴٠٢ به مثبت ۵.١ و گزارش پایان آذر ماه در بانک مرکزی میانگین رشد صنعت در کشور ٣.٣ درصد گزارش شده بود که در صنعت دارو این عدد به ١١.٩ درصد رسیده است.